کد خبر: ۳۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱

قمار جوانان با گاو ها از سر بیکاری!

افراد دارای گاو یا صاحبان گله با راه‌اندازی مسابقاتی تحت عنوان «مبارزه گاوها» دو گاو بزرگ و قدرتمند را به جان یکدیگر انداخته و برای گاوهای برنده شرط‌ بندی می‌کنند. به باور کارشناسان دلیل اصلی شکل گیری این نوع مسابقات درصد بالای بیکاری در استان های شمالی است.

به گزارش شیرازه به نقل از«پایگاه اطلاع رسانی خبرنگاراجتماعی»، به تازگی در برخی شهرستان‌های شمالی کشور سود‌جویان برای کسب درآمد به شگرد تازه‌ای روی آورده‌اند که جز قمار بازی و کسب پول نامشروع نام دیگری نمی‌توان برآن نهاد. دراین روش که قربانی اصلی آن گاوها هستند، افراد دارای گاو یا صاحبان گله با راه‌اندازی مسابقاتی با عنوان «مبارزه گاوها» دو گاو بزرگ و قدرتمند را به جان یکدیگر انداخته و برای گاوهای برنده شرط‌بندی می‌کنند.

 

*گیلان و مازندران محفل گاوبازها

این بازی خطرناک در شهرستان‌های استان گیلان و مازندران و به ویژه در محله شهرستانی، محله سنگر گیلان اجرا می‌شود و در آن افرادی که صاحب گاوهای قوی و قدرتمند هستند، گاوهای خود را وارد میدان مسابقه می‌کنند و دراین مسابقه خطرناک دو گاو به جان هم افتاده و در نهایت یکی از آنها از پای در می‌آید.

این درحالی است که در بیشتر موارد گاوها تا مرز مرگ پیش رفته و آنچنان زخمی و ناتوان می‌شوند که صاحبان آنها از نگهداری گاوشان صرف‌نظر می‌کنند.

 *مزارع، محفل مناسبی برای گاو بازها!

مزارع خالی و زمین‌های بایر محفل گاوبازها برای انجام این مسابقات است که هر ساله بعد از فصل درو انجام می‌شود. در این بازی خطرناک برای گاوهای قدرتمند و پیروز میدان از ۲۰ تا ۳۰۰ هزار تومان شرط‌بندی می‌شود و گاوی که برنده میدان باشد، ارزش و قیمتش بالاتر می‌رود.

دراین ماجرا مردم واهالی محل با اشتیاق خاصی دور هم جمع می‌شوند و به شیوه مسابقات گاو بازی در کشورهای غربی دور تا دور میدان حلقه زده و ضمن تشویق گاوها، با سوت و کف قیمت‌های پیشنهادی خود را برای گاو برنده به صاحب آن اعلام می‌کنند.

*دوپینگ گاوها با مواد مخدر!

یکی از شاهدان عینی این مسابقات با بیان اینکه صاحبان گاوها برای قدرتمند شدن آنها از مواد مخدر و تزریق مواد به حیوانات استفاده می‌کنند به «پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار اجتماعی» می‌گوید: برای پرورش و قدرتمند شدن این گاوها و پیروز شدن در مسابقه صاحبان آنها ازتریاک، حشیش و هروئین استفاده می‌کنند. به گفته علی پوردهقان این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که گاوها برای مدت کوتاهی تنها در زمان مسابقه از وضعیت خوبی برخوردارند و بعد از مدتی به تدریج دچار ضعف شده و از بین می‌روند.

برگزاری مسابقات گاوها در شرایطی صورت می‌گیرد که بنابر ادعای اهالی محل برگزارکنندگان این مسابقات برای اجرای برنامه خود با پاسگاه‌های محل هماهنگ می‌کنند و برای این برنامه مبالغی را به عنوان رشوه به برخی ماموران می‌دهند!

*از بیکاری تا گاو بازی!

اما محمد درخشان، کارشناس اجتماعی درباره دلایل گرایش جوانان ساکن استان‌های شمالی به این شیوه از تفریح به «پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار اجتماعی» می گوید: طبق آمار رسمی نرخ بیکاری دراستان گیلان بیش از ۱۲ درصد از نرخ متوسط بیکاری در کشور بیشتر است.

 

این کارشناس اجتماعی می افزاید: در شهرهای شمالی جوانان بیکار برای پر کردن اوقات خود و فرار از بیکاری به اینگونه مسابقات گرایش پیدا می‌کنند. به گفته درخشان تنها راه حل اساسی برای مقابله با گرایش جوانان به انجام اینگونه از فعالیت‌ها، ایجاد فضای کسب و کار و بهره‌وری بهتر از ظرفیت‌های موجود در استان‌های گیلان و مازندران است.

علی البرزی

انتهای یادداشت/ص

نظرات بینندگان