کد خبر: ۳۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱

تهاجم فرهنگی در لوازم التحریر

با نزدیک شدن ماه مهر، تلاش خانواده ها برای خرید لوازم مورد نیاز بچه ها نیز شدت بیشتری می گیرد و بازار لوازم التحریر و کفش و پوشاک نیز رونق خاصی به خود می گیرد. اما جای تاسف است که در کشوری که خود دارای قهرمانان والگوهای مثال زدنی است، کودکان این سرزمین به دنبال قهرمانان پوچی چون بن تن و اسپایدر من، باربی و امثالهم باشند.

 چند روز پیش برای خرید از جلوی چند مغازه عروسک فروشی و کیف فروشی رد شدم. تقریبا در تمامی کیف های مدرسه می توانستی نشانی از این شخصیت های کارتونی پیدا کنی.  
                      
امسال نیز علیرغم آشکار شدن پشت پرده معرفی بازی های جدیدی چون پرنده خشمگین، متاسفانه شاهد اضافه شدن این شخصیت به لوازم التحریر و کیف کودکان هستیم. جالب اینکه انگار بخشی از افراد تنها منتظرند، ببینند در بیرون از این سرزمین چه بازی جدیدی تولید می شود تا از آن برای سردر مغازه، فروشگاه و حتی لوازم التحریر های تولیدی خود استفاده کنند. این درحالی است که در همین ایران نیز عروسک هایی بوده اند که با استقبال مردم و به خصوص کودکان مواجه شده است، اما متاسفانه همواره با بی مهری این صنف از تولیدکنندگان مواجه شده است. شخصیت هایی مثل سنجد، تربچه، عروسک های مجموعه شکرستان و یا همین کلاه قرمزی و پسرخاله که طی این سالها همواره مورد استقبال چشمگیر و بی سابقه مردم و بچه ها بوده است. جای بسی تاسف است که کودکان ما هنوز چشم باز نکرده اند، با انواع لباس ها، و عروسک های غربی آشنا هستند.
من نمی دانم واقعا چه کسی باید این بازار آشفته را سر و سامان دهد ولی می خواهم بگویم به غیر از نقشی که مسئولین و متولیان امور فرهنگی در این زمینه دارند، مطمئنا خود ما نیز باید نقش پررنگ تری در این زمینه بازی کنیم. مسئولین مدرسه و آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از متولیان فرهنگ کشور نیز می توانند نقش پررنگی در این میان بازی کنند. اگر مسئولین مدرسه از والدین بخواهند که اینگونه لوازم التحریرها را برای بچه ها خریداری نکنند، خیلی بهتر می توان به این چشم و همچشمی ها پایان داد.

     
                
درست است که پیدا کردن کیف و یا لوازم التحریری که آثار این تهاجم فرهنگی در آن نباشد، در این آشفته بازار کار سختی است ولی غیر ممکن نیست.
پ.ن: سال گذشته برای دخترخاله 9 سالم دنبال کیف مدرسه می گشتم، شاید حدود دو روز دنبال یک کیف مناسب گشتم هرچند به سختی موفق به پیدا کردن یک کیف مناسب شدم.

نظرات بینندگان