کد خبر: ۳۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۱

چه تعداد از استان‌ فارسی‌ها سیگار می‌کشند؟

نگاهی به آمار سیگاری‌ها در شیراز نشان می‌دهد که این کلان‌شهر نسبت به سایر کلان‌شهرها از جایگاه مناسبی برخوردار است

شیرازه - همانطور که پیش از این وعده داده بودیم "شیرازه" برآن است تا با ذکر آمار و ارقامی ویژه و مستند، به بررسی مصادیقی از حوزه فرهنگ عمومی در استان فارس و کلان شهر شیراز و سپس مقایسه آن با دیگر استانهای کشور بپردازد.

در این گزارش سعی خواهد شد به بررسی "میزان استفاده از سیگار" در استان فارس پرداخته شود.

در نگاه اول نتایج "طرح بررسی و سنجش شاخص های فرهنگ عمومی کشور" نشان می دهد که نزدیک به 14 درصد از مردم ساکن در استان های 31 گانه کشور اعلام نموده اند که در سال پیش از اجرای این طرح، سیگار کشیده اند و در مقابل اکثریت چشمگیری از مردم (83درصد) نیز اظهار داشته اند که در سال گذشته سیگار نکشیده اند.

هرچند ذکر این نکته ربط چندانی به استان فارس ندارد، اما جالب است بدانید با وجود آنکه تا همین چند سال پیش استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در کنار یکدیگر، یک استان محسوب می شدند، اما بررسی وضعیت این 3 استان نشان از تفاوت چشمگیر آنها با یکدیگر دارد؛ به طوری که استانهای البرز و خراسان شمالی به ترتیب با 27 و 23درصد، بیشترین مردم "سیگاریِ" کشور را به خود اختصاص داده اند. اما وضعیت خراسان رضوی نشان میدهد که 12درصد از مردم این استان در سال پیش از اجرای این طرح سیگار کشیده اند و این سبب گشته است در بین تمامی استانهای کشور، خراسان رضوی دقیقا در میان جدول قرار بگیرد. از سوی دیگر اگر تنها چند کیلومتر آن طرف تر برویم و وضعیت خراسان جنوبی را بررسی کنیم، شاهد خواهیم بود این استان با ثبت رکورد 7درصد، به عنوان استانی که مردمش کمتر از همه مردم کشور سیگار کشیده اند شناخته شده و در انتهای این جدول قرار گرفته است!

اما از نکات جالب توجه در سطح کشور که بگذریم به فارس می رسیم؛ نتایج نشان می دهد 13درصد از مردم استان فارس در سال پیش از اجرای این طرح سیگار کشیده اند. این به معنای آن است که فارس در این زمینه، یک درصد از میانگین کشوری پایین تر بوده است.

نکات جالب توجه در آمار استان فارس عبارتند از موارد ذیل:

-          برخلاف تصور اولیه که گفته می شود شهری ها بیشتر از روستائیان سیگار می کشند، آمارها حاکی از آن است که 17درصد از روستائیان فارس سیگاری بوده اند؛ این در حالی است که مردم ساکن در شهرهای استان، عدد 11درصد را برای خود به ثبت رسانده اند.

-          25درصد از مردان استان و 2درصد از زنان استان، در سال پیش از اجرای طرح سیگار کشیده اند.

-          15درصد از افراد زیر دیپلم، 6درصد از دیپلمه های استان و نیز 14درصد از افراد بالای دیپلم اظهار کرده اند که سیگاری هستند.

جدای از وضعیت فارس، اکنون ضمن توجه به آمار بدست آمده از شهر شیراز، آن را با دیگر کلان شهرهای کشور مقایسه میکنیم.

وضعیت 8 کلان شهر کشور نشان می دهد که 14درصد از مردم این کلان شهرها اظهار داشته اند که در سال پیش از اجرای این طرح سیگار کشیده اند و در مقابل اکثریت چشمگیری از مردم این 8 کلانشهر (قریب به 83درصد) گفته اند در سال گذشته سیگار نکشیده اند. این آمار نشان می دهد که میانگین کلان شهرهای کشور، دقیقا مشابه میانگین کل کشور است.

اما تفاوت قابل ملاحظه ای میان مردمی که در کلان شهرهای کشور ساکن هستند به چشم می خورد. به طوری که در نمونه گرفته شده به ترتیب: 22درصد از مردم کرج، 19درصد از مردم شهر اهواز، 16درصد از تهرانی ها، 11درصد از مردم شهر تبریز، 11درصد از مردم مشهد، 11درصد از مردم شهر قم، 10درصد از شیرازی ها و در آخر 8درصد از مردم شهر اصفهان اظهار کرده اند که طی یک سال گذشته سیگار کشیده اند.

همانطور که مشاهده می شود این آمار نشان می دهد در زمینه مذکور، شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در جایگاه خوبی در مقایسه با دیگر کلان شهرهای کشور – از جمله مشهد و قم به عنوان حرم های اول و دوم اهل بیت(ع)- قرار گرفته است.

"شیرازه" امیدوار است در دیگر شاخصه های فرهنگ عمومی نیز وضعیت شیراز و استان فارس با بهبود مواجه شده و سومین حرم اهل بیت (ع) در صدر جداول نیکو و قعر جداول مذموم قرار گیرد!


 

مطالب مرتبط:

 

  ضرورت نگاه آماری به فرهنگ عمومی در استان فارس

 

چند درصد از مردم استان فارس موسيقي گوش مي دهند؟

 

 

 حضور استان فارسی‌ها در راهپیمایی روز قدس بالاتر از میانگین کشوری است

 

وضعیت روزه‌داری در استان فارس


نظرات بینندگان