کد خبر: ۳۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۱

پايان مرمت آب انبارها و ساباط تاريخي لارستان

مرمت آب انبارهای معتمد و دهن شیر و ساباط شهرستان لارستان با 450 میلیون ریال هزینه پایان یافت

به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، معاون حفظ واحیای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : احیای پوشش و کاه گل بام آب انبار ، تعمیرات داخلی ، کف سازی و کف فرش ساباط (کوچه ها و گذرهای سرپوشیده قدیمی) ، از جمله اقدامات مرمتی است .

ساباط به کوچه و گذری سرپوشیده گفته می شود که با اتصال دیوار خانه های دو طرف گذر یک سقف به وجود آمده و هدف از ساخت ساباط ها ، ایجاد سایه و فضایی خنک برای رهگذران شهرهای گرمسیری بوده است.
عبد الرضا نصیری افزود : آب انبار معتمد متعلق به دوران قاجاریه و از نوع آب انبارهای مخروطی با مخزن استوانه ای است که چهار بادگیر، در چهار ضلع خود دارد.
مصالح به کار رفته در ساخت این بنا ، سنگ ، ساروج و گچ است که از ملاط ساروج ، برای پوشش گنبد استفاده و روی آن با کاهگل پوشانده شده است.
قدمت آب انبار دهن شیر نیز به دوران صفویه باز می گردد و به دلیل این که در زبان لاری به لوله کشی آب وشیر آب نصب شده برآن به اختصار شیر می گویند به دهن شیر معروف شده است .
آب انبار دهن شیر 19 مرداد84 به شماره 12703 و ساباط تاریخی لارستان 13 بهمن 88 به شماره 28742 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.


نظرات بینندگان