کد خبر: ۳۵۹۳۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱

از سن‌بالاهای جوان! تا مجتمع تجاری خلیج فارس در خوشا شیراز!

برنامه خوشا شیراز در دو هفته گذشته بسیار قابل تامل بوده است. براستی خوشا شیراز در پی الگوسازی چه چیزی است؟ 

شیرازه - برنامه خوشا شیراز که حالا به شهرت ملی نیز دست پیدا کرده است، در دو برنامه قبلی خود (17 شهریور و 24 شهریور) دارای حاشیه‌های قابل تاملی بود که از اصل بی‌محتوای این برنامه مهم‌تر به نظر می‌رسد.


«سن بالاهای جوان» در خوشا شیراز!

جمعه 17 شهریور 91 برنامه خوشا شیراز میزبان سه بازیگر بود. مهرانه مهین‌ترابی، امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی سه بازیگری بودند که به خوشا شیراز آمده بودند تا از «شیر مرغ تا جان آدمیزاد» بگویند! اما نگاهی به زندگی این سه نفر بسیار قابل تامل است:




مهرانه مهین‌ترابی: او که متولد 1336 است، هم‌چنان مجرد بوده و تنها زندگی می‌کند. مهین‌ترابی که حالا 55 سال دارد در خصوص ازدواج در برنامه گپ که پنج‌شنبه‌ شب‌ها از شبکه IFILM و به کارگردانی و اجرای رامبد جوان پخش می‌شود گفته است: «تنها زندگی کردن مزیت ‌‌و معایبی دارد. شرایطی پیش آمد که در تمام این سال‌ها تنها زندگی کنم، اما در کل تنهایی خیلی خوب نیست. به همه توصیه می‌کنم ازدواج کنند. این تجربه‌ای است که آدم‌ها باید آن را در زندگی داشته باشند.»

 امین زندگانی: او در سال 1351 در تهران متولد شد. چند سال قبل با مینا لاکانی بازیگر فیلم روز فرشته و سریال آخرین گناه ازدواج کرد. این دو که در فیلم زن شرقی هم‌بازی بودند پس از مدتی از یکدیگر‌ جدا می‌شوند. مینا لاکانی چندی قبل به آمریکا رفته و با حضور در یکی از برنامه‌های VOA  با ظاهری عجیب ظاهر شد. او رسما کشف حجاب کرده بود.



 

الیکا عبدالرزاق: او متولد سال 1358 است. این دختر 33 ساله چند ماه قبل نامزدی خود را با امین زندگانی اعلام کرد.

 نکته جالب اما این‌که وقتی علی ضیا مجری برنامه خوشا شیراز از این زوج پرسید که چه زمانی می‌خواهند ازدواج کنند، الیکا عبدالرزاق 33 ساله و امین زندگانی 40  پاسخ دادند که فعلا می‌خواهند با عقاید یکدیگر آشنا شوند! آن‌ها شیوه ازدواج‌شان را هم از طریق نگاه دل‌برانه یکی به دیگری بیان کردند!




 این سه میهمان که هیچ‌کدام در زمینه ازدواج پرونده خوبی ندارد ( سن بالای ازدواج و ازدواج ناموفق) از سوی خوشا شیراز به عنوان الگو به جامعه معرفی می‌شوند و این در حالی است که همه مسئولین اعم از مسئولین صدا و سیما از بالا رفتن سن ازدواج می‌نالند و آن را مبدا و منبع آسیب‌های اجتماعی بسیاری می‌دانند. مسئولین خوشا شیراز و البته مسئولین سیمای فارس اما به دنبال جذب مخاطب به هر قیمتی هستند و در این میان کیفیت آن‌چه به جامعه القا می‌شود، ظاهرا از نگاه آقایان چندان اهمیت ندارد.

 

 وقتی مجتمع تجاری خلیج فارس افتخار این سرزمین می‌شود!

برنامه خوشا شیراز در جمعه 24 شهریور ماه اگرچه تمامی مشکلات محتوایی گذشته را نیز به همراه داشت، اما محل اجرای این برنامه بسیار قابل تامل شده بود. «مجتمع تجاری خلیج فارس» که حالا به در نقش  یک حامی مالی از خوشا شیراز ظاهر شده بود، بارها از سوی مجری این برنامه مورد ستایش قرار گرفت. علی ضیا، در حالی که در پشت سرش ساختمان مجلل خلیج فارس به چشم می‌خورد، وقتی در خصوص آب‌و‌هوا با میهمانان خود سخن می‌گفت، اشاره کرد که :«آب‌و‌هوای شیراز داره از گرمی میره سمت سردی ولی کلا آب‌و‌هوای شیراز خوبه، توی [مجتمع] خلیج‌فارس هم که خیلی خوبه» مجری خوشا شیراز به دستور تهیه کننده و برای این‌که از خجالت مدیران مجتمع خلیج‌فارس در بیاید، ناچار بود هراز چند دقیقه یک اشاره‌ای به آن بکند و از آب‌و‌هوا و زیبایی بگوید! اما شاید عجیب‌ترین جمله ضیا در این برنامه این بود:‌«این‌جا مجتمع خلیج فارسه، یک مجتمع درجه یک که افتخار این سرزمینه».




 این‌که مسئولین سیمای فارس موضع‌شان نسبت به مجتمع‌های تجاری در سومین حرم اهل بیت علیهم‌السلام چیست، و یا این‌که استاندار فارس چه نظری در خصوص این مجتمع‌ها دارد، هیچ‌کدام اصلا مهم نیستند. مهم اما نظرات ارزشمند آیت‌الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز است که با نگاهی ژرف، آسیب‌های برجسته شدن چنین مجتمع‌هایی را در شیراز به خوبی درک و بیان می‌کنند: «احداث مجتمع های تجاری اساسا سرمایه بری است نه سرمایه گذاری، فرد سرمایه گذار با پیش فروش كردن واحدها و بهره گیری از تسهیلات بانكی، برج تجاری را علم می كند و از ابتدا سرمایه اندكی از خودش را در این مسیر می گذارد...  عموما نیازهای خدماتی و رفاهی جامعه مانند فضاهای ورزشی ، درمانی و...  بر اساس نیاز جامعه طراحی و برنامه ریزی می شود اما در مورد مجتمع‌های تجاری این مهم صدق نمی كند … فضاهای تجاری در شیراز شش برابر نیاز جامعه توسعه یافته و در واقع در جهت منافع مردم طراحی نشده است ...  پیش از این مغازه ها وابسته به تولید افراد بودند و مبنای توزیع كالا و خدمات ، تولیدات داخلی بود ، مگر امروز تولیدات داخلی چه سهمی در این واحدهای توزیعی دارند ... متاسفانه مبنای ایجاد مجتمع های تجاری بالا بردن تولیدات داخلی نیست و تنها برای عرضه تولیدات خارجی ، بالابردن قاچاق كالا و خروج سرمایه از كشور جان گرفته اند» (مصاحبه با ایرنا)

{$old_album_35933}
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اخبار شیراز
United States of America
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
0
ینـــــــــی خـــــــــــــــــــــــــــــــاک بر سرت با این عقایدت کنن شیرازه که آبروی هر چی شیرازیه بردی، متحجر، بی فکر متعصب
ح
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
0
1-در مورد اون سه نفر, بالاخره جزیی از جامعه ای هستند که شماها ترجیح می دید نشونشون ندید! که حتی در صورت نشون داده شدن هم چیز بدی نگفتن!



2-در مورد خلیج فارس و این که افتخار این سرزمین هست یا نه, اگر در شهری مثل اصفهان یا مشهد یا ... بود قطعا از جانب ماشیرازی های خودزن, مایه افتخار این سرزمین و عاملی برای خودکم بینیمون بود, ولی حالا که در شهرمون هست, پس باید تخریبش کنیم و بد هست! همونجوری که بازار وکیل امروز بخشی از هویت شیرازه, این مجتمع هم زمانی بخشی از هویت این شهر خواهد بود! واقعا ما برای آیندگان چه اثر موندگاری ساختیم؟ ( غیر از این مجتمع!) در حال حاضر هم این مجتمع چه از نظر تعداد و چه از نظر نتوع سازه در سطح جهانی حرف هایی برای گفتن داره! بد نیست اون روی سکه رو هم ببینید!



