کد خبر: ۳۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

انتخابات فرانسه به دور دوم کشیده شد

برای اولین بار رئیس جمهور فرانسه نتوانست در دور اول جایگاه برتر را از آن خود کند و فرانسوا اولاند، کاندیدای سوسیالیست با ۲۷.۴ درصد از وی پیشی گرفت. هر دو به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

به گزارش وزارت کشور فرانسه، دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از بامداد روز یکشنبه با فراخوانی ۴۴.۳ میلیون نفر از شهروندان واجد شرایط این کشور آغاز شد بود به پایان رسید.

جدیدترین نتایج اعلام شده در ساعت ۱۲ شب از قرار زیر است:

۱- فرانسوا اولاند- سوسیالیست ۲۸.۸%

۲- نیکولا سارکوزی- اتحاد برای جنبش مردمی ۲۶.۱%

۳- مارین لوپن- جبهه ملی ۱۸.۱%

۴- ژان لوک ملانشون- جبهه چپ ۱۱.۷%

۵- فرانسوا بایرو- اتحاد برای دموکراسی ۸.۸%

پنج کاندیدای دیگر یعنی "اوا ژولی" از حزب سبز (طرفداران محیط زیست)، "فیلیپ پوتو" از حزب جدید ضد سرمایه داری، "ناتالی آرتو" از حزب کارگران، "ژاک شومیناد" از حزب هبستگی و پیشرفت و "نیکلا دوپنتنیون" از حزب جمهوریت در مجموع کمتر از ۶ درصد از آرا را نصیب خود کردند.

نامزد سوسیالیستها در این انتخابات به مردم فرانسه وعده بخشیدن جانی تازه و به نمایش گذاشتن چهره ای جدید از این کشور در مقابل اروپا داده است.



در اظهارات کاندیداهای انتخاباتی پس از اتمام دور اول مطالب زیر بیان شد:

- اولاند: فرانسویان امشب با قراردانم در جایگاه اول و دارای بیشترین امید برای رئیس جمهور بعدی بودن، به دعوتم پاسخ دادند.

- سارکوزی: به مردم فرانسه بدلیل حضور گسترده اشان تبریک می‏گویم. مالامال از اعتماد به نفس گام به دور دوم می گذارم. با عشق به وطن، به من رای بدهید.

- لوپن: دور اول، پایان محسوب نمی‏شود. بلکه آغازی برای یک تجمع بزرگ میهن پرستان هم از جناح راست و هم از چپ، عاشق فرانسه و مدافع هویت کشور است.

- ملانشون: شما را دعوت به حضور در ۶ می می‏کنم و تنها خواست شما، شکست دادن سارکوزی باشد.

- بایرو: به صحبت های دو کاندیدای راه یافته به دور نهایی گوش خواهم داد و سپس به وظیفه امان عمل خواهیم کرد.

- ژولی: تمام کسانی که به من رای دادند و فراتر از آن تمام کسانی که به ارزش‏های جمهوری وفادار هستند، درخواست می کنم که هر کاری می توانند بکنند تا کشور را بالاخره از سارکوزیسم خارج کنند و به دور کاندیداتوری فرانسوا اولاند جمع شوند.

به این ترتیب میزان عدم مشارکت در مقایسه با ۱۶.۲ درصد در دور اول سال ۲۰۰۷ و ۲۱.۶ درصد در ۲۰۰۲ و ۲۱.۶ درصد در ۱۹۹۵، به ۲۰ درصد رسیده است.

طبق نظرسنجی ها اولاند در دور دوم انتخابات که قرار است ششم می (۱۷ اردیبهشت) برگزار شود نیز از شانس بیشتری برای پیروزی نسبت به رئیس جمهوری کنونی فرانسه دارد. در آخرین آنها که در پس از پایان دور دوم انجام شد، اولاند با ۵۴درصد، ۴۶ درصد از سارکوزی جلوتر خواهد بود.

انتهای پیام/20

برچسب ها: انتخابات ، فرانسه
نظرات بینندگان