کد خبر: ۳۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱

تیمچه صرافیان آباده

شهرستان آباده در 270 کیلومتری شمال شهر شیراز یکی از شهرهای کهن و تاریخی دارای آثار و دیدنی‌های فراوان است که یکی از این دیدنی‌ها «تیمچه صرافیان» است که هنر ایرانی نمایان در آن این اثر را به نگین هنر شهر آباده تبدیل کرده است.

به گزارش شیرازه به نقل از آباده نما تیمچه صرافیان: این تیمچه در بازار کهنه قرار دارد که پیش از این در مالکیت حاج ملاعبدالله واعظ بوده است. او ضمن اداره کردن منبر و محراب مسجد به امر تجارت اشتغال داشته و تیمچه بوسیله خود او اداره می‌شد.این مکان برای انجام امور بازرگانی نزدیک ۱۲۰ سال پیش به دست استاد رضا یزدی در بافت قدیم شهر آباده ساخته شده است.



در زمان حزب دموکرات برخی از اتاق‌ها ویژه‌ی کالاهای تجاری بوده که پس از درگذشت حاج واعظ این ملک به وسیله وارثین به برادران صرافیان فروخته شده است.


در گذشته در برخی از این اتاق‌ها روزنامه‌های فارس و تهران مورد استفاده مردم قرار می‌گرفته است.

این بنای تاریخی نزدیک یک هزار و هشتاد مترمربع مساحت دارد و اعیانی دو اشکوبه(طبقه) آن یک هزار و پنجاه مترمربع است. ورودی تیمچه در ضلع شرقی واقع شده و درب آن به گونه زیبایی منبت‌کاری و سردر ورودی با اشکال شیر و گل و بوته گچ کاری شده است. این بنای آجری دارای حیاتی مستطیل شکل در وسط آن است. پیرامونآن در دو طبقه اتاق و حجره‌ها واقع شده اند. تاق ورودی آن در دو سودارای مقرنس‌های زیبای گچی است که از ۳۶ حجره ساخته شده است.


در گذشته، حجره‌های پایینی مغازه وحجره‌های اشکوب بالا برای مهمانان بوده است. مصالح موجود در آن گچ، خاک، سنگ و چوب است. دو کوبه روی آن قرارداشته که کوبه سمت چپ ویژه مردها و کوبه سمت راست ویژه زن‌ها بوده است. در حیاط این ساختمان ترازویی بزرگ وجود داشته که اجناس تجاری بوسیله آن وزن می‌شد.

همچنین آب این ساختمان از چاه تامین می‌شد. از درب ورودی که وارد می‌شویم دو حجره در چپ و راست وجود دارد که جایگاه کسب بوده و روی این دو حجره دو اتاق برای آسایش و استراحت ساخته شده است .

حوض سنگی بسیار زیبایی هم به اندازه ۳ در۴ متردر میانه حیاط واقع شده است. درب حجره‌ها همه به صورت کشویی به سمت بالا و پایین باز و بسته می‌شود و سقف آن‌ها به وسیله چوب‌های حاشیه‌دار زیبایی به اندازه ۲۰ در ۳۰ سانتی متر پوشیده شده است و کف آن‌ها با خشت‌های آجری مربع شکل فرش شده است.

این بنا اکنون پایان عملیات بهسازی را پشت سر می‌گذارد و درب آن بزودی بر روی گردشگران بازمی‌شود.
 به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس، تا کنون بیش از ۳۵۰ میلیون تومان در دو مرحله از محل اعتبارات سال ۸۹ برای بازسازی و احیای کامل آن هزینه شده که قرار است پس از بهسازی، این جایگاه به عنوان بازارچه صنایع دستی افتتاح شود.

این بنای تاریخی در ۱۳مهر ۱۳۶۷ به شماره ۱۹۳۲در فهرست آثارملی ایران ثبت شده است.

انتهای خبر/ص

برچسب ها: تیمچه ، صرافیان ، آباده ، شیرازه
نظرات بینندگان