کد خبر: ۳۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۱

صدور نخستین سند كشاورزی ایران برمبنای طرح كاداستر اراضی

این سند به صورت تك برگ است كه در آن علاوه برشرح سند، نقشه زمین مالك نیز براساس مختصات ماهواره ای سیستم تصویرجهانی(UTM) ، (Universal Transverse Mercator) در آن به تصویر كشیده شده است.
نخستین سند كشاورزی ایران برمبنای طرح كاداستر اراضی در استان فارس صادر شد.
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس گفت : برای نخستین بار درتاریخ كشاورزی ایران، اولین جلد سند كشاورزی بر مبنای كاداستر اراضی در استان فارس برای اراضی کشاورزی شهرستان پاسارگاد صادر شد.
خرد افزود: این سند به صورت تك برگ است كه در آن علاوه برشرح سند، نقشه زمین مالك نیز براساس مختصات ماهواره ای سیستم تصویرجهانی(UTM) ، (Universal Transverse Mercator) در آن به تصویر كشیده شده است.
به گفته وی ، تهیه سند كشاورزی براساس كاداستر در 50 سال گذشته در دستور كار دولت ها بود و امروز موفق به صدور آن شده ایم و با صدور این سند ، مایملك كشاورزان مستند شده است.
آقای خرد افزود: در حالی كه پنج سال برای تهیه نقشه های كشاورزی استان فارس زمان نیاز بود، ما این كار را در مدت یك سال و نیم انجام داده و نقشه رقومی با كیفیت جهانی تهیه كرده ایم.
وی افزود: برای تهیه سند نیازی به مراجعه كشاورزان به هیچ اداره ای نیست بلكه با استفاده از فناوری های روز دنیا، نقشه های اراضی را تهیه كرده ایم و این نقشه ها را به سند تبدیل می كنیم.
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس با اشاره به این كه درصدورسند مالكیت اراضی بر مبنای كاداستر تاكید بر وضعیت فعلی زمین های كشاورزی است، گفت: صدور این سندها به كاهش مناقشات درباره اراضی و كم شدن 30 درصدی پرونده های قضایی در محاكم منجر می شود.
وی از ترغیب كشاورزان به مشاركت در طرح یكپارچه سازی اراضی به عنوان رهاورد صدور سند كشاورزی یاد كرد و گفت: با یكپارچه سازی اراضی و از میان برداشتن برخی حدود، می توان گفت به میزان 15 درصد به اراضی كشاورزان افزوده می شود.
آقای خرد در ادامه با بیان اینکه تاکنون طرح کاداستر اراضی برای یک میلیون و نیم هکتار از اراضی این استان تهیه شده گفت: اجرای این طرح به مدیریت بهینه منابع آبی و خاکی کمک می‌کند چراکه کاداستر، شامل اطلاعاتی مربوط به صاحب ملک، مکان دقیق اطلاعات GPS ابعاد، نوع کشت و ارزش قطعات زمین‌ها است.
کاداستر بستر فنی و دقیق آمایش سرزمین است و این قانون که باید در حقیقت 50 سال قبل اجرا می‌شد هم‌اکنون در استان فارس به انجام رسیده است .

به گفته وی ، رونمایی رسمی از این سند درسفرآتی رییس جمهوری به استان فارس ، انجام خواهد شد.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان