کد خبر: ۳۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱

سفر استاندار فارس و هیات همراه به پاكستان

مهندس حسین صادق عابدین سفر خود و هیات همراه به ایالت پنجاب را با هدف ارتقای همكاری تجاری و اقتصادی عنوان كرد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل استانداري فارس، مهندس حسین صادق عابدین سفر خود و هیات همراه به ایالت پنجاب را با هدف ارتقای همكاری تجاری و اقتصادی عنوان كرد و افزود: در دیدارهای امروز خود با سروزیر، رییس مجلس ایالت پنجاب و اعضای اتاق بازرگانی لاهور توافق شد تا با حضور فعال تر بخش خصوصی، همكاری ها برای افزایش سطح تجارت بین استان فارس و ایالت پنجاب تقویت شود.

نماينده عالي دولت در استان فارس با اشاره به این كه ظرفیت های بزرگ و ناشناخته ای بین دو طرف برای ارتقای سطح روابط وجود دارد، تاكید كرد: با شناسایی ظرفیت ها و برنامه ریزی در آينده ای نزدیك، قطعاً شاهد شكوفایی فعالیت های تجاری بین دو كشور و تجار و بازرگانان فارس و پنجاب خواهیم بود.

وي با بیان این كه برطرف كردن موانع برای تجارت آسان تر بخش خصوصی می تواند نتایج مهمی را در بخش سرمایه گذاری دو طرف به دنبال داشته باشد، گفت: موانعی مانند نبود راه های ارتباطی مناسب زمینی، دریایی و هوایی باید زودتر برطرف شوند تا تجار و بخش خصوصی، رغبت بيشتري به سرمایه گذاری در دو كشور داشته باشند و صادرات و واردات كالا و محصولات ایران و پاكستان افزایش یافته و به جایگاه اصلی خود برسد.

استاندار فارس درباره بازارهای مشترك دو كشور و به ویژه فارس و پنجاب، تصریح كرد: شناسایی راه های افزایش تجارت آسان و ارائه تسهیلات با بهره گیری از ظرفیت های قانونی بین دو طرف، قطعاً گام بلندی در جهت رشد سرمایه گذاری و تجارت ميان ایران و پاكستان خواهد بود.

گفتني است مهندس صادق عابدین در اولین روز سفر خود به پاكستان به ترتیب با شهباز شریف سر وزیر ایالت پنجاب، اعضای اتاق بازرگانی و رانا محمد اقبال رییس مجلس ایالتی پنجاب دیدار و گفت وگو كرد.

همچنين مهندس حسین صادق عابدین در نشست اعضای اتاق بازرگانی و صنعت شهر لاهور از آمادگی كشورمان برای همكاری با ایالت پنجاب پاكستان در بخش های كشاورزی، علمی و پژوهشی در زمینه گیاهان دارویی و تولید الیاف خبر داد.
وی گفت: استان فارس تجربه خوبی در صنعت و كشف منابع نفت و گاز دارد، به علاوه اینكه صنعتگران و بازرگانان پاكستانی می توانند در این زمینه با تجار این استان سرمایه گذاری مشترك داشته باشند.
نماينده عالي دولت در استان فارس ادامه داد: پاكستان و ایران دارای روابط اقتصادی عالی هستند اما اين ميزان با پتانسیل های دو كشور تناسب ندارند، بنابراین دو طرف بايد اقدامات خود را براي پیشبرد این همكاری ها متمركز سازند.
در این مراسم سردار ذوالفقار كهوسا سناتور حزب مسلم لیگ پاكستان شاخه نواز با استقبال از استاندار فارس گفت: دولت ایالتی پنجاب تمامی اقدامات لازم را برای افزایش روابط تجاری و اقتصادی با ایران اتخاذ می كند.
مشاور ارشد سروزیر ایالت پنجاب پاكستان تاكید كرد: دولت پنجاب تمامی فعالیت های خود را صرف جذب سرمایه گذاران خارجی كرده است تا این ایالت به منطقه ویژه و صنعتی پاكستان تبدیل شود.
رییس اتاق بازرگانی و صنعت لاهور نیز در اين نشست با انجام اقدامات و فعالیت های بیشتر برای ارتقای روابط دوجانبه تجاری با ایران را ضروری دانست و گفت: تسهیلات دوجانبه در بخش های تجاری در امتداد مرزهای دو كشور می تواند، تغييري جدی را در بهبود تجارت دو سویه ایجاد كند.
عرفان قیصر شیخ افزود: میزان مبادلات تجاری دو جانبه ایران و پاكستان از سال 2008 تا 2010 یك میلیارد بوده كه این میزان در حال افزایش است.
وی با ابراز اطمینان نسبت به ظرفیت های موجود براي ارتقای سطح روابط و همكاری تجاری دو جانبه گفت: اگر روند قاچاق كالا متوقف شود و تجارت دو كشور از مسیر همكاری های اقتصادی و تجاری مصوب بین دو كشور انجام شود، توسعه روابط به راحتی قابل دسترس است.
رییس اتاق بازرگانی و صنعت لاهور در پایان سخنان خود با ارائه پیشنهادی برای ایجاد تجارت نمایشگاهی با هدف ارتقای همكاری های اقتصادی دو جانبه تصریح كرد: نمایشگاه صنایع ایرانی كه قرار است در 31 می (پنجشنبه )در لاهور افتتاح شود، در ایجاد توسعه تجاری بین ایران و پاكستان نقش مهمی خواهد داشت.
فریدون فرقانی رییس اتاق بازرگانی، صنعت و معادن شیراز نیز در این مراسم، تاكید كرد: اتاق های بازرگانی دو كشور باید نقش خود را در افزایش تجارت دوجانبه و فراهم كردن موارد لازم برای توسعه و پیشبرد در این مسیر ایفا كنند.
وی افزود: بسیاری از تعاملات تجاری بین دو كشور می تواند با فراهم شدن اطلاعات دقیق در این امور، گسترش یابد.

انتهای پیام/20


نظرات بینندگان