کد خبر: ۳۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱

عزيزي: زورشان به دلالان نمي رسد فوتبال را مي كوبند!

مهاجم اسبق تيم ملي فوتبال كشورمان اعتقاد دارد كه قسمت زيادي از پول فوتبال به جيب كاسبان مي رود؛ كاسباني كه مي تواند مدير و مربي فاسد، دلال خبرنگار نما و هزار و يك نفر ديگر باشد.

به گزارش شیرازه نخستين بخش از گفت و گوي كيهان با خداداد عزيزي در شماره 20331 روزنامه مورخ يكشنبه 23 مهرماه به چاپ رسيد. عزيزي در آن مصاحبه از چگونگي غلبه بر كره جنوبي تا لزوم تغيير دادن نسل فوتباليست هاي ايراني گفته بود. بهترين بازيكن آسيا كه سابقه عضويت در تيم كلن آلمان را هم در كارنامه خود داشت حتي بر اين نكته تاكيد كرد كه در اين تغييرات 4 بازيكن باتجربه حفظ و ساير ملي پوشان از تيم ملي كنار گذاشته شوند. اما خداداد در اين بخش از گفت و گوي خود كه امروز به چاپ مي رسد به دفاع از وجود پول زياد در فوتبال پرداخت و البته گريزي نيز به ناپاكي هاي آن داشت . مديرفني باشگاه ابومسلم مشهد در صحبت هاي خود ضمن انتقاد از شرايط موجود از قدرت زياد دلالان در فوتبال ايران نيز گفت. قسمت پاياني گفت و گوي خداداد عزيزي با خبرنگار سرويس ورزشي كيهان در ادامه مي آيد:
آغاز افت فوتبال ما فكر مي كنم پس از پيروزي تاريخي ايران برابر كره جنوبي در مسابقات جام ملت هاي آسيا افت ما و پيشرفت كره جنوبي آغاز شد. هر چقدر ما در باد آن برد شيرين خوابيديم، در عوض كره اي ها به دنبال ساختن تيم خود رفتند. حالا نتيجه آن شده كه كره از تيم هاي مطرح جهان شده و ما جزو تيم هاي درجه دوم آسيا به حساب
مي آئيم.
مي توانيم پيروز شويم اگرچه كره جنوبي روي كاغذ شانس اش براي پيروزي برابر ما بيشتر است اما از ياد نبريد كه كه اين بازي درخانه برگزار مي شود و حمايت هزاران هوادار را پشت سر تيم ملي داريم. تجربه نشان داده كه ما ايراني ها هميشه برابر تيم هاي بزرگ خوب كار
مي كنيم و اين بار نيز  مي توانيم همان موفقيت هاي گذشته را تكرار كنيم.
علاقه زياد به بازي هجومي مردم خداداد عزيزي را مي شناسند؛ من علاقه خاصي به بازي هجومي دارم. روي همين حساب هم مي گويم كه كي روش در بازي با كره سيستم تيم را 2-4-4 بچيند و تيمش از دقيقه نخست روي دروازه حريف حمله كند. نظر من اين است كه ما چيزي براي از دست دادن نداريم و بايد در اين بازي مهم سه امتياز را بدست آوريم.
قطعي شدن حضور در جام جهاني اگر كره را ببريم حضورمان در جام جهاني تا حدود زيادي قطعي مي شود زيرا در بازي بعد از آن به مصاف ازبكستان مي رويم كه بردنش در آزادي كارچندان دشواري نيست. فراموش نكنيد كه بازي ايران و لبنان نيز در تهران برگزار مي شود و مي توان روي 3 امتياز آن بازي هم حساب باز كرد.
تغيير نسل تيم ملي بايد نسل فوتبالمان را تغيير دهيم تا موفق شويم. ژاپن اين موضوع را چند سال قبل فهميد ولي ما تازه متوجه شده ايم! نسل امروز فوتبال كارايي خود را از دست داده و چاره اي نيست جزء تزريق تعداد زيادي از بازيكنان مستعد جوان. كي روش بايد فوتبال ما را از ستاره محوري خارج كند. يك روز ستارگان تيم ملي امثال روشن و قاسمپور بودند و روز ديگر باقري، دايي و خداداد. الان هم اميد همه به علي كريمي است. به نظرم بايد اين روش را تغيير داد چون در فوتبال امروز ديگر جواب نمي دهد.
