کد خبر: ۳۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۱

خرمشهر چگونه آزاد شد؟

بگو اروند، بگو کارون، با من از خرمشهر بگو، نه! از خونین شهر بگو، از رزمنده‌هایت، از تکاورانی که جاودانه‌ات ساختند؛ تکاورانی که در سوم خرداد صدای عشق بر لب، سرود خون در دل و کلاه سبز بر سر، تا آخرین نفس و تا آخرین فشنگ چون رهروان صدیق طریق شهادت مردانه ایستادندو خونین‌ترین حماسه تاریخ خود را عاشقانه فریاد زدند. با من از ۷۲ شهید حماسه جاوید خرمشهر بگو! از آنان بگو، از رشادت‌های به یاد ماندنی‌شان و بخوان با من، اینجا کربلاست. مگر نه اینکه با آنان همنشین بودی و درد دل‌هایشان در تو جاری بود، مگر نه اینکه شاهد بودی چگونه مردانه ایستادند و آن سرو قامتان ایستاده جان دادند. بگو اروند، بگو کارون! 

بدون شک عملیات ظفرمند بیت‌المقدس در تاریخ هشت سال دفاع مقدس یکی از برجسته‌ترین عملیات‌های پدافندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده است که نقش بسیار مؤثر تکاوران نیروی دریایی ارتش در آن بر هیچ کسی پوشیده نیست. تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش به واسطه وجود پایگاهشان که در ضلع جنوبی خرمشهر واقع بود در درگیری‌های ۳۴ روزه مقاومت خرمشهر حضور فعال داشتند و در واقع محور کار دفاع ۳۴ روزه خرمشهر، نیروی دریایی ارتش بود. اظهارات ژنرال وفیق السامرایی رئیس استخبارات رژیم بعثی در خصوص مقاومت تفنگداران دریایی ایران در خرمشهر خود نشان از نقش تعیین کننده تکاوران نیروی دریایی ارتش در مقاومت ۳۴ روزه دفاع از خرمشهر دارد. 

در بحث محاصره خرمشهر و آبادان راه‌آبی برای تردد پیش رو بود و از همین راه‌آبی بود که مهمات منتقل می‌شد و مهاجران نیز از طریق آب به آبادان تردد داشتند. در سال ۱۳۶۰حصر آبادان رفته‌رفته کامل می‌شد و در آستانه سقوط بود و آنجا و در آن شرایط نیروی دریایی میدان‌داری می‌کرد. نیروی دریایی با هواناوها و بالگردهای RH به بندر امام، آبادان، بهمن‌شیر، نیروهای تازه نفس، مهمات و غذا می‌رساند. هرچقدر نیرو از جنوب به آبادان منتقل می‌شد نیروی دریایی آنها را جمع‌آوری و در بندر امام پیاده می‌کرد. همه اینها توسط یگان‌های نیروی دریایی صورت می‌گرفت، با توجه به قابلیت هواناوها، تخلیه خانواده‌ها، انتقال مجروحان، رساندن آذوقه و مهمات و نیروهای تازه نفس بی‌وقفه توسط هواناوهای نیروی دریایی انجام می‌شد. 

در پی صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم ازبین بردن حصر آبادان، عملیات شکست حصر آبادان با شجاعت بی‌نظیر نیروهای ارتش و سایر رزمندگان و با همکاری تکاوران نیروی دریایی به اجرا درآمد و در حقیقت با این عملیات غرورآفرین معادلات رایج در عرصه جنگ به هم خورد. 

در پی اجرای عملیات موفقیت آمیز ثامن الائمه سرهنگ صیاد شیرازی به سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد و قرارگاه مشترک ارتش و سپاه برنامه ریزی برای سه عملیات بزرگ طریق القدس، فتح المبین و سپس الي‌ بیت المقدس را در دستور کار خود قرار داد. سرانجام فرماندهان پس از بحث و بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدندکه نیروهای مسلح متشکل از ارتش و سپاه در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت از جنوب رودخانه کرخه و غرب رودخانه کارون تهاجم خود را به منظور انهدام نیروهای دشمن و آزادسازی خرمشهر آغاز کنند. در همان ساعات اولیه عملیات، یگان‌های نیروی دریایی انتقال واحدهای نیروی زمینی به ساحل دور رودخانه کارون را آغاز كردندکه شامل نفرات، تانک‌ها و ماشین آلات سنگین بود، متعاقب آن مجروحان یگان‌های خودی و اسرای عراقی نيز به ساحل شرقی کارون انتقال داده شدند. 

در مدت عملیات، غواصان نیروی دریایی ضمن استقرار در پل‌ها نسبت به بازیابی خودروها، تخلیه اجساد و سایر تجهیزات از رودخانه کارون با یگان‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش همکاری نمودند. در این مرحله از عملیات، یگان‌های شناور هجومی آبي - خاکی نیروی دریایي ارتش نقش مؤثری را در پشتیبانی و موفقیت عملیات قرارگاه‌ها ایفا نمودند وحدود ۱۵ هزار نفر از رده‌های هجومی لشکرها و تیپ‌ها را با توجه به آتش شدید دشمن به منطقه سرپل در غرب کارون رساندند. 

در این عملیات دشمن به صورت غیر قابل تصوری غافلگیر و دچار آشفتگی و سردرگمی شد. مرحله دوم عملیات از هفدهم تا بیست ویکم اردیبهشت ماه به اجرا در آمد. در جریان این عملیات دشمن ناگزیر به عقب‌نشینی شد و با احاطه شدن خرمشهر توسط نیروهای رزمنده و تکاوان دریایی، از سه طرف محاصره شد و مهم اینکه بصره هم به خطر افتاده بود و نیروهای متجاوز عراقی نمی‌دانستند از مناطق اشغالی دفاع کنند یا از بصره‌ای که ممکن بود به تصرف نیروهای ایران درآید. 

مرحله سوم عملیات از ۲۲ تا ۳۱ اردیبهشت ماه به اجرا درآمد. در این مرحله که برتری نیروهای ایران نسبت به دشمن قطعی و ابتکار عمل در دست آنها بود، پیشروی کردند. دشمن متجاوز ناچار شد عقب نشینی کند. مرحله چهارم عملیات از اول تا چهارم خرداد به مرحله اجرا درآمد که طی آن تلاش رزمندگان وتکاوران دریایی برای آزادسازی خرمشهر آغاز شد. نیروهای عراقی که دچار رعب و وحشت و سرگردانی شدید شده بودند، نتوانستند واکنش مناسبی از خود نشان دهند. 

در جریان این عملیات، ارتباط یگان‌های دشمن قطع و از هم پاشیده شد و افسران و درجه داران و سربازان عراقی پا به فرار گذاشتند.
نتیجه عملیات در روز دوم عملیات بسیار درخشان‌تر از روز نخست بود وخرمشهر توسط نیروهای ایران احاطه شد. تعداد زیادی از نیروهای عراقی در جریان این عملیات متهورانه به اسارت رزمندگان درآمدند ودشمن به طور کامل منهدم شد و به‌رغم حضور گسترده هواپیماهای عراقی کاری از پیش نبردند. در نتیجه روز دوم خرداد، رزمندگان قصد کردند وارد خرمشهر شوند واین شهر مقدس را از وجود عراقی‌های اشغالگرپاک کنند. به این منظور ساعت ۳ بامداد سوم خرداد ماه، نیروهایی از تکاوران شجاع و دلیر نیروی دریایی در خرمشهر حضور پیدا کرده و بر خاک آن بوسه زدند. 

نیروهای عراقی همین که از حضور تکاوران کلاه سبز نیروی دریایی اطلاع پيدا كردند، با شناختی که از عملیات متهورانه و بی‌باکانه آنها داشتند، درنگ را جایز ندیدند و دستپاچه و عجولانه شبانه آن هم در تاریکی شب با استفاده از قایق فرار را بر قرار ترجیح دادند که در جریان این فرار خفت بار، تعدادی از قایق‌های آنها توسط تکاوران تعقیب و غرق شد. 

عراقی‌ها در سه نوبت سعی و تلاش کردند از سوی شلمچه اقدام به ضد حمله کنند تا شاید بتوانند از طریق جاده شلمچه حلقه محاصره رابشکنند، اما هر سه بار با مقاومت و پایداری دلاورانه نیروهای ایرانی مواجه و با دادن تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند. در ساعت ۱۱ سوم خرداد هم در حالی که درگیری شدیدی در محورهای دیگر جریان داشت، نیروهای عراقی سعی و تلاش کردند رزمندگان را وادار به عقب نشینی کنند، اما رزمندگان غیور وجان برکف یک گام به عقب برنداشتند و از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شده و تنها در ناحیه گمرک خرمشهر و در کنار اروند با مقاومت مذبوحانه‌ای روبه رو شدند. این مقاومت هم با رشادت رزمندگان در هم شکسته شد. 

سرانجام در ساعت ۱۲ قوای سلحشور ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز که ۲۴ ساعت در محاصره کامل بودند، بیش از دو راه در پیش رو ندیدند؛ کشته شوند یا به اسارت درآیند که اسارت را به کشته شدن ترجیح دادند و به اسارت درآمدند.
به این ترتیب خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پر‌افتخار ایران برفراز مسجد جامع که روزی مرکز عملیات رزمندگان و تکاوران سلحشور محسوب می شد و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

انتهای پیام/20

برچسب ها: خرمشهر
نظرات بینندگان