کد خبر: ۳۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱

جمع‌آوری زباله‌های شهری به بخش خصوصی واگذار می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: تا پایان سال جمع‌آوری زباله‌ها در تمام مناطق شیراز به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس،حمید کشتکار دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام هزینه‌هایی که صرف جمع‌آوری زباله‌ها و نظافت شهر می‌شود از محل پول‌هایی است که توسط خود مردم پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: اگر ما بتوانیم این پول‌ها را در جای مناسب و به درستی هزینه کنیم از محل این صرفه‌جویی می‌توان کارهای عمرانی دیگری نیز در شهر انجام داد.

وی با تاکید بر اصلاح ساختاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری گفت: برای پیشبرد مثبت و موثر کارها باید از توان متخصص‌ترین و کارشناس‌ترین نیروها در سازمان پسماند استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز همچنین با تاکید مجدد بر استفاده از توان بخش خصوصی ابراز داشت: حضور سرمایه‌گذار واقعی کمک می‌کند که ما بتوانیم ضمن اینکه از تصدی خود بر امور اجرایی بکاهیم نظارت خود را نیز افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در قراردادهای جدید با همین رویکرد وارد شده‌ایم از واگذاری امور جمع‌آوری زباله‌های شهری مناطق یک و سه به بخش خصوصی خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته در مناطق یک و سه کار جمع‌آوری زباله‌های شهری را به بخش خصوصی واگذار کردیم و تلاش می‌کنیم که تا پایان سال تمام مناطق به بخش خصوصی واگذار شود.

کشتکار در مورد ساعت جمع‌آوری زباله در مناطق یک و سه شیراز گفت: در این دو منطقه زمان جمع‌آوری زباله از روز به شب تغییر یافته و روزهای زوج و فرد هفته را نیز به زوج و فرد ماه تغییر داده‌ایم.

وی گفت: پیمانکاران موظفند که با استفاده از نیروهای آموزش‌دیده بهترین خدمات را به شهروندان ارائه کنند و سازمان پسماند نیز بر نحوه عملکرد آنها نظارت کامل و دقیق دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز ابراز داشت: شهروندان باید زباله‌های خود را در ساعت اعلام شده در مقابل منازل خود قرار دهند تا به موقع توسط ماموران جمع‌آوری شود.

وی در ادامه یکی از اقدامات انجام شده در مورد ساماندهی جمع‌آوری زباله را جایگزین‌ کردن سطل‌های 220 لیتری به جای گاری‌های چرخ‌دار دانست و افزود: در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 5.7 درصد کاهش زباله تولیدی در شهر داشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رویکرد ما در این سازمان توجه به مقوله آموزش شهروندی است، تصریح کرد: همکاری و همراهی مردم در کیفیت و کمیت خدمات‌رسانی به شهر و شهروندان از سوی این سازمان بسیار تاثیرگذار است و در بحث جمع‌آوری زباله شهر، 50 درصد همکاری مردم و 50 درصد نیز فعالیت سازمان پسماند است.

وی گفت: موفقیت سازمان پسماند شهرداری بدون همکاری مردم غیرممکن است و اگر سازمان پسماند و شهروندان به وظایف خود درست عمل نکنند آن کیفیتی که مد نظر است، محقق نمی‌شود.

کشتکار ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال، در بحث جمع‌آوری سرشاخه‌های درختان 125 درصد و در جمع‌آوری پسماندهای پزشکی 11 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌ایم.

وی گفت: حدود 254 مرکز درمانی در شیراز وجود دارد که از این تعداد تنها 33 مرکز به دستگاه اتوکلاو مجهز هستند که برخی از این مراکز حتی میزان زباله‌های عفونی آنها بیشتر از ظرفیت دستگاه اتوکلاوشان است.

وی افزود: همچنین این سازمان روزانه 8 هزار و 300 تن زباله ساختمانی را ساماندهی و در محل‌های پیش‌بینی شده دفن می‌کند.

وی در مورد اقدامات عمرانی انجام شده توسط این سازمان نیز گفت: ساخت و راه‌اندازی ایستگاه‌های انتقال از جمله این اقدامات بوده و هم‌اینک 15 ایستگاه در شهر شیراز ایجاد شده است.

وی گفت: بر اساس برنامه باید تا سال 1400 تعداد این ایستگاه‌ها را به 45 ایستگاه افزایش دهیم.

کشتکار افزود: یکی از اقدامات بی‌سابقه انجام شده در کشور، ایجاد یک سلول دفن بهداشتی زباله با آخرین استانداردها از سوی این سازمان است که پس از دفن زباله از نفوذ شیرابه به خاک جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: لاگون ذخیره‌سازی شیرابه با ظرفیت 50 هزار متر مکعب و با استفاده از بالاترین استانداردها ایجاد شده که در ماه حدود 60 سانتی‌متر شیرابه ذخیره شده در این لاگون به وسیله حرارت آفتاب تبخیر می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، توسعه نیروگاه نیرگاز شیراز را نیز از دیگر اقدامات انجام شده توسط این سازمان دانست و گفت: با توسعه این نیروگاه، ظرفیت برق تولیدی آن به یک مگاوات افزایش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه پسماند گفت: ما از هرگونه سرمایه‌گذاری که دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده، برای شهر توسعه پایدار بیاورد و منافع سرمایه‌گذار را نیز تامین کند، حمایت می‌کنیم.

کشتکار با بیان اینکه شهر شیراز غرق در عمران و آبادانی است، افزود: هم‌اینک در شهر شیراز پروژه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه‌های مختلف در حال انجام است و به جرات می‌توان گفت که تاکنون شاهد انجام این حجم کار عمرانی در شهر شیراز نبوده‌ایم.

نظرات بینندگان