کد خبر: ۳۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱

به منظور اطمینان از اصالت کالا طرح «شبنم» در فارس اجرا می شود

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: با اجرای طرح شبنم در این استان، مردم نسبت به اصالت کالا اطمینان پیدا می‌کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، محمد ابراهیم صداقت بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان شیراز با اشاره به اجرای طرح شبنم در فارس اظهار داشت: طرح شبنم ضریب نفوذ بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش می‌دهد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: طرح شبنم یا شبکه بازرسی و نظارت مردمی در حقیقت ایجاد سامانه‌ای را دنبال می‌کند که در آن تمام مردم علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده و یاری دولت در شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی از مشوق‌های اعتباری نیز برخوردار می‌شوند.

وی افزود: مردم می‌توانند تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه دوربین‌دار و با استفاده از نرم‌افزاری که در اختیارشان قرار گرفته است، از مشوق‌های اعتباری برخوردار شوند.

صداقت اضافه کرد: در طرح شبنم هر تولید کننده و وارد کننده رسمی می‌تواند با مراجعه به سامانه شبنم برای هر قلم محصول خود، بارکد دو بعدی دریافت کرده و بر روی کالا نصب کند.

وی تصریح کرد: بارکد نصب شده علاوه بر اینکه حاوی اطلاعات کامل کالاست قابلیت استعلام از سامانه را داشته و اصالت و کیفیت کالا را نیز برای خریدار تضمین می‌کند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه داد: برای کالاهایی که به صورت قانونی وارد بازار شده اما دارای کد دو بعدی شبنم نیستند، تدابیری اندیشیده شده تا با توجه به فرم‌های تهیه شده واحدهای صنفی فرم‌های خوداظهاری دریافت کرده و محصولات و کالاهای خود را به اتحادیه‌های مربوطه، مجامع امور صنفی و سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کنند.

وی افزود: در مرحله بعد بررسی‌های لازم بر روی اظهارکنندگان کالاهای واحدهای صنفی انجام می‌شود که کالاهایی که به صورت قانونی وارد بازار شده‌اند به شرکت مربوطه و کارگزاران برای دریافت و نصب لیبل شبنم معرفی شده و در غیر این صورت کالاهایی که قاچاقی وارد شده‌اند، به مراجع ذی‌صلاح معرفی می‌شوند.

صداقت خاطرنشان کرد: واحدهای صنفی خرده فروش و عمده فروش باید به اتحادیه‌ها، مجامع امور صنفی و واردکنندگان، نمایندگان رسمی شرکت‌های خارجی و صاحبان کالاهای موجود در انبارها به منظور ارائه فرم خوداظهاری و دریافت لیبل به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.

وی گفت: مردم همچنین می‌توانند از طریق شماره تلفن 88969296، شماره پیام کوتاه 3000392، سایت www.shabnam.ir و استفاده از دوربین تلفن همراه از اصالت کالا با خبر شوند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لیست کالاهای وارداتی که توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارای بارکد دوبعدی طرح شبنم شده‌اند بیان کرد: لوازم خانگی شامل انواع موتور یخچال و فریزر، انواع تلویزیون، انواع مایکروفر، انواع دوربین، انواع کولر گازی، انواع اطو، انواع جاروبرقی و انواع آب‌میوه‌گیری سه کاره و پنج کاره دارای بارکد دوبعدی طرح شبنم شده‌اند.

وی ادامه داد: انواع لوازم صوتی و تصویری، رایانه و ملحقات آن، تجهیزات پزشکی شامل دستگاه‌های سنجش فشارخون، دستگاه‌های گلوکومتر، نوارهای دستگاه سنجش خون، انواع سمعک و ایمپلنت‌های جراحی و لوازم آرایشی بهداشتی شامل انواع عطر و ادکلن، انواع خشبوکننده‌ها، انواع اسپری و رنگ مو و انواع تلفن همراه و اسباب بازی‌ها نیز دارای بارکد دوبعدی طرح شبنم شده‌اند.

به گزارش فارس، مردم، بازاریان و کسبه می‌توانند در مورد طرح شبنم که از 31 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است با شماره‌های 124 و 2340000 در تماس باشند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان