کد خبر: ۳۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۱

هرچه سریع‌تر از مردم عذرخواهی کرده و چاره‌ای بیندیشید

دستگاه های مسئول باید به این سوال بنیادین جواب دهند که در برابر احتکار، گرانفروشی، باند بازی، کم فروشی و افزایش خودسرانه و بعضا پیامکی(!) قیمت ها چه اقدامی انجام داده اند؟
به گزارش شیرازه كميته ويژه اقتصادي بسیج دانشجویی استان فارس طی نامه‌ای سرگشاده به مسئولین این استان، نسبت به گرانی‌های اخیر در استان اعتراض کرده و از آنان خواسته است تا در اسرع وقت ضمن عذرخواهی از مردم،  به فکر چاره‌ای جهت برطرف کردن گرانی‌ها باشند.


متن كامل این نامه سر گشاده در ادامه می‌آید:
 
 
« بسمه تعالی »
استاندار محترم استان فارس، مدیر کل محترم جهاد کشاورزی استان فارس، مدیر کل محترم اداره صنعت معدن و تجارت فارس، ریاست محترم سازمان تعزیرات حکومتی فارس

سلام علیکم
در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی قرار داریم که یکی از مهمترین ابعاد پیشرفت اقتصادی جامعه ما است. همچنین در پیچ تاریخی و مهمی قرار داریم که سرنوشت یک خاورمیانه اسلامی به اوضاع فعلی ایران و الگو شدن آن بستگی دارد و جای هیچ شکی نیست که بگوییم در صورت نشان دادن ضعف و سستی، الگوی موفقی نخواهیم بود.

همانطور که استحضار دارید طی چند ماه اخیر شاهد رشد بی رویه و جهشی قیمت بسیاری از کالاهای مورد استفاده مردم بوده ایم که به جرأت می توان گفت در چند سال اخیر بی سابقه بوده است. لذا ما بسیجیان دانشگاه های استان فارس بر اساس وظیفه ذاتی خود مبنی بر دفاع از حقوق مظلومین و مستضعفین، پایداری بر آرمان های بلند اسلامی انقلاب اسلامی، انتقاد و مطالبه گری مصلحانه و فارغ از مصلحت اندیشی و نیز در راستای امر به معروف و نهی از منکر، بر آن شدیم تا نامه ای نه از سر زجر و بیچارگی، بلکه از سر مطالبه گری و جواب خواهی خدمتتان تسلیم داریم. ان شاالله که قبول افتد و جواب درخور نیز داده شود.

همانطور که می دانید کشور اسلامی ما سی و سه سال است که درگیر انواع تحریم ها شده است و قاعدتا و بر اساس فرموده رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، نظامی واکسینه شده داریم. همچنین میدانید که در 8 سال دفاع مقدس نیز سابقه چنین جهش بی سابقه ای در قیمت ها آن هم طی چند ماه، ثبت نشده است. سوال مهم اینجاست که به چه دلیل قیمت کالاهای اساسی در کشور به صورت ناگهانی نرخ صعودی پیدا می کند؟

برای مثال به معضل فعلی اشاره می کنیم. معضل تهیه مرغ مصرفی خانوار ها را حتی اگر با بهانه گران شدن جهانی نهاده های دامی توجیه کنیم نیز نمی توانیم برای قیمت مرغ در ایران که رکورد جهانی را نیز پشت سر گذاشت توجیهی بیاوریم. آیا واقعا در کشوری با چنین وسعت و با چنین ثروت عظیمی – و در سال تولیدملی و حمایت از کار و سر مایه ایرانی – نمی توان نهاده های دامی را تولید کرد؟ یا چرا با گران شدن جهانی کنجاله و نهاده های دامی ، قیمت مرغ در ایران همراه قیمت جهانی تغییر نمی کند و رکورد جهانی را نیز می شکند؟ یا هنوز این سوال در ذهن مردم باقی مانده است که اگر در شرایط بدر و خیبر هستیم ، چه دستان پلیدی در کار است تا وضعیت کشور را مشابه قحطی زدگان و شعب ابی طالب کند؟
 
روشن است که یک ضلع این جبهه شوم، ضلع سرمایه داری و سرمایه دار سالاری است. سرمایه دارانی که با سوء استفاده از نظام اقتصادی مریض و فشل کشور، اقدام به سودجویی های کلان می کنند و نیز با استفاده از برخی نفوذی های سرمایه دار سالار که به جز ظاهر موجه ، کمترین سنخیتی با تفکر اسلامی ندارند؛ اقدام به احتکار، باندبازی، بازی با قیمت ها و حتی تحت فشار گذاشتن مردم می کنند.

بدیهی است علاوه بر دلایل فوق، وضعیت موجود حاصل دست به دست هم دادن ضعف و غفلت و آنگونه که به نظر میرسد خیانت نیز می باشد. برآورد های ما نشان می دهد قیمت های حاصل نه تنها ربطی به تحریم ها ندارد بلکه دستانی در کار است تا با بازی با قیمت ها ضرر تحریم ها را صدها برابر قویتر از آنی که هست نشان بدهد. نکته مهم تر اینست که طی مذاکرات هسته ای این اتفاقات می افتد. گرچه این وضعیت دقیقاً وضعیتی است که مطلوب دشمن است اما مهم تر از آن اینست که چرا از مسئولین اقدامی درخور مشاهده نمی گردد؟ ضعفی که هم اکنون در دستگاه های مسئول نمایان است ضعفی نیست که از آن به راحتی بتوان گذشت.
 
دستگاه های مسئول باید به این سوال بنیادین جواب دهند که در برابر احتکار، گرانفروشی، باند بازی، کم فروشی و افزایش خودسرانه و بعضا پیامکی(!) قیمت ها چه اقدامی – چه در حوزه نظارت و چه در حوزه کنترل قیمت ها- انجام داده اند؟ دلیل سکوت مدید دستگاه های مسئول و عدم موضع گیری شفاف از جانب مسئولان چیست؟ هنوز خاطره سال گذشته و قیمت دلار و سکه از اذهان مردم پاک نشده است. اگر دستگاه های مسئول توانایی نظارت و کنترل بازار را ندارند، قاعدتا \\"ضعیف \\" هستند و اگر معترف به ضعف خود هستند، قبل از هر چیز باید رسما از مردم عذرخواهی کنند و هرچه سریعتر چاره ای برای گرانی های اخیر بیندیشند.

اگر مسئولین و دستگاه های مسئول در خواب غفلت بوده اند و تا کنون متوجه گرانی های اخیر نشده اند، ما با این نامه سرگشاده سعی خواهیم کرد آن ها را از خواب غفلت بیدار کنیم تا هرچه سریعتر به این وضع نا به سامان پایان دهند. استحضار دارید که دو ماموریت از ماموریت های مهم انقلاب اسلامی ایران، شکست هیمنه استکبار و نیز تبدیل نظام اسلامی ایران به پناهگاهی برای تمام پابرهنگان و ظلم دیدگان جهان است. آیا رواست که در خود نظام اسلامی که به سمت اسلامی تر شدن جهت گیری کرده است، به قشرمستضعف فشار مضاعف وارد شود؟

اگر خدای نکرده وضعیت ایجاد شده فعلی، تبلور تحرکات خیانتکارانه برخی مسئولان یا دست اندرکاران است، این نکته را گوشزد می کنیم که \\"و مکروا و مکر الله والله خیر الماکرین\\". ملتی که سی و چند سال با سخت ترین شرایط به زندگی ادامه داده است، با پر زدن مگسانی چون خیانتکاران از جای نخواهد جنبید. اما این اطمینان برایشان بس که نهادهای انقلابی، مواضع و تحرکات آن ها را زیر نظر خواهند داشت و مبارزات درخور انجام خواهد گرفت.

مسئولین محترم دستگاه های مورد خطاب، به این دلیل به شما نامه نوشتیم که دستگاه های تحت مدیریت شما بیشترین تاثیر گذاری را در قیمت های بازار خواهند داشت. فلذا از شما خواهشمندیم هرچه سریعتر و در راستای ذات انقلابی نظام اسلامی، با درایت و تدبیر به این اوضاع خاتمه دهید که یکی از بزرگترین نعمت ها و ثواب ها، در زمان فعلی، تلاش برای بهبود وضعیت معیشت این ملت بزرگ و علی الخصوص مردم فارس است. روشن است و لازم به تذکر نیست که در صورت ادامه وضع موجود و مشاهده برخی غفلت های تعمدی و ناتوانی ها، امت حزب الله خود وارد میدان خواهد شد تا جواب برخی ضعف ها، غفلت ها و خیانت ها را بدهد.

  والسلام علی من اتبع الهدی
كميته ويژه اقتصادي بسیج دانشجویی دانشگاه هاي استان فارس
رونوشت:
دفتر مقام معظم رهبري ( دامت بركاته)
دفتر امام جمعه محترم شيراز
نمايندگان محترم استان فارس در مجلس شوراي اسلامي
وزارت كشور
وزارت بازرگاني
وزارت جهاد كشاورزي
نظرات بینندگان