کد خبر: ۳۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۱

تله جدید برای اصلاح طلبان پشیمان

زمزمه تشكيل اتاق فكر براي اصلاح طلبان جهت بازگشت آنها به عرصه سياست، ابعاد جديدي از تناقض و اختلاف درون جبهه چند سر را علني كرد.

طي سال هاي گذشته گروه موسوم به شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، به رتق و فتق امور مربوط به هماهنگي اصلاح طلبان مي پرداخت اما حلول راديكاليسم آشوب طلب در انتخابات سال 88 (با بازيگري كساني چون موسوي و كروبي و خاتمي و طيفي از اعضاي مجمع روحانيون در خدمت گروهك هاي ضد انقلاب و احزاب تندرويي چون حزب مشاركت) عملا ميدان را از شوراي مذكور گرفت. اين شورا پس از آن دچار چنددستگي شد و با وجود ميل برخي از اعضا براي حضور در انتخابات مجلس، خواستار عدم شركت در انتخابات (تحريم) شد كه سرانجامي جز شكست سنگين نداشت. در اين ميان راي دادن خاتمي در يكي از روستاهاي اطراف دماوند، ضربه سنگيني به تندروها بود.
در چنين فضايي هرچند كه سخن از تجديد سازمان اصلاح طلبان مي شود اما طبيعتا بحث مقدم بر آن مرزبندي اصلاح طلبان با ساختارشكنان و جريان هاي برانداز و توبه از جنايت بزرگي است كه مرتكب شده اند. در همين زمينه در حالي كه خواهرزاده خاتمي تاكيد مي كند مخالفان اصل نظام نقطه مقابل اصلاح طلبي هستند، يك عضو متواري گروهك ملي- مذهبي اصلاح طلبان را به خاطر اعلام حمايت از نظام متهم به محافظه كاري كرد.
محمدرضا تابش در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: به صراحت مي گويم افرادي كه اساس نظام را قبول ندارند، نقطه مقابل اصلاح طلبان هستند.
وي گفت: ما بزرگان انقلاب، امام(ره)، رهبر معظم انقلاب، مرحوم طالقاني، مرحوم دكتر بهشتي و شهيد مطهري را در زمره اصلاح طلباني مي دانيم كه براي اصلاح كژي ها و انحرافات در جامعه به پا خاستند. اصلاح طلبان، دلبسته به انقلاب و نظام و امام و رهبري هستند.
در همين حال مرتضي كاظميان از عناصر فعال در فتنه سبز كه هم اكنون با افراطيوني نظير مزروعي و اميرارجمند و... همكاري دارد و در پاريس اقامت گزيده با حمله به اصلاح طلبان در روز آن لاين نوشت: محافظه كاران به نام اصلاح طلبي فعال شده اند. مقصود از محافظه كاري آن بخش از جريان هاي اصلاح طلب است كه بي اعتنا به رويداد 22 خرداد 1388، و حوادث مترتب بر آن مي كوشند از منظر «محافظه كاري» سامان هاي موجود را موجه جلوه گر كنند و شركت در انتخابات را عين «كنش عقلاني» و ضرورت «اصلاح طلبي» توصيف كنند.
اما فارغ از اين تقابل معطوف به انتخابات، درباره نحوه تجديد سازمان نيز بحث هاي متناقضي در جريان است. يكي از تناقضات را ديدار چندي پيش خاتمي با عبدالله نوري برجسته كرده است. پايگاه اينترنتي گويانيوز در گزارشي از اين ملاقات نوشت: اين دو درباره نحوه تشكيل اتاق فكر اصلاحات تبادل نظر كردند و ساز و كار و مدل اجرايي طرح عبدالله نوري در خصوص تشكيل اتاق فكر اصلاح طلبان با خاتمي به اين شرح مورد بحث قرار گرفت؛ «نحوه تشكيل اين اتاق فكر بايد به گونه اي باشد كه بتواند اكثريت افكار و عقايد طيف گسترده حاميان اصلاحات را نمايندگي كند. اين تلاش بايد با حداكثر انسجام فكري ميان سران و نخبگان و حاميان اصلاحات و جنبش سبز با حداقل ريزش باشد».
