کد خبر: ۳۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۱

غفلت مالباختگان، عامل اصلى سرقت موتورسيكلت

موتورسيكلت اگرچه وسيله اى است كه استفاده از آن ايمنى كمترى در مقايسه با ساير وسايل نقليه دارد، ليكن به دليل برخوردارى از مزاياى فراوان، بيشتر مورد توجه عموم جامعه به ويژه جوانان و نوجوانان مى باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از فیروز آنلاین قيمت پايين، قدرت مانور آن در ترافيك هاى سنگين و وجود مدل هاى متنوع، به بازار اين وسيله نقليه رونق زيادى بخشيده است.


شايد وقتى صحبت از ضعف ايمنى اين مركب خطرناك به ميان مى آيد، بيش از هر چيز آسيب پذيرى راكبان آن در تصادفات رانندگى به ذهن متبادر مى شود، اما واقعيت اين است كه ناامنى اين وسيله در خطرات جانى استفاده از آن خلاصه نمى شود و ايمنى در برابر سرقت نيز مولفه مهمى است كه موتورسيكلت ها تقريبا از آن بى بهره اند.
به همان ميزان كه استفاده از اين وسيله مورد توجه افراد جامعه قرار دارد، توجه تبهكاران به ويژه سارقان نيز به آن معطوف مى باشد. سهولت سرقت موتورسيكلت در مقايسه با سرقت خودرو و سهولت در اوراق نمودن يا فروش آن به اوراق چيان غيرمجاز، از مهم ترين دلايلى است كه مجرمان را به سرقت اين وسيله ترغيب مى كند.

به هر جهت آمار بسيار بالا و قرار داشتن در صدر جرايم و همچنين امكان سواستفاده از موتورسيكلت هاى مسروقه در اقدامات ضدامنيتى و تبهكارانه، سرقت اين وسيله نقليه را حايز اهميت نموده است.


بى توجهى افراد در خريد و فروش اين وسيله نقليه بدون سند و به مهم ترين علت افزايش سرقت آن است. رعايت نكردن « سوئيچى » اصطلاح اصول ايمنى از سوى كارخانجات توليدكننده آن نيز در سهولت سرقت موتورسيكلت تاثير بسزايى دارد، چرا كه قطعات موتورها به راحتى اوراق شده و در بازار گرم فروش قطعات دسته دوم به فروش مى رسد. با اين حال نكته قابل تامل در سرقت موتورسيكلت اين است كه بيش از 80 درصد سرقت ها به دليل غفلت مالباختگان اتفاق مى افتد، چرا كه اين غفلت و ناآگاهى نسبت به موارد ايمنى است كه زمينه سواستفاده سارقان را فراهم مى كند.


متوقف كردن موتورسيكلت ها در معابر عمومى، خود بستر ارتكاب سرقت را فراهم مى كند، چرا كه در بسيارى موارد مشاهده شده موتورسيكلت ها بدون تجهيزات ايمنى در خيابان رها مى شوند و افراد سودجو و فرصت طلب نيز كه شايد انگيزه ارتكاب سرقت را از قبل نداشته باشند، با مشاهده آن وسوسه شده و دست به سرقت مى زنند.


بررسى موتورسيكلت هاى مسروقه و اظهارات مالباختگان نشان داده است كه در بسيارى از موارد افراد موتورسيكلت خود را تنها با بستن قفل فرمان در خيابان رها كرده اند.


در حال حاضر در سطح شهر به همت شهردار محترم مكان هايى جهت پارك موتورسيكلت در سطح شهر مشخص شده است كه انتظار مى رود مالكين محترم موتورسيكلت وسيله نقليه خود را در اين مكان هاى مشخص شده قفل و زنجير نمايند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان