کد خبر: ۳۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

سقوط ضد ايراني ترين زمامدار اروپايي

سقوط احتمالي ساركوزي از قدرت، خاموشي يكي از مهم ترين دشمنان ايران در غرب خواهد بود.

مجله آمريكايي تايم با اشاره به شكست ساركوزي در مرحله اول انتخابات فرانسه و احتمال شكست وي در مرحله دوم نوشت: خروج نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه از دايره قدرت اين كشور، يكي از مهم ترين صداهاي مخالف ايران در ميان سياستمداران غربي را خاموش مي كند. درست است كه ساركوزي يكبار به اوباما گفت «نمي تواند نتانياهو را تحمل كند و او دروغگوست» اما اگر ساركوزي شكست بخورد، نخست وزير اسرائيل متحد مهمي را از دست خواهد داد. به همين دليل و بدون توجه به روابط شخصي آنها، نتانياهو ساركوزي را بهترين دوست اسرائيل در ميان روساي جمهور فرانسه و دشمن ترين آنها با ايران براي اعمال فشار مي داند.
تايم مي افزايد: رقيب ساركوزي -اولاند- حتي اگر سياست هاي رسمي پاريس را تغيير ندهد، به نظر نمي رسد خواهان ادامه سياست هاي جنگ طلبانه و فعالانه ساركوزي در همراهي با واشنگتن عليه تهران باشد.
ساركوزي حتي مواضعي جنگ طلبانه تر از دولت اوباما اتخاذ مي كرد و اين در حالي است كه اولاند بهبود مشكلات داخلي فرانسه را هدف اول خود قرار داده و انتظار نمي رود سياست هاي تحريك آميز ساركوزي عليه ايران را انتخاب كند.
مجله آمريكايي اهميت تزلزل موقعيت ساركوزي را در اين دانست كه دور بعدي مذاكرات 1+5 با ايران در راه است و غرب برخلاف ميل اسرائيل، درصدد پذيرش حق غني سازي ايران مي باشد كه طبق ان پي تي تضمين شده است.
تايم در پايان نوشت: اگر رقيب ساركوزي پيروز شود، كمتر از او براي صف آرايي مقابل ايران فعال خواهد بود و بيشتر انرژي خود را صرف حل و فصل چالش هاي داخلي خواهد كرد، همچنان كه در زمينه سياست خارجه همت خود را وقف از سرگيري مذاكرات براي نجات منطقه يورو خواهد كرد. خروج ساركوزي از قدرت به معناي ساكت شدن سرسخت ترين دشمن ايران در ميان سياستمداران اروپايي خواهد بود.
يادآور مي شود بحران هاي اقتصادي مرتبط با تحريم هاي ضد ايراني تاكنون از دولت هاي ايتاليا و اسپانيا و يونان قرباني كرده و ساركوزي مي تواند قرباني چهارم باشد.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان