کد خبر: ۳۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱

پروژه موزه دفاع مقدس فارس12 ساله شد/ مسئولان کمک کنند

انتظار 12 ساله خانوادهای شهدای استان و رزمندگان دوران جنگ برای اتمام موزه دفاع مقدس فارس همچنان ادامه دارد.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر, وجود مکانهای مانند موزه های دفاع مقدس برای آشنایی نسلهای جوان که دوران جنگ و دفاع مقدس را از نزدیک ندیدند و شاید نمیدانند رزمندگان کشور با چه سختی و مشقتی از خاک کشور دفاع کردند بسیار مفید است.

وجود چنین مکانهای باعث می شود تا یاد و خاطرات جنگ برای رزمندگان و خانوادهای شهدا بازسازی شود و در کنار آن فرهنگسازی لازم نیز در جامعه صورت گیرد.

موزه دفاع مقدس شیراز از جمله این موزه هاست که وجود آن باعث رشد وارتقاء فرهنگ و زنده شدن فرهنگ دفاع مقدس می شود و نیز زمینه آشنایی نسل جوانان با آرمانهای شهدای جنگ را فراهم می آورد.

عملیات اجرایی برای ساخت موزه دفاع مقدس فارس از سال 79 آغاز شده اما به دلایلی فعالیتی تا سال 87 در این مکان صورت نگرفته که طی این مدت پروژه فقط 10 درصد پیشرفت کار داشته است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس استان فارس در گفنگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: موزه های دفاع مقدس نمایانگر رشادتهای دوران دفاع مقدس رزمندگان کشوراست ازاین رولازم است مسئولان برای رسیدگی به مشکلات ومعضلات این مکان حمایتها وهمکاریهای لازم را انجام دهند.

حسن خلیلی ادامه داد: موزه دفاع مقدس سالهای جنگ واتفاقات آن زمان را برای مخاطبان ونسل جدید انقلاب به نمایش می گذارد وزمینه ساز کاهش معظلات فرهنگی استان است از این رومسئولان با حمایتهای خود می توانند به اتمام این مرکز وایجاد مکان مناسب فرهنگی در استان کمک کنند.

وی تصریح کرد: فضای کنونی موزه دفاع مقدس فارس 17 هزار متر مربع است در حالیکه موزه های با همین ساختار در کشور فضایی چندین برابر این مکان رادراختیار دارند از این رو با توجه به عظمت کار لازم است تا فضای 24 هزار متر مربعی نیز به محوطه فعلی اضافه شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس سپس به پیشرفت 95 درصدی ساختمان موزه اشاره کرد و افزود: درصورت فراهم شدن اعتبارات لازم که مبلغی حدود 9 میلیارد تومان است عملیات موزه دفاع مقدس در فازاول تا یکسال آینده به اتمام می رسد.

خلیلی تاکبد کرد: با توجه به متفاوت بودن فضای موزه دفاع مقدس باسایر موزه ها در این مکان نیاز به انجام عملیات تحقیقاتی بود که این بخش نیز تاکنون 50 درصد پیشرفت کار داشته است.

ساخت یادگارانی از شهدا

مدیر فرهنگی مرکز دفاع مقدس فارس نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: مسئولان در سال 79این مکان فرهنگی را با هدف ساخت یادگارانی از شهدا و دوران دفاع مقدس پایه ریزی کردند.

سید محسن حسینی اضافه کرد: موزه دفاع مقدس فارس در واقع بخشی ازمرکز فرهنگی دفاع مقدس است زیرا که در طراحی های انجام شده موزه، مرکز اسناد دفاع مقدس، کتابخانه تخصصی، مرکز تحقیق و پژوهش و سالن آمفی تئاتر رو باز برای استفاده در برنامه های متنوع نیر دیده شده است.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی ساختمان موزه تاکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در کنار آن ساختمان اداری 70 درصد و سالن آمفی تئاتر نیز 30 درصد پیشرفت کار داشته است.

مدیر فرهنگی مرکز دفاع مقدس فارس یادآور شد: سازندگان موزه دفاع مقدس فارس تلاش می کنند تا بوسیله این مکان یک المان شهری مناسب ایجاد کنند که خروجی آن افراد را جذب کند و فرد برای حضور مجدد در این مکان مشتاق باشد.

حسینی تاکید کرد: با توجه به تفاوتهایی که ساخت موزه دفاع مقدس با سایر موزه ها دارد تلاش شده تا ازکمک طراحان و معمارانی استفاده شود که ایده های آنها به دوران جنگ نزدیکتر است ازاین رو ممکن است اتمام پروژه زمان بر باشد.

تبدیل موزه دفاع مقدس به نماد شهر شیراز

مدیرطراحی داخلی موزه دفاع مقدس استان فارس نیز در خصوص طراحی داخلی این مکان ابراز داشت: یادمان سرباز گمنام درورودی این موزه قرار می گیرد تا مسئولان و افرادی که وارد پروژه می شوند به آن ادای احترام کنند.

بابک نیکبخت بیان داشت: وجود ویژگی های مختلف در این مکان می توانند موزه دفاع مقدس فارس رابه یکی از نمادهای شهر شیراز تبدیل کند که اسفاده از پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد پایداری و ایستادگی مردمان فارس درابعاد بزرگ در حیاط موزه از جمله این ویژگی ها است.

وی عنوان کرد: نشان ورودی موزه دفاع مقدس شیراز، بیانگرمفهوم عروج است، طبقه همکف این موزه به گذرگاه خاطره سال های 57 تا 67 و روایت جنگ تحمیلی اختصاص دارد، در طبقه اول این موزه که به حماسه سازان اختصاص دارد، اسامی 14 هزار و 600 شهید استان فارس و تندیس های برخی شهدا قرار خواهد گرفت و صحنه هایی از بمباران هوایی شیراز و فضای جنگ نیزبه بازدید کنندگان نشان داده می شود.

مدیرطراحی داخلی موزه دفاع مقدس فارس عنوان کرد: در طبقه دوم که به عنوان \'یادگاران\' نام نهاده شده نیز یادگارهای به جا مانده از شهدا و اسامی اولین ها دردوران دفاع مقدس نظیر اولین شهیدان، اولین فرمانهای جنگ، آثار هنری دفاع مقدس، روایت سقوط صدام با عنوان \'سقوط سردار قادسیه\' به بازدیدکنندگان نشان داده می شود.

به هر حال کمک و حمایتهای مسئولان استانی می تواند این پروژه 12 ساله را به اتمام برساند تا بدین وسیله در راه تحقق آرمان های شهدا دوران دفاع مقدس گامهای موثری برداشته شود.

ایجاد چنین مجتمع های فرهنگی در حوزه دفاع مقدس هم یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس را در مردم زنده نگه داشته و هم به احیای فرهنگ دفاع مقدس و جذب جوانان به این مراکز کمک می کند از این رو تمام مسئولان می توانند در راستای اتمام این پروژه همکاریهای لازم را به عمل آورند.

برچسب ها: موزه دفاع مقدس ، فارس
نظرات بینندگان