کد خبر: ۳۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۱

سامانه راه بري جراحي هوشمند در شيراز ایجاد شد

بیمارستان خلیلی شیراز به سامانه راه بری جراحی هوشمند مجهز شد.

به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگارن،رئیس اداره تجهیزات پزشکی و سفارش های خارج دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیمارستان خلیلی پس از تهران با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال به سامانه راه بری جراحی هوشمند مجهز شد.
مدیر گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سامانه راه بری جراحی هوشمند ، مانند دستگاه GPS که راهنمای راننده در پیدا کردن مسیر درست است به جراح کمک می کند.
دکتر بصیرهاشمی افزود: این سامانه به جراح کمک می کند تا با کمترین خطا یا بدون خطا در جراحی های سینوس ، بینی و قاعده جمجمه به محل مورد نظر خود برسد.
وی درباره شیوه عملکرد این سامانه گفت: پیش از جراحی ، اطلاعات بیمار از جمله سی تی اسکن و
MRI و همچنین ابزار و وسایل جراحی در سامانه راه بری جراحی هوشمند ثبت می شود در این صورت در طول جراحی اگر پزشک در مسیر رسیدن به محلی که ضایعه وجود دارد دچار اشتباه شود دستگاه با هشدار ویژه ای ، جراح را به سمت مسیر درست هدایت می کند.
هاشمی گفت: استفاده از این سامانه موجب می شود که جراحی سریع تر و دقیق تر انجام شود و ضایعات موجود در بینی ، سینوس و قاعده جمجمه بدون آسیب رساندن به ارگان های مجاور مانند چشم ، مغز یا عروق و اعصاب قاعده جمجمه برداشته شود.
وی افزود: این سامانه در مراکز بزرگ علمی و دانشگاهی استفاده می شود و در کشور ما پیش از این فقط در تهران استفاده می شد و فارس دومین استان کشور است که به بیماران خدمات عرضه می کند.
رئیس اداره تجهیزات پزشکی و سفارش های خارج دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: این سامانه با ارزش 2 میلیارد ریال در بخش جراحی گوش و حلق و بینی بیمارستان خلیل راه اندازی شد و حاصل کار دانشمندان ایرانی در حوزه فناوری تجهیزات پزشکی است.
ابوالفضل هاشمی افزود: این سامانه ، مجهزترین دستگاه در حیطه جراحی در جهان است که جراحی های مربوطه را با دقت بالاتر و عوارض کمتر انجام می دهد.
وی گفت: سامانه راه بری جراحی هوشمند با قابلیت رهگیری ابزار جراحی و ارتقای شناخت ساختارهای آناتومیکی برای جراحان ، مکان ابزار جراحی را دنبال کرده و آن را در تصاویر دو یا سه بعدی مربوط به بیمار مشخص می کند و به پزشک نشان می دهد تا جراح با اطلاعات کامل تری از محل ابزار خود و بافت پیش رو ، عمل مورد نظر را با حداکثر دقت انجام دهد.
رئیس اداره تجهیزات پزشکی گفت: ایران پس از آلمان و امریکا سومین کشوری است که به این فناوری دست پیدا کرده است که در مقایسه با نمونه مشابه خارجی اش ، یک سوم ارزان تر است.

نظرات بینندگان