اين در حالي است كه عبدالله نوري ضمن آلودگي به گروهك هايي نظير نهضت آزادي و باند مهدي هاشمي، سازمان دهنده اغتشاشات از طريق وزارت كشور بود و همان زمان به تدريج آشكار شد كه وي ضمن دفاع از مواضع منافقانه آقاي منتظري، با موضع اصولي حضرت امام(ره) در قبال گروهك ها، آمريكا و مسئله فلسطين و رژيم صهيونيستي مخالف است؛ مشي اي كه بعدا در شعارهاي رسواكننده گروه هاي ضد انقلاب در 8 ماهه فتنه سال 88 بازتوليد شد. بنابراين اصل همراهي تندروها چون نوري، صداقت و حسن نيت كساني چون خاتمي را زير سوال مي برد. نوري حتي شركت خاتمي در انتخابات مجلس و نقض تحريم آن را مورد تخطئه قرار داد.
در همين حال فاطمه راكعي عضو فراكسيون مشاركت در مجلس ششم در گفتگو با ايلنا خواستار «تشكيل اتاق فكر اصلاح طلبان با حضور اصولگرايان معتدل» شده و گفته است: اين اتاق فكر مي تواند از اصلاح طلبان معتقد به نظام و اصولگرايان معتدل كه در خط امام حركت مي كنند، تشكيل شود.
راكعي درباره نوع فعاليت اين اتاق فكر گفت: آن ها مي توانند به دلايل عدم توفيق خود در حالي كه در چارچوب نظام فعاليت دارند(!!) و اساسنامه هاي مشخصي را پيگيري مي كنند، بپردازند و مسائلي را كه موجب عدم توفيق آن ها در عرصه هاي سياسي شده مورد بررسي و نقد قرار بدهند.
راكعي خاطرنشان كرد: بايد نحوه رفتار افراد راديكال نيز نسبت به اصلاح طلبان آسيب شناسي شود، زيرا اين افراد مسائل و مشكلاتي را براي اين طيف ايجاد كرده اند همچنين بايد استراتژي و اهداف اصلاح طلبان مورد بررسي قرار بگيرد تا برنامه آن ها براي آينده مشخص و منسجم شود.
همچنين محمدجواد حق شناس عضو مركزيت حزب اعتماد ملي (كروبي) در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ايجاد يك دگرديسي و تغيير در تمامي جريان هاي سياسي متناسب با فضا و شرايط به طور حتم الزامي است؛ از اين رو ايجاد تغيير و تحول در شوراي هماهنگي اصلاح طلبان نيز در راستاي بررسي و نقد حركات گذشته امكان پذير است.
وي افزود: جريان اصلاح طلب يك جبهه است كه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بخشي از آن را تشكيل مي دهد و موضع گيري هاي خاصي همچون عدم شركت در انتخابات مجلس را اتخاذ كرده از اين رو انتظار مي رود اصلاح طلبان براي آينده به خصوص انتخابات رياست جمهوري يك تغيير و تحول بنيادي در روند برنامه هاي خود اتخاذ نمايند. به طور حتم اصلاح طلبان براي انتخابات آتي بدون برنامه نخواهند بود.
با اين حال جوادي حصار ديگر عضو مركزيت «اعتماد ملي» به ايلنا مي گويد: اصلاح طلبان نبايد دچار تعجيل شوند و به خاطر ترس از فراموشي، دست از مواضع اصلي خود بردارند و به فراموشي بدتري دچار شوند. جوادي حصار توضيح نداد كه آيا اهانت به مقدسات، شعار به نفع اسرائيل و آمريكا، اهانت به ساحت عاشوراي حسيني(ع)، اهانت به حضرت امام(ره)، همراهي آشكار با سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه نظير موساد و سيا و MI6 را هم بخشي از «مواضع اصلي» مدعيان اصلاحات مي داند كه به گفته وي نبايد از آن دست بردارند؟! يا....

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان