کد خبر: ۳۵۲۷۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۱

وضعیت آماری ازدواج و طلاق در استان فارس

متاسفانه آمارهای موجود در منابع رسمی خبر از کاهش میزان ازدواج‌ و افزایش طلاق در استان فارس می‌دهد

شیرازه - خانواده در اسلام كانون مقدسي است و يكي از پله هاي رفيع رسيدن به خلافت الهي است. ازدواج امري فطري و نياز طبيعي هر مرد و زني است كه مي بايد در زمان و موقعيت مناسب خود انجام گيرد. يكي از دغدغه هاي فكري و ذهني هر خانواده اينست كه فرزندش با فرد مناسبي ازدواج كند و زندگي راحت و بدون زحمت داشته باشد به عبارت ديگر خوشبخت باشد به ويژه اگر فرزند آنها دختر است و ليكن متاسفانه هميشه اين آرزوها جامه عمل نمي پوشد و گاه وضع زندگي فرزندشان بسيار اسفناك است و نهایتا منجر به طلاق می شود.

 آمارهای منتشر شده از سازمان ثبت احوال کشور، نشان دهنده افزایش نگران کننده طلاق در ایران می باشد.

جدول زیر آمار طلاق ثبت شده در پنج سال اخیر در ایران را نشان می دهد:

سال

تعداد آمار طلاق کل کشور

1386

99852

1387

110510

1388

125747

1389

137200

1390

142841

این جدول بوضوع افزایش تعداد طلاق در پنج سال اخیر را نشان می دهد.


 روند ثبت طلاق در کشور طی سالهای90-86

 

از طرف دیگر آمارها کاهش ازدواج را در طی این سال ها نشان می دهند.

روند ثبت ازدواج در کشور طی سالهای 90-86

 

تعداد ازدواج های ثبت شده در کشور در سال 1390 برابر با 874792 واقعه است که در مقایسه با سال قبل 1.9 درصد کاهش را نشان می دهد. بر اساس آمارهای رسمی در سال 1390، تعداد 142 هزار و 841 واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/4 درصد افزایش داشته است. در سال 1390 بیشترین طلاق ثبت شده مربوط به ترکیب سنی مردان 29-25 ساله است با زنان 24-20 ساله بوده که تعداد آن برابر 16071 واقعه می باشد. بر طبق آمار سازمان ثبت احوال تعداد طلاق در کل کشور تا پایان خرداد ماه 91، 34759 مورد بوده است.

طبق خبرنامه آماری سال 90 دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، بیشترین طلاق ثبت شده 13.8 درصد، مربوط به زوج هایی است که کمتر از یک سال تشکیل زندگی مشترک دادند و در مجموع 50.1 درصد از طلاق ها در 5 سال اول زندگی اتفاق افتاده است.

 

 درصد طلاق های ثبت شده بر حسب طول مدت ازدواج در سال 90

 

اما وضعیت ازدواج و طلاق در استان فارس و شیراز چگونه است؟

به گزارش شیرازه به نقل از خبرگزاری فارس، رییس دادگاه عمومی و انقلاب شیراز طی نشستی با خبرنگاران در 31 مرداد ماه اظهار داشت: آمار طلاق در شیراز رو به افزایش است و برای کاهش این آمار به عزم همگانی نیاز است. وی با اشاره به آمار بالای دعاوی مختلف خانوادگی مربوط به طلاق ابراز داشت: دعاوی خانواده شامل، طلاق، طلاق توافقی، مطالبه مهریه و مسائل مشابه از جمله دعاوی چشم‌گیر در شیراز است و آمار بالای دعاوی خانواده زیبنده شیراز نیست. وی تصریح کرد: تقویت و تاکید بر باورهای دینی از جمله مواردی است که می‌تواند پایبندی افراد به موارد اخلاقی و خانوادگی را بیشتر کند و در این زمینه باید کار فرهنگی بیشتری صورت گیرد. جدول زیر گویای آمار طلاق طی سالهای 90-85 در استان فارس می باشد.

سال

تعداد آمار طلاق فارس

1385

5701

1386

6311

1387

6535

1388

7667

1389

7838

1390

8073

بر طبق آمار سازمان ثبت احوال تعداد طلاق در استان فارس تا پایان خرداد ماه 91، 1963 مورد بوده است.

 

با توجه به جدول زیر آمار ازدواج در سال 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان فارس 1.1 کاهش و آمار طلاق 3 درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین این آمار میزان ازدواج را برای شهر شیراز در سال 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.2 کاهش و میزان طلاق نیز 7.8 درصد کاهش را نشان می دهد.


آمار ازدواج و طلاق ثبت شده در استان فارس در سال 1390 و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل

 

 اما چرا آمار طلاق در استان فارس هر ساله روند صعودی را طی می کند؟ بر طبق پژوهشهای انجام شده در فصلنامه ي علمي – پژوهشي جامعه شناسي زنان، عواملي كه ممكن است روابط زناشويي را دچار اختلال سازند و در نهایت منجر به طلاق شود عبارتند از: تاثير شهر و روستا، مسكن، نا هماهنگي طبقاتي، دخالتهاي بي مورد ديگران، دوستان ناباب، ازدواج اجباري، تعدد زوجات، تاثيرالكليسم در خانواده، اعتياد به مواد مخدر، قمار، رسيدن به ثروت  ناگهاني، فقر و بيكاري، پركاري و يا اشتغال بسيار زياد و ... می باشد.

اما عاملی که این روزها گریبان گیر شهرهای بزرگ از جمله شهر پر زرق و برق شیراز شده، تفريحات بيرون از خانه دختران و پسران است، به دليل مهيا شدن تفريحات جوانان در بيرون از خانه و رابطه نامناسب ميان آنها، دختران و پسران دیگر تن به ازدواج نمي دهند و اين عاملي است که در حال حاضر خود نمايي مي كند. دختران و پسرانی که به بیرون از خانه می روند و نیازهای روحی،مادی، عاطفی و متاسفانه جنسی خود را برطرف می سازند و دیگر حاضر به ازدواج کردن نیستند. آمارها میزان ازدواج را برای شهر شیراز در سال 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.2 کاهش را نشان می دهد. مراکز خرید لوکس شیراز مثل .... ، رستورانها و کافی شاپ ها، سینما و پارک ها و ... از جمله مکانهایی هستند که دختران و پسران برای تفریح انتخاب و پاتوقی برای روابط خود به پا کرده اند و با لباسهای زننده و بد حجابی سعی در برقراری ارتباط با یکدیگر دارند. بارها و بارها در رسانه ها و جراید نسبت به عواقب جبران ناپذیر این گونه مراکز و تاثیر مخرب آن بر خانواده ها و عدم نظارت مسئولین بر این گونه مراکز هشدار داده شده. متاسفانه این عوامل باعث شده سن ازدواج بالا رود . اگر از این دختران و پسران پرسیده شود که چرا در سن جوانی ازدواج نمی کنید پاسخ می دهند: ما نیازهای خود را در این دوران برطرف می کنیم، دیگر نیازی به ازدواج نیست.

متاسفانه این مساله تنها مربوط به مجرد ها نمی شود بلکه در میان افراد متاهل نیز رواج دارد. این گونه افراد با توجه به داشتن همسر باز هم به دور از چشم همسر خود دست به رابطه با جنس مخالف می زنند. خيانت و داشتن رابطه ي نامشروع يكي از نخستين اتهام هايي است كه همسران هنگام اختلاف شدید، يكديگر را به آن متهم مي كنند . وقتي زن و مرد با هم ازدواج مي كنند و زندگي مشترك را آغاز مي كنند ، ميان آنها حريم و رابطه اي ايجاد مي شود و به رسميت شناخته مي شود و مردم براي آن قداست و حرمت قايلاند و به همين دليل وارد شدن شخص يا اشخاص ديگر به اين حريم مي تواند سبب ايجاد اختلاف در خانواده شود و در نتيجه منجر به طلاق گردد .

در اسلام توصیه های فراوانی نسبت به ازدواج به موقع و همچنین نکوهش مجرد ماندن شده است تا حدی که رسول خدا (ص)فرموده اند :هرکس ازدواج کند نیمی از دین خود را حفظ کرده است. این سخن بیانگر اوج اهمیت ازدواج در تکامل انسان می باشد.همچنین پیامبر خدا (ص)در کلامی دیگر  می فرمایند: هیچ چیز نزد خدا محبوب تر از خانه ای که در اسلام به ازدواج آباد شود نیست.
 يكي از راهكارهاي شايسته الگوي فكري طرفين است كه مناسب هم به يقين ديني رسيده باشند و مومن بر احكام آن باشند و در اين راه خود فريب نباشند و جمود فكري هم نداشته باشند بررسي كنند مطالعه كنند شك كنند تا به يقين برسند .دينداري سنتي براي كساني خوب است كه زمان يا مجال مطالعه يا شرايط آنرا ندارند . كمتر ممكن است ديده شود دو فرد ديندار و معتقد زندگي نابهنجار داشته باشند چه برسد كه به فكر طلاق و جدائي باشند . پس مؤمن بودن و با مؤمنه شريك زندگي شدن يكي از راههاي ايده آل است .آرامشي كه دلواپسي هاي خيانت و هرزگي در آن راه ندارد عواملي كه زندگي را تلخ مي كند .


منابع:

http://www.sabteahval.ir

 http://www.dadfars.ir/

سالنامه آماری سال 1390، شماره 8، سازمان ثبت احوال کشور

خبرنامه آماری سال 1390، شماره 30، سازمان ثبت احوال کشور

http://www.shiraz.focr.ir

http://www.farsnews.com

فصلنامه ي علمي – پژوهشي جامعه شناسي زنان، سال دوم، شماره ي سوم، پاييز 1390

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
0
آمار جالبی بود

ممنون
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
0
وقتی دخترا و پسرا با هم می رن بیرون مثل یک زن شوهر و تمام رابطه هاشون هم مثل یک زن و شوهر هست خوب معلومه کسی ازدواج نمی کنه خوب دیگه نیازی به ازدواج نداره

کاشکی پدر و مادر ها نظارت بیشتری روی فرزندانشون داشته باشن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
0
خیلی از جوانها هم به خاطر نداری ازدواج نمی کنن

آخه اونا نمی تونه شکم خودشون رو سیر کنن چه برسه به اینکه تشکیل خانواده هم بدن
منصور
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
0
بااین اوضاع احوال گرانی تورم درامد کم بیکاری فاصله طبقاتی بی عدالتی و........!!خودتون قضاوت کنین!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
3
آقا منصور درسته گرانی بیداد می کنه اما خداوند فرموده از تو حرکت از من برکت
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
0
اگه به مسایل دینی پایبند باشیم هیچ وقت به فکر طلاق نمی افتیم
همصدا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
0
فاطمه خانم مسایل دینی یه طرف

ولی خوب باید از یه جایی بیاریم شکم زن و بچه رو سیر کنیم یا نه
مریم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
0
طبق آمار استهبان با 125 درصد افزایش ازدواج در سال 90 نسبت به 89 مواجه بوده

باریکلا

یاد بگیرید
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
0
فاصله گرفتن از مسائل دینی و مساجد ٰ کم رنگ شدن تعاملات خانوادگی عوامل اصلی افزایش طلاق میتونه باشه