کد خبر: ۳۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۷ تير ۱۳۹۱

چه خبر است؟ سوریه و این همه قابله!

چندی پیش ،وزیر خارجه ترکیه در پارلمان این کشور عنوان کرد « خاورمیانه جدید در حال شکل گیری است و ترکیه رهبری این خاورمیانه جدید را در دست می گیرد.»

وبلاگ افاضات عقل کل نوشت،

« خاورمیانه جدید» همان طرحی است که کاندولیزا رایس وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در پی ایجاد آن بود و در سال 2006 جنگ اسرائیل با حزب الله را درد زایمان تولد خاورمیانه جدید عنوان کرد ؛هرچند این مولود نامبارک متولد نشد و به قولی مرده به دنیا آمد ، اما تلاش آمریکا در راستای این طرح متوقف نشد.

آمریکایی ها ،پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه را - که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و آمریکا یاد می شد- به واسطه حمایت های ایران و سوریه از مقاومت اسلامی می دیدندو فهمیدند که توازن قوا در منطقه تغییر کرده است و امنیت اسرائیل بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته است .لذا همزمان با فشارهایی که بر سر مسئله هسته ای بر  ایران وارد می کردند بر ضد سوریه نیز اقدامات را تشدید کردند.

سوریه حلقه واسط ،ایران و حزب الله است و  با قرار گرفتن در محور مقاومت و حضور نمایندگان حماس و جهاد اسلامی در این کشور، همچون خاری است در چشم اسرائیل. از طرف دیگر این کشور یک متحد استراتژیک برای ایران است به طوری که در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، علیرغم فشارهای داخلی و بین المللی ، سوریه تنها کشوری بود که از مواضع ایران حمایت می کرد، البته عده ای خیال می کردند حمایت سوریه از ایران به دلیل کمک های نفتی و مالی ایران است در حالی که عربستان و کویت و قطر و امارات حاضر بودند  ،چندین برابر بپردازند تا سوریه موضعش را تغییر دهد و دست از حمایت از ایران بردارد. می گویند حافظ اسد به فرزندانش توصیه کرده است که « تحت هیچ شرایطی از ایران جدا نشوند و اگر همه اعراب و کشورهای منطقه با سوریه قطع رابطه کنند تنها ملجا و پناهگاه آنها ایران است.»

 لذا با توجه به نقش کلیدی سوریه ،ابتدا با طرح ترور رفیق حریری و متهم کردن سوریه ، دمشق را وادار به خروج از لبنان کردند تا حزب الله را تضعیف نمایند و اکنون برآنند که با برچیدن این حلقه میانی، از حزب الله و ایران انتقام بگیرند و با سقوط بشار اسد و تجزیه سوریه و یا روی کارآوردن دولت مورد نظر خویش، تولد خاورمیانه جدید را به نظاره بنشینند و طرح ناکام مانده قبلی را عملی سازند و موج بیداری اسلامی را در منطقه ،خاموش یا منحرف سازند.

اما به تحولات سوریه که می نگریم می بینیم که قابله ها برای تولد خاورمیانه جدید ،زیاد شده اند!  

عربستان و قطر میلیاردها دلار خرج می کنند ،حقوق ماهیانه برای تروریست ها مقرر می کنند ؛حتی تروریست ها را برای فرستادن به سوریه و انجام عملیات انتحاری به مزایده می گذارند،سلفی های افراطی را از لیبی، سومالی و...از مرز ترکیه به سوریه می فرستند . 

آمریکا و انگلیس و فرانسه و...از طریق شورای امنیت به سوریه فشار می آورند ؛ سلاح و تجهیزات پیشرفته جنگی در اختیار مخالفان سوریه قرار می دهند، اتحادیه اروپا شانزده دور تحریم را بر ضد سوریه به تصویب می رساند. اسرائیل برای سقوط بشار اسد لحظه شماری می کند چون به قول سفیر سابق اسرائیل در ترکیه باقی ماندن بشار اسد در قدرت، ایران را همسایه اسرائیل می کند«الون لیئل» می گوید:«اگر بشار اسد قدرت را حفظ کند حاکم اصلی سوریه؛ ایران خواهد بود نه او. اسد به خاطر انزوای شدید بین المللی نخواهد توانست که بدون ایران به حکومت ادامه دهدو اسرائیل متوجه است که حضور ایران در بلندی های جولان وضع بسیار بدی خواهد بود.»

ترکیه  حمله نظامی به سوریه را از اوباما درخواست می کند و در مرزهایش ، به کمک شرکت آمریکایی بلک واتر ، تروریست ها را آموزش می دهد.

وزیر خارجه آمریکا و وزیر خارجه ترکیه

 هجمه های رسانه ای و تبلیغاتی بر علیه سوریه ادامه می یابد و در این میان منافقین و اپوزیسیون خارج نشین نیزمنتظرند تا با سقوط سوریه، شاید نظاره گر حمله به ایران باشند ، چون آنها نیز فهمیده اند که هدف استراتژیک؛ ایران است.

لذا  در حال حاضر سرنوشت مناسبات بین المللی به حل بحران سوریه گره خورده است.کاندولیزا رایس که نتوانست مولود نامبارک «خاورمیانه جدید» را ببیند ، انشاء الله هیلاری کلینتون نیز این آرزو را به گور می برد.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان