کد خبر: ۳۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱

نقش اسرائيل در تنش ميان تركيه و سوريه

برخي تحليلگران معتقدند حمله خمپاره اي اخير به داخل مرزهاي تركيه، اقدامي طراحي شده براي كاهش سرعت موفقيت ارتش سوريه در مقابله با گروه هاي مسلح تروريست بوده است.

اين منابع با اشاره به موفقيت هاي چند هفته اخير در پاكسازي شهرهاي مهم از حضور گروه هاي مسلح تحت الحمايه كشورهاي بيگانه تاكيد مي كنند رژيم صهيونيستي و آمريكا، دو كشور قطر و عربستان و حتي برخي محافل در تركيه مي توانند تحريك كنندگان تروريست ها در دامن زدن به اتفاق اخير در مرزهاي تركيه باشند. متهم شدن سوريه به عمليات تروريستي در حالي است كه اين كشور طي 20 ماه گذشته علي الدوام در معرض مداخلات خارجي و حملات تروريست هاي سازمان دهي شده از سوي كشورهاي خارجي و از جمله تركيه قرار داشته است. در عين حال منابع مختلف به تركيه هشدار مي دادند كه ممكن است حمايت از تروريست ها روزي به سوي خود آنها نيز كمانه كند. در اين ميان گمانه قوي تر همان است كه اتفاق تروريستي اخير و حملات خمپاره اي به تركيه، در راستاي مهار موفقيت هاي دولت سوريه در زمينه سركوب گروه هاي مسلح تروريست انجام گرفته است.
به گزارش العالم به نقل از نشريه المنار فلسطين، با نزديك شدن زمان اعلام پيروزي كامل ارتش سوريه در شهر حلب از سوي رئيس جمهور اين كشور، ارتش تركيه در اقدامي هماهنگ با برخي رژيم هاي منطقه و تروريست ها و با هدف مشغول كردن ارتش سوريه از حلب به تجاوزگري عليه خاك اين كشور پرداخت.
به نوشته اين نشريه به نقل از منابع آگاه، گروه هاي تروريستي در سوريه با حمايت مالي قطر به تسليحاتي مانند خمپاره هاي پيشرفته دست يافته و همان ها يكي از روستاهاي تركيه را هدف قرار دادند هدف تروريست هاي سوريه از اين اقدام اين بود تا چنين نشان دهند كه اين اقدام را ارتش سوريه انجام داده است. دولت تركيه بدون تأمل و بررسي ابعاد اين مسئله يكي از روستاهاي سوريه را هدف حملات توپخانه اي قرار داد و از سازمان ناتو نيز خواست براي بررسي اين مسئله تشكيل جلسه دهد.
المنار نوشت: اقدام تجاوزكارانه تركيه به خاك سوريه از قبل با طرف هاي مختلف هماهنگ شده بود به ويژه اينكه اردوغان در تركيه محبوبيتش را از دست داده است زيرا ملت تركيه از رويكردهاي خصمانه رهبرانشان عليه ملت هاي عربي و مسلمان مطلع شده اند.
به نوشته اين نشريه، موفقيت ارتش سوريه در وارد كردن شكست هاي پياپي به تروريست ها در حلب كه آخرين موضع آن ها بود، براي طرف هاي توطئه مانند تركيه، قطر و عربستان خوشايند نبود. از اين رو اين تجاوزگري با هدف جلوگيري از تمركز ارتش سوريه بر شهر حلب و نيز تلاش بي ثمر دوحه، رياض و آنكارا براي نجات تروريست ها از سرنوشت حتميشان بود.
المنار فلسطين در گزارش ديگري خاطرنشان كرد: واشنگتن و هم پيمانانش به شدت از موفقيت سوريه در سركوب تروريست ها به ويژه در حلب خشمگين هستند و نگرانند بار ديگر سناريوي جنگ 2006 لبنان و پيروزي بر اسرائيل اين بار از سوي سوريه تكرار شود.
يادآور مي شود دان مريدور معاون نخست وزير اسرائيل در تلاش براي تشديد تنش ها ميان تركيه و سوريه مدعي شد: حمله خمپاره اي سوريه به شهري مرزي در تركيه بايد حمله به يك عضو ناتو قلمداد شود. به گزارش رويترز، مريدور در خلال سفر به پاريس افزود: اين مسئله را بايد مدنظر قرار داد كه براساس پيمان ناتو اين حمله، حمله به يك عضو ناتوست. وي پس از ديدار با وزير امور خارجه و همچنين وزير دفاع فرانسه در فرافكني تازه اي ادعا كرد اوضاع در سوريه وحشتناك است.
تظاهر رژيم صهيونيستي به جانبداري از تركيه در حالي است كه صهيونيست ها پيش از اين با حمله به كشتي امدادرساني مرمره 9 شهروند تركيه را كشتند. مردم تركيه در ميان ملت هاي منطقه بيشترين انزجار را نسبت به رژيم صهيونيستي دارند.
تلاش صهيونيستي- آمريكايي براي هل دادن تركيه به باتلاق و جنگ با سوريه در حالي است كه اتحاديه اروپا با عضويت تركيه در اين اتحاديه مخالفت كرده و تلاش طولاني مدت آنكارا در اين زمينه نافرجام مانده است. با اين حال كشورهاي غربي اكنون مي كوشند از تركيه به عنوان يك آلت دست ناتو استفاده كنند و همين امر با اعتراض مردم مسلمان تركيه مواجه شده است. به همين دليل هم مردم تركيه با تجمع در برابر پارلمان اين كشور عليه سياست هاي جنگ طلبانه و مداخله جويانه دولت اردوغان و ضرورت دوستي با ملت سوريه شعار دادند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعارهايي با مضامين «ما خواهان جنگ نيستيم» و «مردم سوريه برادر ما هستند» اعتراض و خشم خود را به سياست هاي دولت حاكم اين كشور علني نمودند.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان