کد خبر: ۳۴۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۱

دستان پشت پرده قيمت مرغ را بالا برده است

طرح توزيع مرغ با قيمت توافقي در فارس در مدت چند روز دستخوش دخالت دلالان شد، به گونه‌اي که نهاده‌هاي مرغداري که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان براي توزيع با قيمت مصوب بين مرغداران در نظر گرفته بود سر از بازار آزاد و فروش با قيمت‌هاي چند برابر درآورد.

به گزارش شیرازه به نقل از عصر مردم؛ به گفته مسؤلين  از تاريخ 11 تير تا 31 تير بالغ بر 5 تن مرغ وارد بازار شيراز شده است؛اما توزيع تني مرغ نه تنها از تقاضاي مشتريان کم نکرد بلکه بر صف‌هاي طولاني صبح‌گاهي جلو مغازه‌هاي مرغ‌فروشي در شيراز نيز افزود و مردم به بهانه اينکه شايد مرغ کمياب يا گران شود، بر ايستادن در صف حتي بدون نياز به آن نسبت به خريد مرغ اصرار مي‌ورزند به طوري که بر اساس مشاهدات در بسياري از مراکز توزيع تعاوني گوشت مرغ، بين افراد خاصي توزيع شده و يا سر از رستوران‌هايي در مي‌آورد که اقدام به خريد کلي گوشت مرغ با قيمت توافقي مي‌کنند.
همچنين در برخي نقاط شهر مرغ به کيلويي 10 هزار تومان هم رسيده است.
در بسياري از موارد نيز مشاهده می شود که از يک خانواده چند نفر در آن واحد براي خريد گوشت مرغ با قيمت تعاوني در صف ايستاده و مرغ دريافت مي‌کنند؛اين موضوع تا جايي پيش رفت که به صورت غير رسمی اعلام شد مرغ با تعرفه دولتي تنها با کارت ملي افراد توزيع مي‌شود که در عمل نيز اجرا نشد.
اما هرچه هست سهم مردم عادي کوچه و بازار از مرغ 4 هزار و 700 توماني بسيار ناچيز است و دستان پشت پرده يا همان دلالان باعث به وجود آوردن اين جو رواني شده اند.
طرح توزيع مرغ با قيمت توافقي در فارس در مدت چند روز دستخوش دخالت دلالان شد، به گونه‌اي که نهاده‌هاي مرغداري که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان براي توزيع با قيمت مصوب بين مرغداران در نظر گرفته بود سر از بازار آزاد و فروش با قيمت‌هاي چند برابر درآورد. به راستي اين افراد تا کجا می توانند پيش روند؟
و اما رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار آريا با اشاره به اينکه اين استان هيچ‌گونه کاهش توليد نداشته‌ است گفت:همچنان رتبه بالاي توليد گوشت قرمز و مرغ کشور را داريم و توليد مرغ ما نسبت به سال قبل 10 درصد افزايش داشته است.
مهرزاد خرد تصريح کرد: مرغ زنده کيلويي 4 هزار تومان است و از سراسر کشور ارزان‌تر فروخته مي‌شود اين در حالي است که از زمان خريد تا مغازه چند برابر قيمت فروخته مي شود و جاي تاسف است که توليدکنندگان بخش کشاورزي از گران شدن توليدات خود هيچ‌گونه سودي نمي‌برند و همچنان سهم توليدکننده بسيار اندک است. رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان فارس بيان کرد: مرغ با تعرفه دولتي در تمام فروشگاه ها، مغازه ها  و نمايشگاه بين المللي با چندين برابر ظرفيت عرضه
می شود؛ اما مردم باز هجوم می آورند و با حرص و طمع به پرکردن يخچال هاي کوچک خود اقدام می کنند. خرد  با اشاره به اينکه مردم با هجوم خود در صف هاي عرضه مرغ جو رواني را بيشتر می کنند، افزود: از مردم خواهش می کنم بيشتر از احتياج خود خريد نکنند تا دست دلالان از اين بين کوتاه شود.

نظرات بینندگان