کد خبر: ۳۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۱

افزایش 60در صدی قیمت بلیط هواپیما در مسیرشیراز-تهران

شورای عالی هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را به طور متوسط 65 درصد افزایش داده،که دراین بین مسیر شیراز-تهران با افزایش 60درصدی از76200تومان به 126 هزار و 800 تومان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش شیرازه، طی هفته گذشته که بحث افزایش نرخ بلیت مطرح شده بود آژانس‌های فروش بلیت عنوان می‌کردند که شرکت‌های هواپیمایی از فروش بلیت برای پروازهای با تاریخ‌های آینده خودداری کرده و منتظر بالارفتن نرخ بلیت هستند.
در همین زمینه شرکت‌های هواپیمایی مصرا خواستار افزایش بیش از 75 درصدی بوده و عنوان می‌کردند که پس از قطع ارائه ارز با نرخ دولتی به ایرلاین‌ها آنها به شدت دچار ضرر شده و دست کم قیمت بلیت باید دو برابر شود.
اما به یک باره سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که از امروز 16 آبان ماه نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی به طور میانگین 65 درصد افزایش یافته و با نرخ جدید اعمال می‌شود.

این درحالی است که پیش از این مسئولان این سازمان خبر از افزایش نرخ بلیت را داده بودند اما آخرین رایزنی‌ها حکایت ازافزایش تا سقف 50 درصدی داشت.

بحث افزایش نرخ بلیت چند ماه پیش با زمزمه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد که ایرلاین ها خواهان شناورسازی نرخ بلیت بودند تا در سایه آن طبق قانون برنامه پنجم توسعه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرایی شود.اما با با اجرا نشدن فاز دوم قانون هدفمندی و ثابت ماندن نرخ سوخت منتفی شد.
اما ماجرا تمام نشد و این بار نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن آن و عدم تخصیص ارز دولتی به شرکت های هواپیمایی از سوی دولت.باعث شد تا افزایش حداکثر 50 درصدی نرخ بلیت هواپیما مطرح شود، رقمی که از سوی متخصصان امر, تقریبا منطقی به نظر می‌رسید اما نرخ نهایی اعلام شده چیزی فراتر از انتظارها بود!


واقعیت این است که تا زمانی که نوسان نرخ ارز وجود دارد و قیمت ثابت نشده باشد افزایش 65 درصدی نرخ بلیت پروازها داخلی نیز دردی را دوا نمی‌کند وبدلیل وارداتی بودن عمده قطعات صنعت حمل و نقل هوایی مشکل به حال خود باقی خواهد ماند.

باید منظر بود و دید با این افزایش سرسام اور و ناگهانی قیمت که به نظر میرسد تنها راه حل مسئولان برای جبران هزینه های ایرلاین هاست چقدر می تواند مشکلات لاینحل و مزمن بخش حمل ونقل هوایی را حل کند و به تاخیرهای بی پایان و کیفیت پایین خدمات پروازی و امنیت پروازها و مشکلات از این دست پایان دهد.

نظرات بینندگان