کد خبر: ۳۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۱

مشکل نرخ اجاره‌بها در کشور به حوزه فروش ارتباط دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت:بخشی از مشکل نرخ اجاره‌بها در کشور به حوزه فروش ارتباط دارد زیرا زمانی که مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای تعریف شود افراد برای سود بیشتر اقدام به معطل نگاه داشتن این سرمایه می‌کنند.

به گزارش شیرازه ،هوشنگ عشایری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بیش از 95 درصد خانه‌های خالی از سکنه کشور بدون نیاز به اجاره دادن در انتظار فروش باقی مانده است و چند برابر مدت خواب سرمایه، برای مالک سودآوری دارد.

به گفته وی، در کشورهایی مانند آلمان، آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی دولت تمام حساب‌های افراد را بررسی و از مالکان خانه‌های خالی مالیات‌های سنگین دریافت می‌کند، از این رو مالکان برای گریز از این مالیات خانه‌های خود را تا زمان فروش اجاره می‌دهند.

عشایری تصریح کرد: بخشی از مشکل نرخ اجاره‌بها در کشور به حوزه فروش ارتباط دارد زیرا زمانی که مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای تعریف شود افراد برای سود بیشتر اقدام به معطل نگاه داشتن این سرمایه می‌کنند.

وی تصریح کرد: در فارس حدود 77 هزار واحد مسکونی نسبت به خانوار کمبود داریم و بر طبق آمار غیررسمی بین 20 تا 22 هزار واحد خالی نیز در استان وجود دارد.

این مسئول اضافه کرد: در تهران طرح بلوک‌بندی منطقه‌ای برای قیمت‌گذاری صورت گرفت اما به دلیل مولفه‌های فراوان و پیچیده مسئله مسکن طرح‌های متفاوت در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده و لازم است تمام ابعاد سنجیده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس بهترین راه‌‌حل موجود برای تعادل نرخ اجاره‌بها و خرید و فروش را متناسب کردن عرضه و تقاضا و ادامه پروژه‌های ساخت مسکن مانند طرح مسکن مهر دانست و افزود: متناسب با ساخت مسکن توسط دولت باید با اعمال قوانینی کارآمد از خالی نگاه داشتن واحدها نیز جلوگیری کرد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مقوله مسکن به طور حداقل 30 درصد از هزینه‌های اقتصادی خانوار را تشکیل می‌دهد و یکی از فاکتورهای مهم رفاه اجتماعی خانواده محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن سه مولفه موجر، مستاجر و مشاوران املاک تعیین‌ کننده قیمت‌گذاری در بحث اجاره هستند.

بنا به اظهار عشایری، در جوامع مدرن 10 درصد ارزش هر ملک را برای حوزه اجاره تعیین می‌کنند اما در 15 سال گذشته میانگین نرخ رشد اجاره‌بها در کشور ما از سال 1371 تا 1385 حدود 22 درصد بوده، به این معنی که هر متر مربع مسکن 22 درصد در سال رشد اجاره‌بها و 23.6 رشد در نرخ فروش را تجربه کرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 47 هزار واحد مسکونی در شهر شیراز در حال ساخت است و یک سال دیگر که این واحدها به بهره‌برداری برسند تعادل خوبی در بحث عرضه، تقاضا و قیمت ایجاد می‌شود.

عشایری ادامه داد: دولت در زمینه مسکن تلاش‌‌های خود را انجام داده است و حتی به سبب سوق اعتبارات سنگین به این بخش مورد انتقاد نیز قرار گرفته اما با توجه به وجود اخلاق اسلامی در آحاد ملت ایران لازم است که خود مردم و به ویژه صاحبان املاک نیز رعایت عدل و انصاف را کرده و با خالی نگاه داشتن واحدهای خود ناخواسته در ایجاد معضلات اجتماعی نقش ایفا نکنند.

 

برچسب ها: اجاره بها ، شیرازه ، نرخ
نظرات بینندگان