3- در مورد تعداد مجتمع های شیراز که 6 برابر استاندارده, برید تحقیق کنید و به این نتیجه برسید که مجتمع های مشهد هم چند برابر جمعیت خود مشهده! ولی مهم اینه که اونجا دیدگاه ملیه و این مجتمع ها پاسخگوی مردم ایرانه! شیراز هم اگر قراره سومین حرم باشه, در کنار اون این مراکز منبع درامد هستند. منتهی به شرط تبلیغات!



4- برنامه خوشا شیراز هم همین که تونسته اسم شیراز رو در سطح ملی جا بندازه و مجری هر هفته لااقل برای کسی خارج از شیراز, شیراز رو مطرح کنه, کافیه! قرار نیست هر برنامه ای نظر شما رو تامین کنه!
نگارین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
0
واقعا که ترو خدا شما اوضاع کشور ببینید بعد درباره این مسایل حرف بزنید یجوری صحبت میکنید انگار فقط مشکل ازدواج جووناس مسولین اگه خیلی به فکر بودن ی فکری ب حال بیکاری جوونا میکردن ..تا اونام تو سن کم ازدواج کنن به نظرم حضور این هنرمندان ..ازدواج ناموفقشون و ازدواج تو سن بالاشون هیچ ربطی ب این مسایل نداره..
نيروانا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
1
نميدونم چرا همش دنبال اين هستيم به زندگي ديگران سرك بكشيم اصلا چه ربطي داره كجاي قرآن خدا نوشته ازدواج دوم غلطه بعد كي گفتن فعلا ميخوان با عقايد هم آشنا شن؟چرا حرف تو دهن مردم ميذاريد واقعا ما هميشه دنبال حاشيه هستيم
سامان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
0
بعضی ها یا خودشون رو زدن به نفهمیدن و ندیدن یا اینکه...<br />

بحث سر \\\"مدل توسعه\\\" است، نه خود توسعه<br />

باید همه چیز رو با هم دید، مگه وقتی گفته میشه عیبی وجود داره یعنی اینکه فقط تو شیرازه؟ مشهد و اصفهان فرقی نداره. مدل توسعه غلطه. میگیم تولید ایرانی، کجای این فروشگاه های عرضه کننده کالای خارجی جنس ایرانی میاره؟ مصرف زدگی یعنی چی؟<br />

شیراز داره میشه یه بازارچه بزرگ، دبی کوچولو، این خوبه؟ اون هم بازار عرضه جنس بونجول چینی!<br />

تو مسایل فرهنگی هم همینطوره. بازیگر (یا به اصطلاح هنرمندی!) که از لحاظ اخلاقی، اعتقادی، مدیریت زندگی و خانواده خودش هشتش گروی نه هست، چطور می خواد به عنوان الگو معرفی بشه. مثلاً فوتبالیست ها! داریم می بینیم چه گلی سره ورزش و فوتبال زدن.
پژمان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
0
بدبختی ما شیرازیها همینه

همیشه چشممون به دست این و اونه!

مجری: از تهران

مهمان: از تهران

هدف: دیده شدن در تهران

تهیه کننده: از تهران

کاش می دونستید برای هر برنامه چقدر دارن پول بیت المال رو به بیت الحال تبدیل می کنند؟
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
0
با نگارین مخالفم ، یه جوری میگه وضع کشور رو نگاه کنید انگار داره از اوکراین یا بحرین حرف می زنه. خوشا شیراز اگه هنری داره یه قدمی برا فرهنگ سازی حجاب و عفاف بکنه. تو یه باغ نشستن و یا جای دیگه نشستن و صفا کردن و از آب و هوا تعریف کردن که هنر نیست. اینا که تبلیغ کردن و هزینه نمی خواد.برنامه باید پر محتوا باشه به درد دنیا و آخرتمون بخوره.