کد خبر: ۳۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱

عوامل نابه هنجاری های جنسی(3)

به گزارش شیرازه :

فیلم های جنسی (پورنوگرافی)

مسلماً مشاهده ی فیلم های پورنوگرافی که به طرز فجیعی، ارزش های اخلاقی را به تمسخر می گیرند و بدون هیچ حد و ضابطه ای (مانند حیوانات، حتی پست تر) به ارضای غریزه ی جنسی می پردازند، می تواند مسبب انواع رفتارهای نابه هنجار جنسی گردد که ساده ترین آن، استمناست تا برسد به قتل های جنسی. این گونه فیلم ها که از طریق ماهواره، اینترنت، و سی دی هایی که به راحتی خرید و فروش می شوند، نتیجه ای جز انحطاط اخلاقی و به انحراف کشیده شدن جوانان ندارند. عجب این که این فیلم ها جوامع خودشان را نیز دچار خطر ساخته، اما اندیشمندان، وقتی متوجه این اتفاق شدند که دیگر کار از کار گذشته بود. نمی دانم آیا متوجه نبودند که غریزه ی جنسی، مانند رودخانه است، که اگر طغیان کند، سیل ایجاد کند و همه چیز را با خود می برد؟ هر چند نهضت آزادی، آن قدر به سرعت پیشرفت کرد که طی فقط بیست سال، ساختارهای اخلاقی آنها را زیر و رو کرد و اکنون اندیشمندان اروپایی و امریکایی، متوجه خطر شده اند و از افزایش فیلم های پورنوگرافی انتقاد می کنند؛ اما کو گوش شنوا!
یکی از نویسنده های امریکایی، در مقاله ای تحت عنوان «افول اخلاقی امریکا» در مورد رواج فیلم های مبتذل چنین می گوید:
در حال حاضر، رسانه ها، به هیولاهایی تبدیل شده اند که خشونت، بی بندباری جنسی و نابه هنجاری تولید می کنند. با این همه، این نهادهای مبتذل، جاذبه ی
فراوان برای جلب مخاطبان در جامعه ی ما دارند. در حال حاضر، جامعه ی ما دیگر از این ابتذال و ناهنجاری، احساس انزجار نمی کند؛ بلکه به آن می خندد... .
امروزه از خشونت و سکس برای جلب کردن مخاطب استفاده می شود. اکنون خلاقیت غنی و پرباری که در گذشته، سرگرم کنندگان، از آن برای جلب مخاطب استفاده می کردند، جای خود را به هرزه نگاری و هرزگویی داده است.(1)
متأسفانه در جامعه ی کنونی، ما به جای این که از مصیبت های اروپا و امریکا به ان دچار شده اند، درس بگیریم، در حال طی کردن همان مراحل هستیم. هر چند اگر انسان عبرت می گرفت، تاریخ، هیچ گاه تکرار نمی شد.
البته فقط نمایش اعمال جنسی نیست که ارزش های اخلاقی را تزلزل می بخشد و زمینه ی انحراف را فراهم می سازد؛ بلکه مسائلی که امروزه در فیلم ها و سریال های کشورمان شاهد آن هستیم، مانند بی پروایی زن و مرد در ازتباط با یکدیگر، مجالس عروسی مختلط (که مثلاً با حجاب در آن شرکت می کنند، ولی در هر صورت، ترویج اختلاط در عروسی است و کسی در عروسی مختلط، با حجاب شرکت نمی کند)، نگاه های شهوت انگیزی که زن و مرد به یکدیگر می کنند، القای این امر که هر زن و مردی که با هم ارتباط دارند به هر دلیل حتماً این ارتباط، منجر به عشق و ازدواج می شود و... همه و همه، باعث از بین رفتن حیای کودکان و نوجوانان و کشیده شدن آنها به سمت
ارضای ناصحیح جنسی است.
اگر چه در اینترنت، دریایی از علوم (دینی و غیر دینی) یافت می شود، اما یکی از راه های اساسی برای انحراف نیز هست. متأسفانه، هنگام ورود ابزارهای تکنولوژی به کشور ما، ابتدا فقط با مخالفت و محدود کردن با آن برخورد می کنیم و سپس بدون هیچ آگاهی ای، آن را رواج می دهیم. گروه بی شماری برای دسترسی به عکس ها و فیلم های پورنوگرافی، گروهی برای ارضای تمایلات انحرافی و عده ای برای اشاعه فحشا، در سایت های فارسی و بیشتر انگلیسی، تمام تلاش خود را می کنند تا فساد، فحشا، انحراف، روابط نامشروع و حتی زنای با محارم را ترویج دهند و ظاهراً تا
حدی نیز موفق بوده اند؛ چرا که روز به روز، شاهد انحطاط بیشتر جوانان و تزلزل شخصیتی آنها هستیم.
تصاویر جنسی رسانه های مبلغ نابه هنجاری های جنسی و تماشای دراز مدت برنامه های تلویزیونی ماهواره ای و اینترنتی حاوی نابه هنجاری های جنسی، چند اثر بر روی بیننده دارد: یکی این که حساسیت افراد، نسبت به ناهنجاری های جنسی، کاهش می یابد؛ یعنی به تدریج، مردم به آن عادت می کنند و آن را چیز بد و ضد ارزش نمی پندارند. دوم این که افراد تحریک می شوند و به این ناهنجاری ها روی می آورند و در نتیجه، ناهنجاری های جنسی در جامعه افزایش می یابد. سوم این که برخی از افراد، به جهت تقلید از آنچه در این رسانه های تصویری دیده اند، به اعمال نابه هنجار اقدام می کنند، گرچه نیاز درونی به انجام دادن آنها را در خود احساس نمی نمایند. چهارم این که دامنه ی اطلاعات افراد در مورد نابه هنجاری های جنسی گوناگون، زیاد می شود، به گونه ای که ناهنجاری هایی را که متوجه آنها شده اند و تمایلی نسبت به آنها نداشته اند، به انجام دادن آنها، علاقه پیدا می کنند، به اعمال نابه هنجاری جنسی جدید روی می آورند، به تدریج، همه توان ها، تمایلات، اموال و جوانی خودشان را در جهت انجام دادن این نوع نابه هنجاری به کار می گیرند، از زندگی انسانی و عقلایی فاصله می گیرند و به نابه هنجاری ها و اختلالات درونی شده(2)(مانند: افسردگی و خودکشی) و اختلالات بیرونی شده (3)(مانند آزار و خشونت) و...مبتلا می شوند.

4.اوقات فراغت و بیکاری

یکی دیگر از زمینه های انحراف نوجوانان و جوانان عصر ما، «اوقات فراغت» است. اگر این اوقات، با تفریحات سالم، سرگرمی های متنوع و کارهای مفید پر نشود، نوجوان و جوان، ان را با رفتارهای نامشروع، پر خواهد کرد. والدینی که فرزندان
بیکار خود را برای ساعت های طولانی به حال خودشان رها می کنند و سرگرم امورات خودشان هستند، چه بسا وقتی پشیمان شوند که دیگر سودی نداشته باشد.
کار و اشتغال، در پیدایش و تقویت احساس و درک مسئولیت اجتماعی، سازگاری اجتماعی، رعایت قوانین و مقررات و عادت دادن خویش به نظم و انضباط، نقش تعیین کننده ای داشته، عاملی بازدارنده از مفاسد و آسیب های اجتماعی است؛ اما بیکاری، تنبلی و راحت طلبی، از عوامل مؤثر در ایجاد فساد، نابه سامانی های اجتماعی و بزهکاری است؛(4) زیرا آدم بیکار، به علت فقدان اشتغال و کار، احساس مسئولیت اجتماعی ندارد. اگر افسردگی نیز در جان و دل او بنشیند، به طور طبیعی، خود را فراموش می کند و ارتکاب جرم و جنایت برای او آسان می شود. در این جاست که در هر جامعه ای، مسئولان حکومت و بلکه همه افراد جامعه، نسبت به اشتغال جوانان، مسئولیت سنگین دارند.
از نظر پیامبر (ص) آدم بیکار، فاقد شخصیت و عزت است:
کان رسول الله (ص) إذا نظر الرجل فأعجبه، قال: هل له حرفة فإن قالوا: لا، قال: سقط من عینی.(5)
پیامبر اسلام (ص) وقتی مردی را می دید که بدن نیرومندش موجب شگفتی آن حضرت می شد، سؤال می کرد: «آیا او دارای شغل است؟». اگر می گفتند: نه، پیامبر اسلام (ص) می فرمود: «او از چشم من افتاد».
امیرالمؤمنین (ع) نیز بیکاری، سستی و تنبلی را عامل تضییع حقوق شخص بیکار و افراد جامعه می داند و می فرماید:
من أطاع التوانی، ضیع الحقوق.(6)
کسی که از سستی و تنبلی پیروی کند، حقوق [خود و دیگران] را تباه ساخته است.

5.فقر و ثروت

یکی از علل مؤثر ایجاد انحراف جنسی، «فقر» است که به شیوه های مختلف، این انحراف را به وجود می آورد. خانواده هایی فقیر، از آن جا که از لحاظ مسکن، در تنگنا هستند، همه در کنار هم می خوابند. لذا کودکان ممکن است به کرات، شاهد روابط جنسی والدین خود باشند و یا به دلیل خوابیدن در کنار خواهر و برادر، زمینه گرایش جنسی به یکدیگر ایجاد می شود. از طرف دیگر، چون امکان ازدواج برای افراد فقیر، زود فراهم نمی شود، لذا برای ارضای جنسی خود، ممکن است به راه های انحرافی کشیده شوند. در برخی موارد نیز فقر، باعث کشیده شدن زنان و دختران به فحشا و روسپیگری می شوند. همچنین جوانانی که شاهد تبلیغات طبقاتی و توزیع نابرابر ثروت هستند، دچار احساس حقارت یا خصومت نسبت به جامعه می شوند و در صدد انجام دادن رفتارهای انتقام جویانه برمی آیند که از جمله آنها می توان به قتل های جنسی و سادیسم اشاره کرد.
به همان اندازه که فقر بیش از اندازه، زمینه ی انحراف را فراهم می کند، ثروت فراوان نیز زمینه ی طغیان و انحراف را فراهم می سازد.(7) می توان فقر و ثروت را جزو علل ایجاد کننده ی انحرافات دسته دوم شمرد. جوانی که همه چیز برای او فراهم است و از نظر اخلاقی و دینی نیز هیچ پایبندی ای ندارد، در پی لذت بردن هر چه بیشتر است، لذت های قبلی، احساس دل زدگی ایجاد می کند، به سمت مسائل دیگر می رود و کم کم، به سمت رفتارهای انحرافی کشیده می شود.
روابط نامشروع در بین افرادی که ثروت فراوان دارند و تقید اخلاقی ندارند، به کرات مشاهده می شود. برپایی پارتی های مختلط، مصرف قرص های روان گردان-که خود، محرک عمل جنسی است-و... از رفتارهای نابه هنجار اقشار ثروتمند است که متأسفانه، کم کم به طبقه متوسط نیز منتقل می شود.

6.چشم چرانی

نگاه به جنس مخالف و هر چه باعث تحریک جنسی فرد می شود، از جمله عوامل نابه هنجارهای جنسی (مانند: استمنا، زنا، همجنس گرایی) است. در روایت آمده است که از حضرت زکریا سؤال شد: چه چیزی آغازگر و زمینه ساز زنا در فرد می شود، فرمود: «چشم چرانی و خیال پردازی آرزوهای جنسی».(8)
امام علی (ع) نیز با اشاره به تأثیر چشم چرانی بر زنا، می فرماید:
لیس یزنی فرجک أن غضضت طرفک.(9)
هرگز، عمل زنا با نامحرم، از تو صادر نمی شود، اگر چشمانت را بر روی حرام ببندی.
حضرت عیسی (ع) با اشاره به آثار روان شناختی نگاه به نامحرم، می فرماید:
إیاکم و النظرة، فإنها تزرع فی القلب شهوة و کفی بها فتنة.(10)
از نگاه حرام بپرهیزید؛ زیرا باعث کششی در دل می شود که در تحریک و ایجاد آشوب برای سوق دادن فرد، به سوی فساد، کافی است.
پیامبر (ص ) نیز می فرماید:
النظر سهم مسموم من سهام إبلیس.(11)
نگاه حرام، کمانی مسموم و کشنده از کمان های شیطان است.
نیز فرمود:
فالعینان یزنیان و زناهما النظر.(12)
دو چشم هم زنا دارند و زنای آن دو، نگاه حرام است.
امام علی (ع) در تبیین علل امر خدای متعال به کنترل چشم و رابطه ی آن با حفظ فرد از زنا در آیه( قل للمؤمنات یغضضن من أبصارهن و یحفظن فروجهن)، (13) می فرماید:
و انظر سبب إیقاع الفعل من الزنا و غیره.(14)
نگاه به حرام، باعث وقوع رفتار زنا و مانند آن، از نابه هنجاری های جنسی می شود.

7.همنشینی با منحرفان

از عوامل مؤثر در انحرافات جنسی، دوستی و همنشینی با افرادی است که به نابه هنجاری های جنسی آلوده اند. دوستی و همنشینی، باعث می شود که افراد با یکدیگر، ارتباط نزدیک پیدا کنند و به تدریج، خوی و منش اخلاقی و روانی و رفتارهای فردی که به صورت قوی تر، اثرگذارتر است، الگوی دیگران قرار می گیرد. افراد متأثر، کم کم در عقاید و اصول اخلاقی خود تردید می کنند و به رنگ دیگری در می آیند.
رفتارهای جنسی در محیط های انحرافی، علاوه بر این که نیاز افراد را تشدید می کنند و تحریک های جنسی را افزایش می دهند، آنها را به الگو برداری از آن رفتارهای دوستان، فرو ریختن حیا و کاهش باورهای دینی و اخلاقی و مخالفت با اصول ارزشی و اقدام به انجام دادن نابه هنجاری های جنسی می کشانند. امام علی (ع) در تأثیر همنشینی با منحرفان می فرماید:
و مجالسة أهل الهوی منساة للایمان و محضرة للشیطان.(15)
همنشینی با هواپرستان، ایمان را به دست فراموشی می سپارد و شیطان و اعمال شیطانی را به حضور می کشاند.

8.اختلاظ زن و مرد

از عواملی که امروزه، در شیوع رفتارهای نابه هنجار جنسی، بسیار مؤثر است، «اختلاط دختر و پسر» در مراکز آموزشی، مجالس و دیگر مراسم گروهی است.
پیامبر (ص) به این عامل اشاره می کند و می فرماید:
ما ترکت بعدی فتنة أضر علی الرجال من النساء.(16)
هیچ چیزی را مربوط به زمان های بعد،خطرناک تر از اختلاط و ارتباط مردان با زنان، نمی بینم.

پی‌نوشت‌ها:

1.«افول اخلاقی امریکا»، آدام بورسوا، سایتwww.Public. Asu. Edu
2.Internalizing
3.Externalizing
4.روان شناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت، ص134.
5.مستدرک الوسائل، ج13،ص11؛ بحارالأنوار، ج103، ص9.
6.نهج البلاغة، حکمت 239؛ میزان الحکمة، ج7، ص3334.
7.(إن الإنسان لیطغی*؛ أن رءاه استغنی؛ حقا که انسان، سرکشی می کند، همین که خود را بی نیاز پندارد(سوره علق، آیه6-7).
8.المحجة البیضاء، ج5، ص180؛ شرح أصول الکافی، ج12، ص333.
9.شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج20، ص324.
10.المحاسن، ج1، ص110؛ بحارالأنوار، ج104، ص41، ح50.
11.الکافی، ج5، ص559؛ بحارالأنوار، ج104، ص38، ح34.
12.جامع السعادات، ج2، ص9؛ مسند أحمد، ج2، ص343.
13.سوره نور، آیه 31.
14.وسائل الشیعة، ج1، ص300؛ بحار الأنوار، ج93، ص53.
15.نهج البلاغة، خطبه 86.
16.مستدرک الوسائل، ج14، ص306؛ جامع أحادیث الشیعة، ج20، ص254.

منبع: فقیهی، علی نقی؛ (1387)، تربیت جنسی: مبانی اصول و روش ها از منظر قرآن و حدیث، قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، چاپ دوم 1387.
انتهای مقاله/ص
نظرات بینندگان