کد خبر: ۳۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کاملا رایانه​ای برگزار می​شود

سخنگوی شورای نگهبان با چند اظهار نظر مهم به جمع خبرنگارانی آمد که از او درباره تایید نتایج انتخابات و برخی اختلاف​های چند هفته اخیر دولت و مجلس سوال کردند.
در حالی که در دو هفته گذشته مجادله رسانه ای دولت و مجلس پیرامون اختیاراتشان ادامه دار شده و بعد از بخشنامه رئیس جمهور، احمدی نژاد در نامه ای به رئیس شورای حل اختلاف قوا، قانون نظارت بر نمایندگان مجلس را مخالف قانون اساسی دانسته بود، همه منتظر اعلام نظر شورای نگهبان بودند.
موضوعی که در نشست امروز خبرنگاران با کدخدایی یکی از محورهای سوالات بود و خبرنگاری درباره اقدامات شورای نگهبان در این زمینه پرسید و پاسخ شنیدند: تشخیص اینکه مصوبات مغایر با قانون اساسی است یا خیر فقط با شورای نگهبان است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از نظر شورای نگهبان آیا رییس مجلس می‌تواند مصوبات غیر قانونی را لغو کند؟، تصریح کرد: این موضوع مربوط به شورای نگهبان نیست. در واقع طبق اصل 138 قانون اساسی مصوباتی که مغایر قانون اساسی است باید برای تجدید نظر به دولت ارسال شود. این نظر رییس مجلس برای دولت الزامی است. در واقع رییس مجلس هیچ‌گاه مصوبات را لغو نمی‌کند؛ بلکه مصوبه را مغایر اعلام می‌کند و آثار این مغایرت طبق قانون لغو مصوبه است. بنا بر این رییس مجلس مصوبه‌ای را لغو نمی‌کند.
خبرنگاری درباره آنچه که آن را «برخی حملات رسانه‌ای به شورای نگهبان» می‌خواند، پرسید و کدخدایی پاسخ داد: این افراد «شورای نگهبان‌نوازی»  می‌کنند. ظاهرا تعداد افرادی که دوست دارند در امور دیگران دخالت کنند زیاد شده است. در واقع باید هر کسی در حوزه تخصص خود اعلام نظر کند.
دیگر خبر مهم کدخدایی برگزاری انتخابات تمام رایانه ای در دور آینده انتخابات ریاست جمهوری است که کدخدایی در نشست خود  آن را رسانه ای کرد و وقتی از او درباره ارزیابی اش از برگزاری رایانه‌ای انتخابات سوال کردند، گفت: انتخابات رایانه‌ای بسیار خوب بود. ما نیز حساسیت‌های بسیاری نشان دادیم که در بعضی اوقات نگرانی‌هایی را هم به وزارت کشور منتقل می‌کردیم. ولی همکاران ما در وزارت کشور با آغوش باز این نگرانی‌ها را از سوی ما پذیرفتند و خوشبختانه در برگزاری انتخابات بسیار موفق عمل شد.
دیگر اظهارات وی به نقل از ایسنا به شرح زیر است:
*در هر دو حوزه، انتخابات به دلیل تخلفاتی که در برگزاری انتخابات از سوی نامزدهای انتخاباتی صورت گرفته بود؛ نتایج ابطال شد. در واقع این موضوع بحث صلاحیت نبوده است.
*در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران شکایت موثری نداشتیم.
*طبق گزارشاتی که به دست ما رسیده است، از حدود 17 حوزه شکایتی نداشتیم و از بقیه حوزه‌ها نیز شکایت موردی داشته‌ایم و این شکایات را نیز بررسی کردیم. همچنین قرار شد برای یکی دو حوزه مجددا بازرس بفرستیم که فعلا اسامی این حوزه‌ها را اعلام نمی‌کنیم.
*ممکن است افراد ادعاهایی را داشته باشند؛ به همین دلیل بازرسانی را گذاشتیم. زیرا برخی از کاندیدا‌ها که در انتخابات برنده نمی‌شوند نسبت به اعلام نتایج معترض می‌شوند.
*پیش‌بینی می‌کنیم بیش از یکی دو حوزه مشکل جدی نداشته و تا پایان وقت اداری هفته جاری نتایج بررسی صحت حوزه‌های انتخاباتی را به مردم اعلام خواهیم کرد.
نظرات بینندگان