کد خبر: ۳۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۱

نظارتی که پس از گران شدن فعال می شود!

میزان تولید لبنیات ایران براساس آخرین گزارش‌های سازمان فائو حدود 7میلیون تن در سال برآورد شده است که این رقم برای ایران که در چندین سال اخیر از سوی برخی کشورها تحریم اقتصادی شده، آمارقابل توجهی محسوب می‌شود.

به گزارش شیرازه از طرف دیگر میزان تولید شیر درایران در فاصله بین سال 1367 تا 1381 رشد 3.7درصدی داشته و تولید شیرگاو 85 درصد افزایش داشته است.

براساس آمارهای دیگر 5 تا8 استان در کشور به طور فعال پتانسیل تولید شیر دارند که دربین آن‌ها استان تهران، خراسان، اصفهان، مازندران، آذربايجان شرقي و خوزستان بيش‌ترين سهم از توليد شير خام را از آن خود کرده‌اند و حدود 50 درصد از شير كشور در اين مناطق توليد مي‌شود.

با توجه به موقعیت بسیار مناسب ایران در تولید شیر و محصولات لبنی، گرانی‌های اخیر این محصولات سبب شده که مصرف شیر در بین برخی از شهروندان کم رنگ‌تر شود و به نوعی حضور این کالای مهم در سبد مصرف خانوارها در معرض خطر قرار بگیرد.

در پی افزایش قیمت برای بسیاری از کارشناسان این حوزه این سئوال مطرح شده است که نابسامانی‌های اخیر محصولات لبنی در بحث بی مدیریتی ریشه دارد و یا علت العلل آن را باید در جایی دیگر جست‌وجو کرد؟

به باور جلال محمود زاده، دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، نرسیدن کمک‌های تصویب شده به دامداران و کشتن دام‌ها به هنگام آلودگی وبیماری، عدم وام دهی بانک‌ها به مراکز تولید محصولات لبنی وهمچنین وجود دلالان،  از علت‌های اصلی این افزایش قیمت یک ماه اخیر است.

مرتضی تمدن، استاندار تهران از برخورد با متخلفانی که قرارهای خود با مدیران را زیر پاگذاشته‌اند، خبرمی‌دهد.

یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت ومعدن استان تهران با اشاره به اینکه بسیاری از این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی بوده و واحدهای مربوطه نرخ مصوب را زیرپاگذاشته‌اند، می‌گوید: بیش از 80 پرونده درباره دامداری‌ها و کارخانجات لبنیات که تخلف کرده‌اند تشکیل شده که حدود 10 میلیارد تومان جریمه شدند و بخش عمده‌ای از این جریمه‌ها در چند روز اخیر انجام شده است.

صادقی از این‌که دامداران شیر خام را با قیمت کیلویی 750 تومان عرضه می‌کنند ابراز ناراحتی کرده و این افزایش قیمت را تخلف می‌داند.

به باور بخشی ازکارشناسان این افزایش قیمت قابل توجه، ناشی از ضعف نظارتی است که این روزها بازار لبنیات کشور شاهد آن بوده است. آن چنان که بسیاری از واحدهای تولیدی در خلأ یک نظارت صحیح، اقدام به افزایش محصولات خود کرده‌اند. دستگاه‌های نظارتی هم پس از افزایش قیمت به فکر نظارت افتاده‌اند که این موضوع پایین آوردن قیمت‌ها را کمی دشوار خواهد کرد. به عنوان نمونه با توجه به گفته‌های مرتضی تمدن، برخی از مواد لبنی افزایش قیمت 100تا200 تومانی داشته‌اند. این مسئله نشان از جهش قیمتی دارد که به صورت خودسرانه توسط برخی از واحدهای تولیدی انجام می‌شود.

از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که توزیع به موقع نهادهای دامی و مواد مورد نیاز دامداری‌ها توسط دستگاه‌های مسئول در کنار امر نظارت می‌تواند از چنین افزایش قیمت یکباره‌ای جلوگیری کند چرا که چند روز پیش یکی از مسئولان صنف دامداران کشور در برنامه تلویزیونی «پویش» یکی از علت‌های گرانی لبنیاتی عدم توزیع مناسب موادی مانند کنجاله عنوان کرد.

انتهای یادداشت/ص

نظرات بینندگان