کد خبر: ۳۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱

یش از 730 هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی در فارس بیمه شد‌ند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در سال زراعی 91-90 در بخش زراعت‌های پاییزه و بهاره در استان 651 هزار هکتار زمین زراعی و در باغات 79 هزار و 940 هکتار باغ بیمه شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، انوشیروان کاظمی اظهار داشت: طبیعت به عنوان بستر حیات بشر و فعالیت‌های اقتصادی به ویژه امور کشاورزی مورد بهره‌برداری انسان قرار گرفته و گاهی عرصه برخی بلایا و اتفاقات طبیعی می‌شود.

وی ادامه داد: این حوادث طبیعی همواره به عنوان تهدیدی جدی برای تولید و اقتصاد مطرح شده‌اند که با مدیریت علمی و صحیح می‌توان ضمن غلبه بر این بحران‌های طبیعی آنها را به فرصت تبدیل کرد.

کاظمی گفت: سیل، زلزله، صاعقه، تگرگ، سرما، یخبندان، خشکسالی و شیوع آفات و بیماری‌های نباتی و دامی از جمله بلایای طبیعی‌ هستند که هر کدام به نحوی فعالیت‌های کشاورزی را متأثر می‌سازند و با اعمال مدیریت درست، اطلاع‌رسانی و آموزش می‌توان از شرایط بحرانی عبور کرد و میزان خسارت‌ها را به حداقل ممکن رساند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخشی دیگر از سخنان خود به نقش مؤثر بیمه در کاهش اثرات حوادث طبیعی بر اقتصاد کشاورزان اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین و مؤثرترین راهکار پیشگیری از کاهش اثرات بلایای طبیعی انجام عملیات بیمه کشاورزی است.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی فارس حمایت از کشاورزان را همواره در دستور کار خود قرارداده است که از آن جمله می‌توان به پرداخت 35 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان فارس از طریق بیمه اشاره کرد.

این مسئول تصریح کرد: در این استان در سال زراعی 91-90 در بخش زراعت‌های پاییزه و بهاره 651 هزار هکتار زمین زراعی و در باغات 79 هزار و 940 هکتار باغ بیمه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه به میزان بیمه‌گذاری در بخش دام و طیور نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دام سبک و سنگین معادل 631 هزار و 850 رأس، طیور 58 میلیون و 725 هزار و 600 قطعه، آبزیان 228 هزار متر مربع و زنبور عسل 123 هزار و 800 کندو زیر‌پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

کاظمی خاطرنشان کرد: میزان پرداخت غرامت در زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی در سال زراعی 91-90، حدود 350 میلیارد ریال بوده که این رقم در سال گذشته یک‌هزار و 200 میلیارد ریال بوده است.

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری، تا به حال فارس جزو استان‌های دچار خشکسالی از طریق وزارت کشور محسوب نشده است و چنانچه این موضوع مصوب شود میزان غرامت پرداختی نسبت به سال گذشته با افزایش چشم‌گیری مواجه می‌شود.

کاظمی ادامه داد: طی سال‌های زراعی 86 تا 90 حدود 159 هزار و 710 میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی و سایر حوادث غیرمترقبه در بخش کشاورزی استان فارس برآورد شد که 139 هزار و 843 میلیارد ریال از این مبلغ مربوط به خسارت خشکسالی و 19 هزار و 867 میلیارد ریال نیز ناشی از خسارات سایر حوادث از قبیل سرمازدگی، تگرگ، سیل، طوفان، بادزدگی، صاعقه، زلزله و ... بوده است.

وی ادامه داد: برای کاهش آثار این خسارات در سال‌های زراعی 86 تا 90، 4 هزار و 336 میلیارد ریال اعتبار به بخش کشاورزی استان فارس اختصاص داده شد که این اعتبار تنها 2.71 درصد حجم خسارات وارده را پوشش می‌دهد.

کاظمی افزود: با اعتبار تخصیص یافته حدود یک‌هزار و 564 پروژه برای کاهش آثار بلایای طبیعی در طول این پنج سال توسط سازمان جهاد کشاورزی فارس انجام شده که این مهم نقش بسیاری در جلوگیری از نابودی کشاورزی استان داشته است.

 

برچسب ها: باغ ، بیمه ، شیرازه
نظرات بینندگان