کد خبر: ۳۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۱

خداحافظی جن و پری از سریال‌های ماه رمضان!

امسال برخلاف سالهای گذشته سريالي را با محوريت شيطان ملعون و فرشته مهربان يا روح سرگردان شاهد نیستیم.

شیرازه - چند سالی است که در ماه مبارک رمضان، رسانه ملی مخاطبین خود را از طریق سریال‌های رنگارنگ تلویزیونی جذب می‌کند؛ سریال‌هایی که هرچند در سال‌های نخست، رنگ و بوی طنز داشتند، رفته رفته و به تدریج از فضای طنز فاصله گرفتند تا جایی که در سال‌های اخیر، فضای عمومی‌ بیشتر آنها همراه با اندوه و یا آکنده از مسائل ماورایی کمتر متناسب با باور‌ها و اندیشه مخاطب شد.

در ماه رمضان که سرتاسر معنویت و بهترین ماه برای بروز و ظهور ویژگی‌های الهی انسان و بیان معارف دینی است، تمام معنویت در سریال‌های پخش شده از طریق رسانه ملی در این ماه مبارک خلاصه شده بود به مرگ، اغما، عالم برزخ (البته با تعریفی مجعول) و درگیری یکسری انسان کاملا سیاه و سفید با هم که دستمایه شیطان بازیگوش! شده بودند.

ساخت سریالهای مناسبتی در سیما سابقه ی کمی ندارد . با توجه به رشد عجیب وغریب شيطان و روح و جن و پري در سريال‌هاي ماه مبارك رمضان ،امسال برخلاف سالهای گذشته سريالي را با محوريت شيطان لعين و فرشته مهربان يا روح سرگردان نداریم. گويا امسال شبكه‌هاي سيما متفاوت عمل کرده اند!

 



امسال از شبکه1 راز پنهان، سریال چمدان از شبکه2 و سریال«خداحافظ بچه» از شبکه3 پخش می شود. به نظر میرسد علی رغم این که این سریالها نیز مطابق با نیاز مخاطبان ساخته نشده اما حداقل تعریف‌های دینی جعلی از برزخ و برخی دیگر از مفاهیم دینی دیگر مهمان روزه‌داران نیست.

مخاطب اصلی‌ترین رکن در ارکان برنامه‌سازی است، ولی متأسفانه به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر در این برنامه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این روی، این‌پرسش همواره مطرح است که مخاطب سریال‌های رمضان کیست؟

آیا وقت آن نشده که حسن خلق، دستگیری از نیازمندان، عدالت، آزادگی، شجاعت، یتیم نوازی، توجه به خانواده، احترام به والدین، توبه و بازگشت و صدها کرامت انسانی و آموزه اصیل دینی در سریال‌های ماه مبارک رمضان ساخته شده و به مخاطبان ارائه شود؟

واضح است که سریالهای تلویزیونی هر چقدر که به واقعیت نزدیکتر باشد و تا هر اندازه که مسائل و مشکلات واقعی مردم را به تصویرکشیده و به صورت هنرمندانه علتها و راه حلها را نمایان سازد، به همان اندازه پرمخاطب و تاثیرگذار خواهد بود. و این همان است که صاحبان رسانه در اغلب کشورهای دنیا به آن رسیده و سریالهای پرمحتوا و موفقی رابه مخاطبان خود ارائه کرده اند.

نظرات بینندگان