کد خبر: ۳۴۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱

گرانی و فرهنگ مصرفی که باید اصلاح شود

شیرازه - سید حامد ترابی / این روزها که اوضاع بازار در برخی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم چندان مناسب نیست و با بحران گرانی همراه شده آشفتگی بازار به بحث روز تبدیل گشته و همگان در پی یافتن علت یا علل این موضوع هستند.

جدای از اقدامات نامطلوب برخی مسئولان اعم از مسئولان دولتی و وزارتخانه های مربوط در استان و کشور مانند وزارت و سازمان جهاد کشاورزی که می بایست فکری به حال اوضاع مرغداری ها و تولید می کردند و خود را به بیخیالی نمی زدند و همچنین سازمانهایی نظیر تعزیرات حکومتی که می بایست قبل از گرانفروشی و ایجاد جو روانی بسیار بد در جامعه زودتر جلوی گرانفروشی ها را می گرفتند تا این اوضاع بر مردم فشار نیاورد و همچنین دیگر نهادهای مرتبط مانند سازمان صنعت معدن و تجارت که باید پیش بینی اوضاع بازار را می کردند و این چنین نسبت به اوضاع بازار بی تفاوت نمی بود و می بایست دغدغه معیشتی مردم را درک می کرند که نکرند، مطلب دیگری که در این موضوع ذهن را متوجه خود می کند فرهنگ نامناسب مصرف و ایجاد فضای روانی است که بنا به اذعان کارشناسان اقنصادی در قیمت ها موثر است.

به طور مثال در همین بازار مرغ زمانی که قیمت مرغ بسیار کمتر از مقدار کنونی بود مرغ فروشی ها باید ساعت ها برای فروش مرغ های خود منتظر می ماندند این موضوع در صورتی است که در چند روز گذشته همان مقدار مرغ را در کمتر از سی دقیقه با تشکیل صف های طولانی با قیمت بالاتر به فروش می رساندند که خود موجبات ایجاد فضای روانی نامناسب و تقاضای کاذب می شد که خود التهاب در بازار را دامن می زد.

متاسفانه این موضوع چندین بار اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده و باعث سودجویی افراد سودجویی که هیچ اهمیتی به مصرف کنندگان نمی دهند شده است. به طور مثال در موضوع ارز و سکه با اینکه از کالاهای اساسی زندگی هم نبود شاهد آن بودیم که بسیاری با روانه کردن پول های خود به این بازار باعث ایجاد التهاب بیشتری در بازار شدند. این موضوع در حالی صورت گرفت که در اوضاع عادی هیچگاه این حجم پول روانه بازار ارز و سکه نمی شد.سال های پیش چنین موضوعی در زمینه زمین و مسکن هم تکرار شده بود.

بنابراین نیاز است مردم عزیز کشورمان متوجه این موضوع در مصرف پولهای خود باشند که در هنگام ملتهب بودن بازار کمی در خرید و سرمایه گذاری تامل کنند تا علاوه بر کمک به اقتصاد و مصرف کنندگان زمینه سودجویی افراد سودجو را کاهش دهند.



البته اصلاح الگوی مصرف خانوارها خود نیازمند یاری از سوی مسئولان و رسانه هاست به طور مثال با توجه به شعار امسال رسانه ملی و سایر رسانه ها باید علاوه بر اهتمام بیشتر به تبلیغ کالاهای داخلی در جا انداختن فرهنگ حمایت از تولید داخلی تلاش بیشتری کنند و یا اینکه مسئولان دولتی و مجلس در تصویب قوانین و اجرای آن به این موضوع اهمیت دهند نه اینکه از طرفی دم از تولید داخل زده شود و از طرف دیگر سیاست های وارداتی خلاف این امر باشد یا اینکه خود نهادهای دولتی به جای استفاده از محصولات خارجی از نمونه داخلی ولو با کیفیت پایینتر استفاده کنند تا این فرهنگ جا بیافتد.

ضمنا لازم است تمام دستگاه ها از قبیل دستگاه های فرهنگی و تبلیغی و صداو سیما در مواقع بحران به جای دامن زدن به التهابات به ترویج فرهنگ صحیح مصرف اهتمام بورزند تا وضعیت در مواقع بحران هر چه سریعتر بهبود یابد و یا اینکه مسئولان به جای سکوت با مردم همدردی و همراهی کنند نه اینکه خود را از مردم جدا کنند به طور مثال مردم وزیر و یا وکیل را همراه خود ببینند نه بی تفاوت نسبت به خود که این موضوع نیاز به کار و تلاش و دغدمندی زیادی دارد و با دست روی دست گذاشتن اتفاق خاصی رخ نمی دهد چرا که باید برای داشتن اقتصاد خوب همه دست به دست هم بدهند نه اینکه هر کسی مسئولیت را بر دوش دیگری بیاندازد.

 

 

 

برچسب ها: تورم ، ‌گرانی ، فرهنگ مصرف
نظرات بینندگان