کد خبر: ۳۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

اعتراف بنی صدر به مذاکره با صدام برای کودتادرایران

بنی صدر: «لازم بود نیروهای ارتش طی سه الی چهار هفته به تهران انتقال پیدا کنند که این کار البته نا‌ممکن بود. از طرفی باید با \'صدام حسین\' هم مذاکره می کردیم تا فعلا عملیات نظامی را متوقف کند.»!

 جام نیوز، تلویزیون دولتی "صدای آمریکا" (VOA) جمعه دوم تیر (June.۲۲) زوایایی از حادثه هفتم تیر را که به شهادت دکتر بهشتی و ده ها تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی انجامید، به بحث گذاشت.
"ابوالحسن بنی صدر" رئیس جمهور مخلوع و فراری ایران که هم اکنون مقیم فرانسه است، از طریق ارتباط تصویری مهمان این شبکه بود. از وی پرسیده شد: «بسیاری از مخالفین شما در حزب جمهوری اسلامی، در آن حادثه کشته شدند. شما هم در آن زمان چند روزی بود که مخفی شده بودید. آیا فکر نمی کنید آن انفجار می‌توانست "نقطه عطفی" باشد به لحاظ زمانی که باعث شود شما از مخفیگاه بیرون بیایید و بار دیگر قدرت را در دست بگیرید؟»
بنی صدر پاسخ داد: «این یک اتفاق صوری بود. انفجار هفتم تیر حکومت را از بین نبرده بود، بلکه دولت و مجلس سر جای خودشان بودند. واقعیت این است که در آن مقطع، پایتخت در تصرف نظامی نیروهای سپاه پاسداران بود که بدون اجازه فرمانده کل قوا [یعنی خود بنی صدر!] از جبهه به تهران آمده بودند. در آن زمان ارتش از من اجازه خواست که از کرمانشاه حرکت کند برای تصرف تهران[!] من پرسیدم چقدر نیرو برای این کار لازم است؟ گفتند: دو لشکر، که من با یک لشکر موافقت کردم. لازم بود نیروهای ارتش طی سه الی چهار هفته به تهران انتقال پیدا کنند که این کار البته نا‌ممکن بود. از طرفی باید با "صدام حسین" هم مذاکره می کردیم تا فعلا عملیات نظامی را متوقف کند.»!
بنی صدر اضافه کرد: «چون ارتش در تهران ۲ گردان بیشتر نداشت، نمی شد این کار را انجام داد. ولی یک کار شدنی بود که آن را در سه مرحله انجام دادیم، ولی متأسفانه چون جامعه حرکت لازم را انجام نداد، نشد. ۲۹ خرداد، روزی که من مخفی شدم، قرار بود در میدان فردوسی حاضر شوم و در آنجا به اتفاق مردم، کمیته ها را خلع سلاح کنیم؛ اما آیت الله خمینی در آن روز "جبهه ملی" را مرتد اعلام کرد و کسانی که دعوت کرده بودیم نیامدند و نشد. یک بار دیگر هم قرار بود بازار را تعطیل کنیم و ملت در خیابان‌ها راه بیفتند و بگویند "شهر مال ماست". در آن زمان من "فروهر" را فرستادم به بازار، ولی هیچکس نیامده بود! وقتی دلیل را از فروهر پرسیدم، گفت: بازاری ها گفته‌اند ما فکر می کردیم که هفته بعد باید به خیابان‌ها بیاییم! ۳۰خرداد هم می توانستیم کار را تمام کنیم که باز هم به خاطر همراهی نکردن جامعه، نشد[!]»

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان