کد خبر: ۳۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۱

برگزاری گردهمایی انجمن‌های میراث فرهنگی استان فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: دومین گردهمایی اعضای انجمن‌های میراث فرهنگی منطقه شرق و جنوب استان فارس فردا دوشنبه در شهر داراب برگزار می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، فریدون فعالی با اشاره به اینکه نخستین گردهمایی انجمن‌های میراث فرهنگی در منطقه شمال فارس در شهریور ماه سال جاری برگزار شد، اظهار داشت: دومین گردهمایی فردا دوشنبه 22 آبان ماه جاری در منطقه شرق و جنوب با محوریت شهرستان داراب برگزار می‌شود.

وی با تبیین اهداف برگزاری این گردهمایی‌ها که بعد از این نیز در منطقه غرب در شهرستان کازرون و مرکز این استان برگزار می‌شود، گفت: انجمن‌های میراث فرهنگی به طور افتخاری با این اداره کل در سطح این استان همکاری دارند و تشکیل آن می‌تواند در تبادل نظر و رفع نواقص و مشکلات حیطه حفاظت از آثار و بناهای تاریخی فرهنگی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به اینکه حفاظت صحیح و اصولی از میراث فرهنگی تنها در سایه مشارکت مردم امکان‌پذیراست بیان کرد: مالکیت عمومی آثار، بناها، تپه‌ها و تمام یادگارهای به جای مانده از گذشتگان به عنوان میراث فرهنگی قلمداد می‌شود و حفاظت از آن‌ها تنها در سایه مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

فعالی خواستار توجه جدی مردم به حفاظت از این آثار شد و اضافه کرد: پراکندگی این آثار به طور وسیع در سطح این استان موجب می‌شود که در عین حال حضور و تلاش جدی نیروهای حفاظتی خواسته و یا ناخواسته توسط افراد مورد آسیب قرار گیرند طی بررسی‌های صورت گرفته به طور عمده آسیب‌رسانی به آثار از روی ناآگاهی بود و به یقین نیز این امر ناشی از عدم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بین آحاد مردم می‌شود.

فعالی در ادامه گفت: بر همین اساس تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی و تشکل‌های غیر دولتی دوستدار میراث فرهنگی در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد و این انجمن‌ها با فعالیت‌های فرهنگی خود موفق به جذب آحاد مردم و علاقمندان به حفظ آثار و یادگارهای تاریخی شده‌اند.

این مسئول ادامه داد: انتظار می‌رود رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی حتی بخش‌های خصوصی فعال در زمینه‌های فرهنگی، تولیدات فرهنگی و انتشارات به این مهم توجه کرده و به معرفی آثار و فرهنگ برخورد با آن‌ها بپردازند تا روزی شاهد باشیم که تمام مردم با حساسیت و توجه خاص از میراث گذشتگان خود که در دل کوه‌ها، تپه‌ها، غارها و دشت‌ها و در شهرها و روستاها وجود دارند محافظت کرده و مشارکت جدی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در پایان خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی در انحصار دولت و یا یک نهاد خاص نیست بلکه  سرمایه‌ای محسوب می‌شود که از گذشتگان به ما رسیده و رسالت ما در برابر گذشتگان و آیندگان این است که این ارث اجدادی را به سلامت به دست نسل بعدی بسپاریم تا به عنوان سرمایه ملی از آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: باید مردم با تمام جدیت به یاری سازمان میراث فرهنگی شتافته و هر جا احساس کردند که این آثار در معرض آسیب قرار دارند با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی از صدمه به این آثار ممانعت کنند.

 

نظرات بینندگان