کد خبر: ۳۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱

ذبح 10 هزار دام در عید قربان در فارس

برای حفظ بهداشت و سلامتی شهروندان، پیش‌بینی می‌شود در عید قربان سال جاری 10 هزار دام سبک و سنگین زیر نظر کارشناسان دامپزشکی فارس، قربانی و ذبح شرعی شوند.

به گزارش شیرازه، قاسم رضائیان‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگارفارس اظهار داشت: در بیش از 130 قربانگاه در سطح این استان که محل استقرار تیم‌های بازرسی بهداشتی دامپزشکی است، بر دام‌های قربانی قبل و بعد از کشتار نظارت لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: دام‌های قربانی علاوه بر کارشناسان ناظر بهداشتی، از سوی 50 روحانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی فارس، ساماندهی و نظارت شرعی می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: از قربانگاه‌های مستقر در استان فارس 19 قربانگاه در شهرستان شیراز قرار دارند که نحوه ذبح بهداشتی و شرعی دام‌ها بر عهده ناظران در این مکان‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس بیان داشت: اداره کل دامپزشکی فارس از صاحبان دام‌های قربانی درخواست می‌کند برای حفظ بهداشت عمومی و تامین سلامت خود، از خرید دام‌هایی که دچار لنگش، کوری چشم، لاغری مفرط، اسهال، ترشحات بسیار چشم و بینی، دهان و یا مشکوک به بیماری هستند، خودداری کنند.

رضائیان‌زاده اضافه کرد: ذبح دام‌های قربانی باید در کشتارگاه‌های مجاز شهرستان‌های این استان و یا محل‌های مورد تایید شبکه دامپزشکی انجام گیرد و از ریختن ضمائم غیرخوراکی لاشه دام در معابر عمومی پرهیز کرده و آن‌ها را به صورت بهداشتی دفن کنند.

وی خاطرنشان کرد: صاحبان دام برای دستیابی به تیم‌های ثابت و سیار و نظارت بهداشتی بر لاشه دام‌های قربانی باید به شبکه دامپزشکی محل سکونت خود مراجعه کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی فارس نیز در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: قربانی کردن برای حاجی‌هایی که در حال انجام مناسک حج تمتع بوده واجب و برای دیگر مسلمانان مستحب است.

حجت‌الاسلام محمد هادی فیروزجنگ بیان داشت: ویژگی‌های حیوانی که برای قربانی انتخاب می‌شود باید شتر 5 ساله، گاو و بز دو ساله و گوسفند یک‌ساله صحیح و کامل باشد؛ حیوان نباید مریض، لاغر، پیر، کور و لنگ بوده و گوش و دم آن بریده نشده باشد همچنین شاخ درونی قربانی نباید شکسته باشد.

وی اضافه کرد: کسی که عمل ذبح را انجام می‌دهد باید مسلمان باشد و وسیله و ابزار لازم برای بریدن سر حیوان از جنس آهن بوده و هنگام بریدن سر نام خدا را بر زبان جاری کرده و ذکر بسم‌الله نیز کافی است.

 

برچسب ها: ذبح ، شیرازه ، قربان
نظرات بینندگان