آغاز تغييرات پس از صعود به جام جهاني اگر واقعا خواهان درست شدن فوتبال هستيم بايد پس از حضور در جام جهاني كي روش را حفظ كنيم و به او اجازه بدهيم كه تغييرات را آغاز كند. او مي تواند 4 بازيكن باتجربه تيم ملي را حفظ كند و ساير بازيكنان را كنار بگذارد. با اين روش مي توان نفرات جوان به تيم ملي تزريق كرد.
نمي توان فوتبال را بدون پول داشت من نمي دانم كه چرا اين قدر مي گويند در فوتبال پول زياد است؟! مگر قرار است ورزش اول جهان بي پول باشد؟! افرادي كه از بودن پول زياد در فوتبال گلايه دارند بهتر است به اين موضوع توجه كنند كه فوتبال پر بييننده ترين و محبوب ترين ورزش جهان است و قدرت آن را دارد كه بسياري از افراد را مجذوب خود كند. شما نگاه كنيد در همين بازي بارسلونا و رئال نزديك به 500 ميليون نفر به صورت زنده به تماشايش نشستند؛ خب وقتي فوتبال قدرت آن را دارد كه چشم 500 ميليون بيننده را معطوف به خود كند، پس لياقت و پتاسيل جذب پول را هم دارد
چكار كنيم كه به كشتي پول نمي دهند؟!
به فوتباليست جماعت چه ارتباطي دارد كه مسئولان ورزش ما توجه اي به كشتي ، واليبال ، بسكتبال و رشته هاي ديگر ندارند؟! من خداداد چكار كنم كه به كشتي پول نمي دهند؟! بنده اطلاع ندارم شما به عنوان خبرنگار كيهان چه ميزان دريافتي داريد اما اگر روزنامه ديگري شما را بخواهد و تعهد بدهد ماهي 20 ميليون حقوق مي دهد آيا به آن روزنامه نمي رويد؟! حرفم اين است كه وقتي مديران حاضرند يك ميليارد به بازيكني بدهند آن بازيكن هيچ وقت حاضر به رد كردن اين پيشنهاد وسوسه برانگيز نمي شود!
كاسبان بي شمار در فوتبال مشكل بزرگ فوتبال اين است كه پولش خرج خود فوتبال نمي شود . قسمت زيادي از اين پول به جيب كاسبان مي رود؛ كاسباني كه مي توانند مدير و مربي فاسد، دلال خبرنگار نما و هزار و يك نفر ديگر باشند. راه اصلاح شرايط فعلي اين نيست كه تزريق پول را قطع كنيم بلكه بايد به سراغ اين افراد برويم و ريشه آنها را بزنيم.
زورشان به دلالان نمي رسد آقايان زورشان به دلالان نمي رسد يا بهتر بگوئيم جرأت برخورد با آنها را ندارند،  مي آيند موضوع زياد بودن پول در فوتبال را مطرح مي كنند. درست نيست چشم و ابرو را رها كنيم و بچسبيم به شست پا!
دليل بازگشت افراد دستگير شده چه بود؟!
همه مي دانند كه دلالان به كجا وصل هستند و نيازي به توضيحات بيشتر من نيست. مگر چند سال قبل قوه قضايه چند دلال خبرنگار نما را دستگير نكرد؛ خب چه شد؟ چرا آنها الان دوباره به مطبوعات برگشته اند و پرقدرت تر از قبل به فعاليت خود ادامه مي دهند؟!
يك نفر بيايد اين اتفاقات را توضيح دهد تا شايد من هم روشن شوم.
دلال نداشتن و بيرون ماندن خداداد عزيزي كه روزگاري پيراهن تيم ملي را برتن داشت و جزو لژيونرهاي ما به حساب مي آمد الان بدون تيم مانده است. مي دانيد علتش چيست؟ چون من با دلالان كارنمي كنم و بايد بدون تيم باشم. آقاي دلال پيش خودش مي گويد اگر خداداد نباشد ما يك تيم بيشتر داريم تا بازيكنان خودمان را قالبش كنيم.
رقم بازيكنان امروزي زياد است من مي گويم كه به خاطر بزرگي فوتبال بايد پول زيادي در اين رشته ورزشي باشد اما وظيفه دارم به اين نكته مهم هم اشاره كنم كه انصافا بسياري از بازيكنان امروزي شايسته دريافت چنين رقم هايي نيستند.

محمود محمدي

انتهای یادداشت/ص

نظرات بینندگان