کد خبر: ۳۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۱

ورود مجدد میهمان ناخوانده به شیراز

بعد از اینکه پدیده گرد و غبار استانهای جنوبی و غربی کشور را درنوردید، از شب گذشته این پدیده وارد فارس و شیراز شد و هم اکنون گردو غبار شیراز را فرا گرفته است.

شیرازه - شیرازیها صبح را با هوای توام با گرد و خاک آغاز کردند به شکلی که گرد و خاک هنگام تنفس به خوبی در گلو احساس می شود.
 
طی روزهای گذشته استانهای خوزستان و لرستان نیز با این پدیده دست و پنجه نرم کرده بودند و این بار نوبت فارسی ها رسید تا در آخرین روز فصل بهار از این مهمان ناخوانده پذیرایی کند.


پدیده گردوغبار که چند سالی می شود به دلیل تغییرات زیست محیطی در کشور عراق، شهرهای غربی و جنوبی ایران را دربرمی گیرد، معضلی است که مسئولین حدود 5 سال قبل قول رفع آن را دادند و اکنون 5 سال گذشته است ولی این پدیده هم‌چنان سختی های خاص خود را برای مردم این نقاط کشورمان حفظ کرده است.

پدیده ای که به نظر میرسد تمامی نخواهد داشت،چون عملا همتی برای رفع این معضل از سوی مسئولین امر دیده نمی شود و هر از چند گاهی از جلسات بی سرانجام خود می گویند.

پدیده ای که سالانه حدود 500 هزار نفر در جهان بر اثر مواجه با اين ريزگردها دچار مرگ و مير و بيماري‌هاي خطرناك مي‌شوند.


به گفته کارشناسان به دليل پديده ناشي از گرد و غبار امروز شش درصد از مرگ و ميرها را در جهان شامل مي‌شود،‌ضمن آن كه همين پديده ميزان ابتلاء به سرطان ريه را تا 14 درصد افزايش مي‌دهد.

این درحالی است،معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست نهم خردادماه امسال گفت:در سال جاری ردیف بودجه خاصی برای مهار ریزگردها و ساماندهی تالابها در نظر گرفته نشده و مقرر شد تنها از بودجه مازاد درآمد نفتی و در صورت انجام برنامه های اولویت دار این مازاد بودجه به بحث ریزگردها و دریاچه ها و تالابها اختصاص داده شود.


حالا که مسئولان به این معضل به عنوان اولویت دسته چندم می نگرند حداقل مردم  به فکر سلامتی خودشان باشند و جز برای کارهای ضروری از خانه خود خارج نشوند چرا که هوا بسیار آلوده است و می تواند منجر به بیماری شود.

فکر تعطیلی امروز شیراز که دیگر گذشت حداقل مسئولین محترم اگر وضعیت هوای شیراز برای فردا هم  به همین نحو ادامه پیدا کرد تعطیل کردن فردا فکر بدی نمی تواند باشد!


نظرات بینندگان