کد خبر: ۳۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۱

ساخت نانو ظروف خود حرارت زا در شيراز

نانو ظروف خود حرارت زا به همت مبتکر شیرازی ساخته شد.در این طرح مبتکرشیرازی با الهام گیری و استفاده از نانو فناوری، موفق به تولید نانو ظروف خود حرارت زا شده است.
امروزه گرم کردن غذا قبل از مصرف به 2 شیوه معمول حرارت دهی توسط حرارت اجاق گاز و یا استفاده از امواج ماکروویو است و با توجه به اینکه از انرژی مایکرویو خلاف پرتوهای یونیزه برای حرارت دادن مواد غذایی استفاده می شود، پخت و گرم کردن غذا در این وسیله برقی موجب می شود امواج تولید شده یک میدان متناوب مغناطیسی ایجاد کنند، که تمام مواد مغذی را از بین می برد.
همچنین امواج مایکرویو به دلیل دارا بودن فرکانس بالا قادر به شکستن پیوندهای شیمیایی و آسیب رسانی مولکول های مواد غذایی هستند.
لذا ساخت ظروف خود حرارت زا با خواص و ویژگی های منحصر به فردی از جمله ایجاد گرما توسط خود ظرف ، حفظ گرمای ایجادشده تا حداقل 10ساعت و همچنین حفظ سلامت غذا به این مشکلات پایان داده است.
ایجاد گرما و حرارت توسط خود ظرف بدون استفاده از اجاق گاز یا ماکروفر (بدون مصرف انرژی برق یا گاز) و در نتیجه کاهش هزینه های برق و گاز، حفظ گرمای ایجادشده به مدت حداقل 10 ساعت، قابلیت استفاده بیش از 10هزار مرتبه و قابلیت تولید در اندازه های گوناگون اعم از یکنفره تا ظروف صنعتی از ویژگی های منحصر به فرد این ظروف است .
مهدی شبانکاره فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی آلی با تخصص نانوکامپوزیت های پلیمری موفق به ساخت این ظروف شده است .
این اختراع به شماره 72681 اردیبهشت ماه در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده است .alt

 

برچسب ها: نانو ، ظروف حرارت زا
نظرات بینندگان