کد خبر: ۳۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۱

راه‌اندازی مرکز پرتودهی کشاورزی در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: برای کاربردی کردن انرژی هسته‌ای در جنوب کشور مرکز پرتودهی انرژی هسته‌ای در استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، مهرزاد خرد بعدازظهر امروز در همایش نقش انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی اظهار داشت: پرتوهای گاما در بخش کشاورزی، پزشکی و صنعت استفاده فراوانی دارد.

وی افزود: در کشاورزی برای افزایش عمر محصولات از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و از سال 2015 به بعد تمام محصولات صادراتی باید با استفاده از پرتوها استریل شوند.

خرد تصریح کرد: مسئله افزایش عمر نگهداری محصولات کشاورزی نیز در کاربردهای انرژی هسته‌ای جای می‌گیرد و به عنوان مثال 131 هزار تن خرمای تولیدی فارس به همین دلیل در نگهداری و بازار‌رسانی دچار مشکل است.

وی اضافه کرد: با استفاده از پرتودهی می‌توانیم خرمای این استان را بدون استفاده از محصولات شیمیایی از پاتوژن‌ها عاری کنیم.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی فارس، استفاده از پرتوها و احداث تجهیزات آن کار هزینه‌بر و پیچیده‌ای نیست و با قول مساعد مسئولان استان تسهیلات آن نیز فراهم است.

وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی همچنین تولید ارقام جدید حاصل از پرتودهی با استفاده از جهش و موتاسیون محصولات کشاورزی یکی از مباحثی بوده که برای اجرای آن بستر لازم توسط محققان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی فارس فراهم شده است.

خرد تصریح کرد: در حوزه صنایع غذایی تبدیلی کشاورزی نیز برای استریل کردن محصولات می‌توان از کاربردهای مختلف انرژی هسته‌ای بهره برد.

وی ادامه داد: با نصب واحد پرتودهی گاما در استان، داروهای مورد استفاده در بخش کشاورزی به رادیودارو تبدیل می‌شوند که به عنوان مثال می‌توان از واکسن قزل‌آلا نام برد.

این مسئول تصریح کرد: با تلفیق یافته‌های مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی فارس و پژوهشکده هسته‌ای می‌توان مواردی مانند کرم گلوگاه انار را به سادگی کنترل کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: برای احداث مرکز پرتودهی فارس حدود 4 تا 5 میلیارد تومان اعتبار اولیه نیاز است.

به گزارش فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جهاد کشاورزی استان و رئیس پژوهشکده تحقیقات کشاورزی، پزشکی و صنعتی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی و جمعی از کارشناسان و مدیران سازمان انرژی اتمی و جهاد کشاورزی انجام فعالیت‌های مشترک در زمینه تحقیقات کاربردی کشاورزی انرژی هسته‌ای را امکان‌سنجی کردند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان