کد خبر: ۳۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

امضاي تفاهم نامه همكاري بين دانشگاه شيراز و وزارت نفت

شركت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران وابسته به شركت ملي گاز ايران و دانشگاه شيراز به منظور پژوهش در ذخيره سازي گاز طبيعي، ‌تفاهم نامه همكاري امضا كردند.

در قالب اين تفاهم نامه شركت ذخيره سازي گازطبيعي ايران متعهد به واگذاري طرح هاي تحقيقاتي در زمينه ذخيره سازي گاز به مركز ازدياد برداشت دانشگاه شيراز شده است.

دكتر محمدرضا رحيم پور رئيس دانشكده مهندسي شيمي ،نفت وگاز دانشگاه شيراز گفت: مطالعه و امكان سنجي تبديل يكي از ساختارهاي مخزني مناسب به مخزن ذخيره سازي گاز طبيعي در استان فارس، مطالعه و امكان سنجي چگونگي تخليه و استفاده از سيال موجود در لايه مخزن مورد نظر جايگزيني آن با گاز طبيعي، و مطالعه مقدماتي روزميني(سطح الارضي)براي انتقال گاز از مبدا به ساختار مخزني مورد نظر، ‌از تعهدهاي دانشگاه شيراز است.

مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران هم با اشاره به تاكيدهاي رهبر معظم انقلاب بر همكاري بيش از پيش صنعت با مراكز علمي و هسته هاي تحقيقاتي كشور‌ گفت: اين تفاهم نامه با همين هدف و بهره گيري از ظرفيت هاي علمي دانشگاه شيراز، به عنوان يكي از معتبرترين دانشگاه ها ايران و جهان امضا شده است.

مسعود سامي وند با بيان ارتباط ازدياد برداشت از ميدان هاي هيدرو كربوري با ذخيره سازي گازطبيعي افزود: اين دانشگاه در حوزه ازدياد برداشت از ميدان هاي هيدرو كربوري فعاليت هاي متعددي انجام داده و شركت ذخيره سازي گازطبيعي ايران از توان علمي اين دانشگاه براي دستيابي به اهدف خود در قالب تفاهم نامه همكاري پژوهشي استفاده خواهد كرد.

وي تصريح كرد: در جنوب كشور ميدان هاي مناسبي براي ذخيره سازي گازطبيعي وجود دارد كه دانشگاه شيراز مي تواند به لحاظ اعتبار در اجراي طرح هاي پژوهشي متعدد و نزديكي به محل مطالعه، ‌آنها را شناسايي كند.

رئيس دانشگاه شيرازهم نيز با تاكيد بر اهميت جايگاه ايران به لحاظ برخورداري از گاز ‌گفت: ذخيره سازي گاز، از موارد مهم در صنعت گاز است و با بهره گيري از هسته هاي علمي و مطالعاتي كشور مي توان گام هاي بلندتر در اين زمينه برداشت.

دكترمحمد موذني، امضاي تفاهمنامه همكاري با شركت ذخيره سازي گاز را گام مهمي در عرصه همكاري صنعت و دانشگاه خواند.

گفتني است حضور اساتيد مجرب، سوابق درخشان علمي، ارتباط با دانشگاههاي بزرگ جهان و ارتباط و همكاري علمي با تأسيسات صنعتي مربوط به نفت و گاز در جنوب كشور موجب انتخاب بخش مهندسي شيمي دانشگاه شيراز بعنوان تنها قطب پالايش گاز كشور در سال 1378 گرديد.

فعاليت هاي قطب پالايش گاز دانشكده مهندسي شيمي، نفت و گاز محدود به تربيت دانشجو نبوده و طرح هاي تحقيقاتي-كاربردي زيادي توسط آن در زمينه هاي مختلف علمي و صنعتي در حال انجام است.

مقالات علمي متعددي از نتايج تحقيقات علمي اين قطب در داخل و خارج از كشور منتشر شده و موجب شده است كه در دنيا به عنوان يك قطب و دانشكده معتبر شناخته شود.

اعضاي هسته قطب شامل 7 استاد مي باشد و دكتر محمدرضا رحيم پور مديريت قطب علمي پالايش گاز را بر عهده دارد.

اجراي بيش از 40 طرح پژوهشي ، توليد افزون بر 140 مقاله ژورنالي ، و ارائه 200 مقاله در كنفرانس هاي علمي داخلي و خارجي از جمله دستاوردهاي قطب علمي پالايش گاز در دانشكده مهندسي شيمي، نفت و گاز دانشگاه شيراز است.

دانشكده مهندسي شيمي ،نفت وگاز دانشگاه شيراز با زيربناي 20 هزار مترمربع، بزرگترين و پيشرفته ترين دانشكده كشور در نوع خود به شمار مي رود.

هم اكنون نزديك 700 دانشجو در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در دانشكده مهندسي شيمي، نفت و گاز دانشگاه شيراز مشغول تحصيل هستند.

نظرات بینندگان