کد خبر: ۳۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱

پایان مرمت خانه صدق‌آمیز در بافت تاریخی شیراز

خانه تاریخی صدق‌آمیز در بافت قدیمی شهر شیراز با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال از محل اعتبارات طرح منازل مشارکتی مرمت شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مدیر داخلی بافت تاریخی شیراز، اظهار داشت: عملیات مرمت این اثر تاریخی سال جاری از فروردین ماه شروع شد که پس از چهار ماه به پایان رسید.

سیامک بصیری با اشاره به اینکه تامین اعتبار مرمت این اثر از محل طرح منازل مشارکتی انجام گرفته است، تصریح کرد: سبک‌سازی بام و احیای پوشش سقف بام و خرپشته این خانه از جمله اقدامات مرمتی انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در محل‌های مورد نظر تعمیرات آجرکاری و بندکشی و همچنین مرمت شیرسرهای چوبی حیاط نیز انجام گرفته است.

این مسئول با اشاره به این که این بنای تاریخی سال گذشته با تلاش هاشم صدق آمیز مالک منزل و نیز حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی این استان به عنوان نخستین موزه فرش در فارس گشایش یافت گفت: میراث فرهنگی با حمایت از این‌گونه طرح‌ها علاوه بر حفظ آثار تاریخی با ایجاد فضاهای جدید گردشگری در راستای رونق و توسعه گردشگری گام برمی‌دارد و در مرمت بناهای تاریخی که در تملک اشخاص است، نیز مشارکت مالی دارد.

خانه میرزا کریم فراش (خانه صدق آمیز) واقع در در بافت قدیم شهر شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، کوچه باغ نارنجستان، کوچه ساعت به پلاک 190 از بناهای دوره قاجاریه محسوب می‌شود.

این خانه در مجاورت مجموعه قوامی متعلق به پیشکار آنها میرزا کریم خان فراش و گویا زیرزمین این خانه اسلحه‌خانه قوام بوده است.

بنا توسط یک راه زیرزمینی به خانه خورشید کلاه (طالبان فعلی) و مجموعه قوام‌ها متصل می‌شده است.

پلان این خانه سه طرف ساخت در دو طبقه با یک زیرزمین است و تزیینات به کار رفته در این خانه قدیمی درک ارسی و رف‌هایی به سبک دوره زندیه با تزئینات ساده مقرنس، گچ‌بری سقف به صورت ترنج مرکزی و طراحی گل و مرغ، شیشه‌های رنگی، پلکان‌های سنگی مشبک، آجرکاری به صورت خفته راسته و شیرسرهای چوبی است.

در کل این بنا که همزمان با مجموعه‌های قوام از جمله نارنجستان، زینت‌الملک و عمارت خورشید کلاه ساخته شده است، با خانه رو به روی خود، خورشید کلاه در نوع و جنس آجرها، طرح گره‌چینی و... شباهات بسیاری دارند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان