کد خبر: ۳۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱

فعالیت 4 هزار تعاونی در فارس

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: در حال حاضر 4 هزار تعاونی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، محمد عباسی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر 4 هزار تعاونی در سطح استان فارس فعال است و بیش از 42 هزار نفر در این تعاونی‌ها شاغل هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس افزود: در سال 90، 514 تعاونی با 5 هزار و 909 عضو و اشتغال‌زایی 6 هزار و 592 نفر در استان فارس ایجاد شده است و امسال نیز تاکنون 216 تعاونی با 2 هزار و 546 عضو راه‌اندازی شده و 3 هزار و 24 فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون در استان 2 میلیون و 117 هزار و 912 نفر عضو تعاونی‌های مختلف هستند که از این تعداد یک‌میلیون و 70 هزار و 18 نفر اعضای تعاونی سهام عدالت بوده و بقیه در سایر بخش‌ها عضویت دارند.

عباسی تصریح کرد: براساس این آمار هم‌اکنون بالغ بر 25 درصد کل جمعیت استان فارس در تعاونی‌ها عضویت دارند.

وی ادامه داد: ایجاد فرصت شغلی با ایجاد شغل تفاوت دارد و در این راستا فرصت شغلی، مهیا شدن شرایط برای اشتغال اما شغل به معنای به سر کار رفتن یک فرد است.

عباسی اضافه کرد: امسال تعداد تعاونی‌های ایجاد شده تا پایان سال از تعداد تعاونی‌های ایجاد شده در سال گذشته بیشتر است.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها دارای مشکلاتی هستند، بر لزوم بررسی همه‌جانبه و آسیب‌شناسانه برای مشخص کردن نقاط ضعف و قوت آنها تاکید کرد.

عباسی تصریح کرد: ادعا نمی‌کنیم در بحث تعاونی‌ها به طور کامل موفق عمل کرده‌ایم و تعاونی‌ها فاقد مشکل و عیب هستند، اما بخش تعاون امکان رشد را بیشتر فراهم می‌کند.

وی گفت: هشت تا 10 درصد کل اقتصاد استان فارس در بخش تعاون فعال است و این میزان با نرم کشوری که حدود هشت درصد اعلام شده، تناسب دارد.

این مسئول افزود: براساس برنامه پنجم توسعه باید درصد سهم تعاون در اقتصاد به 25 درصد برسد و تمام تلاش‌ها نیز به این سمت معطوف می‌شود.

وی گفت: فعالیت در بخش تعاون به ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بهترین بستر فعالیت اقتصادی در جامعه است چراکه تنها در این بخش امکان فعالیت، ارائه نظر و حق رای بدون توجه به درصد سهم مشارکت، مطرح بوده و اعمال می‌شود.

عباسی اضافه کرد: نباید تخلف یک یا چند تعاونی را بر تمام بخش تعاون تعمیم داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس تصریح کرد: انگیزه و هدف متقاضیان راه‌اندازی تعاونی بر اساس طرح ارائه شده و با بررسی کارشناسانه انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های هفته تعاون خاطرنشان کرد: در این هفته دو پروژه مسکن مهر در لامرد و خرم‌بید به بهره‌برداری می‌رسد اما بهره‌برداری از اغلب طرح‌های مسکن مهر که در قالب تعاونی اجرایی شده است، در ایام دهه فجر انجام می‌شود.

عباسی در ادامه تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان را بهترین گزینه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که به دنبال اشتغال هستند، دانست و اظهار داشت: در حال حاضر تحصیل‌کردها تعاونی‌ها را بهترین مامن و جایگاه برای فعالیت‌های اقتصادی یافته‌اند.

وی اضافه کرد: تعاونی‌های دانش‌بنیان و فراگیر در سطح کشور و فارس تحول ایجاد کرده‌اند و با بررسی در عملکرد این تعاونی‌ها می‌توان طرح‌های بزرگی را یافت که با تاثیرگذاری مطلوب، اجرایی شده است.

عباسی با بیان اینکه امسال نیز مانند هر سال روز هجدهم شهریور‌ماه جشنواره معرفی و قدردانی از تعاونی‌های برتر استانی در شیراز برگزار می‌شود، تصریح کرد: امسال در 19 رشته تعاونی، افراد موفق و تعاونی‌های برتر مشخص و معرفی می‌شوند.

وی گفت: جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر کشور روز 19 شهریور ماه جاری در تهران برگزار می‌شود و احتمال دارد 19 رشته به 20 رشته افزایش یابد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان