کد خبر: ۳۰۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

اوباما نمي داند نگران خود باشد يا ساركوزي

واشنگتن با نگراني تمام انتخابات رياست جمهوري فرانسه را دنبال مي كند.

خبرگزاري فرانسه با انتشار اين خبر نوشت: نگاه آمريكا به اين انتخابات، با توجه به موضع گيري هاي فرانسوا اولاند رقيب ساركوزي در ارتباط با حضور نظامي فرانسه در انتخابات توأم با نگراني است.
اين گزارش مي افزايد: آمريكا مي كوشد از موضع گيري علني درباره يكي از دو رقيب خودداري كند. واشنگتن نمي خواهد در انتخابات رياست جمهوري كشوري مداخله كند كه يكي از پنج عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و برخوردار از حق وتو در اين شوراست و افزون بر اين 3600 نظامي خود را نيز براي جنگيدن در كنار تفنگداران دريايي آمريكا به افغانستان اعزام كرده است. جي كارني سخنگوي كاخ سفيد واشنگتن، بدون آن كه به هيچگونه قضاوتي در مورد نتيجه دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه و پيامدهاي آن بر روابط پاريس و واشنگتن بپردازد در تماس خبرگزاري فرانسه، تنها به ذكر اين نكته بسنده كرد كه فرانسه متحد بزرگي براي آمريكاست.
فرانس پرس با بيان اين كه «در صورت پيروزي اولاند بر ساركوزي، پرونده افغانستان مي تواند منجر به بروز برخوردها و تنش هايي ميان پاريس و واشنگتن شود» نوشت: طبق طرح تدوين شده به وسيله دولت اوباما، نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان بايد تا پايان سال 2014 در افغانستان بمانند و اين در حالي است كه فرانسوا اولاند، كه براساس نظرسنجي هاي انجام شده در فرانسه در دور دوم انتخابات رياست جمهوري به پيروزي خواهد رسيد، اعلام كرده نيروهاي فرانسه را تا پايان سال جاري ميلادي(2012) از افغانستان خارج مي كند مگر آن كه چنين كاري در عمل با توجه به نيازهاي موجود در عرصه نقل و انتقال تجهيزات نظامي ارسال شده به افغانستان غيرممكن باشد.
ژوستين وئيس كارشناس و پژوهشگر مركز مطالعاتي «انستيتو بروكلين» در اين ارتباط مي گويد: فرانسوا اولاند اعلام كرده در صورت پيروزي و راه يابي به كاخ اليزه، خارج ساختن نيروهاي فرانسه از افغانستان را بلافاصله آغاز كرده و آن را تا پايان سال جاري به سرانجام مي رساند. چنين كاري با طرح مورد قبول كشورهاي حاضر در افغانستان دو سال فاصله دارد و مشكلاتي براي دولت اوباما به وجود مي آورد.
بن رودز معاون مشاور امنيت ملي اوباما نيز به فرانس پرس گفت: بدون ترديد نيكلا ساركوزي يكي از پشتيبانان فوق العاده ناتو و شريكي نزديك در پرونده هايي چون پرونده ليبي بوده است و آمريكا مطمئنا مي خواهد در آينده نيز با فرانسه چنين رابطه اي داشته باشد.
خبرگزاري فرانسه با نقل سخنان باراك اوباما در مورد نيكلا ساركوزي در ماه نوامبر سال گذشته نوشت: اوباما آن هنگام روابط خود با رئيس جمهوري كنوني فرانسه را عالي توصيف كرده و افزوده بود عالي بودن اين روابط ناشي از آن است كه هر دو نفر در واقع يك مبارزه را در دوراني دشوار به پيش مي برند.
اوباما در حالي نگران سرنوشت انتخابات فرانسه و موقعيت ساركوزي است كه انتخابات رياست جمهوري در آمريكا كمتر از 7 ماه ديگر برگزار مي شود.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان