کد خبر: ۳۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۱

پريشاني تل آويو از توانايي تحسين برانگيز مهندسان ايراني

توانمندي هاي ايران در زمينه عمليات سايبري و توليد هواپيماهاي بدون سرنشين، توانمندي ارتش اسرائيل و آمريكا را با ترديد مواجه كرده است.

به گزارش شیرازه روزنامه ايتاليايي لارپوبليكا در بسط اين تحليل خود نوشت: پيشرفت متخصصان و فناوران ايراني، غرب را در حيرت و نگراني فرو برده است. آنها در جنگ الكترونيك و سايبري به انضمام هواپيماهاي بدون سرنشين پيشرفت زيادي كرده اند. اكثر فعاليت هاي سايبري به طور مخفيانه انجام مي شوند و اين مسئله در حال تبديل شدن به واقعيت در تنش هاي اعلام شده بين ايران و اسرائيل است. شكي نيست كه غرب در اين باره نگران است. نفوذ هواپيماي بدون سرنشين ايراني به اسرائيل موجب نگراني شديد فرماندهان ارتش اسرائيل شد چرا كه جاي تعجب نيست اگر ايران پروژه هاي پيشرفته تري در زمينه هواپيماهاي ياد شده با ويژگي فرار از رديابي و توانمندي بسيار براي جنگ الكترونيك و سايبري داشته باشد.
اين روزنامه با اشاره به شكار هواپيماي فوق مدرن آر كيو 170 آمريكا (موسوم به هيولاي قندهار) در سال گذشته مي نويسد: ايراني ها پس از نشاندن اين هواپيما و تجزيه آن شناخت كامل تري از اين نوع هواپيماها بدست آورده اند. بدين ترتيب مي توان گفت هواپيمايي كه به اسرائيل نفوذ كرد، تنها يك آزمايش از سوي ايراني ها بوده و آنها در زمينه توسعه انواع هواپيماهاي بسيار پيشرفته تر مشغول به كار هستند.
لارپوبليكا گزارش مي دهد: هواپيماي بدون سرنشين ابابيل، سيستمي توانمند براي جنگ الكترونيكي، جمع آوري اطلاعات و ارسال آن، و نيز ارتباطات آن لاين دارد و براي از كار انداختن دفاع الكترونيك اسرائيل و آمريكا طراحي شده است. اما آنچه هراس بيشتر ارتش اسرائيل را موجب شده اين است كه متخصصان و مهندسان ايراني موفق شده اند همين مدل را كه برد 150 كيلومتري دارد، بهسازي كرده و هواپيماهايي با برد 2هزار كيلومتر بسازند. گزارش ها نشان مي دهد يكي از همين مدل ها عليه ناوگان پنجم آمريكا و با موفقيت آزمايش شده است.
روزنامه مذكور در ادامه گزارش خود مي نويسد: چيزي كه غيرقابل انكار است اين است كه پيشرفت هاي فناوري ايران موجب ترديد در توانمندي ارتش اسرائيل و آمريكا شده و احتمالا هدف آخرين مانور مشترك واشنگتن و تل آويو، آزمايش قدرت دفاعي در اين زمينه بوده است. پهپاد ايراني كه به آسمان اسرائيل [فلسطين] نفوذ كرد، در طول همه سواحل شمالي تا جنوبي و روي ذخائر گازي و حتي بندر «حيفا»، نيروگاه هاي برق و پادگان هاي نيروي دريايي در حيفا و «آشاد» پرواز كرده كه امري باور نكردني است. گفته مي شود پس از بررسي قطعات هواپيماي سرنگون شده، اسرائيل دريافته اين هواپيما از فيبر شيشه ساخته شده كه يك ماده غيرقابل رديابي است و تاكنون فقط آمريكا در صنعت هوايي خود از آن استفاده مي كرد.
لارپوبليكا بر همين اساس، توان مهندسان ايراني را تحسين كرد و نوشت: مهندسان ايراني بنامي وجود دارند كه در صنايع دفاعي و نظامي كشور خود فعاليت دارند. اكنون نتايج تلاشها و فعاليتهاي آنان در حال ثمر دادن است و همين موضوع، موجب پريشاني روزافزون اسرائيل و آمريكا شده است.
در همين حال موضوع حمله جنگنده هاي ايران به يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكا در خليج فارس كه از سوي وزارت دفاع اين كشور اعلام شده بازتاب گسترده اي در محافل رسانه اي داشته است.
«ال موندو» و «ال پاييس» از جمله اين روزنامه هايي هستند كه به اين موضوع پرداختند و تصريح كردند اگرچه پنتاگون مي گويد دو بار شليك جنگنده هاي ايراني به هواپيماي بدون سرنشين آمريكا اصابت نكرده، اما اينكه ايران توان شناسايي و شكار آنها را دارد، موجب نگراني كاخ سفيد و پنتاگون شده است.
«ال پاييس» در گزارش ديگري نوشت: اينكه كسي در درون اسرائيل از طرح بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم براي حمله به ايران حمايت نمي كند و آمريكا هم با آن مخالف است، را همه مي دانند اما حالا معلوم شده است حتي ارتش و موساد هم با اين اقدام نتانياهو موافق نيستند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان