کد خبر: ۳۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۱

حجت الاسلام مرادی:آمران به معروف و ناهیان منکر دانش خود را به روز کنند

امام جمعه موقت شیراز گفت: طولانی شدن مراسم عزاداری و قضا شدن نماز صبح از مصادیق منکر است.

حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی عصر دیروز در جمع اعضای ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری فارس اظهار داشت: پوشش نامناسب، آویختن زنجیر طلا به گردن مردان سینه‌زن، چشم‌چرانی و برهنه شدن از مصادیق منکراتی است که نباید در مراسم عزاداری رخ دهد.

وی افزود: عزاداری نباید لطمه‌ای به نماز افراد بزند به ویژه نماز ظهر عاشورا که جایگاه مهمی دارد.

مرادی تصریح کرد: گاهی دیده می‌شود که عزاداران هیئت‌های مختلف تا مقابل درب حرم احمدبن موسی (ع) می‌آیند و با تمام شدن مراسم بدون ادای فریضه نماز به سراغ کار خود می‌روند.

امام جمعه موقت شیراز اضافه کرد: آمران به معروف و ناهیان منکر در قالب حافظان اجتماع باید دانش خود را به روز کنند و بدانند که گاهی مسائل منفی با مقدمات مثبت به افراد القا می‌شود.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند ماهواره مسائل مثبت نیز دارد اما باید توجه کرد که مسائل مثبت برای القای زیرپوستی موارد منفی است.

مرادی برای گفته خود مصداق آورد و بیان کرد: در برنامه‌هایی با مضمون به ظاهر مثبت، خانواده‌ای را نشان می‌دهند که سگ نگهداری می‌کند برای اینکه به خانواده‌ها القا کنند سگ حیوانی باوفا و دوستی خوب است.

وی ابراز داشت: در اتریش از خانم‌ها سئوال شده که سگ خود را بیشتر دوست دارند یا همسرشان را و ۶۰ درصد زنان سگ را بیشتر دوست داشته‌اند و مشابه همین نظرسنجی در انگلستان نیز نتایج مشابه داشته است.

به گفته وی، بسیاری از زوج‌های جوان با دیدن هنرپیشگان زیبا و ادا و اطوار اغراق شده آنها از همسران خود دلسرد می‌شوند.

مرادی داشتن اطلاعات به روز در مورد تکنولوژی و مسائل مدرن را لازمه فعالیت آمران به معروف دانست و افزود: بنابر آمارها ۷ هزار شبهه در مورد مسائل دینی در جامعه طرح شده که باید برای آن پاسخ داشت.

وی خاطرنشان کرد: نخستین شرط امر به معروف مخاطب‌شناسی و در وهله بعد دارا بودن سواد بالا، سوز دل، سلیقه و سلامتی ذهن و روان است.

به گفته مرادی، بنابر آمارها ۷۶ درصد جوانان ایرانی درآمد مستقل ندارند و ۳۰ درصد آنها بیکار هستند و برای پیشگیری از مسائل اجتماعی باید به این موارد توجه کرد.

وی در ادامه با تاکید بر مغتنم بودن فرصت ماه محرم برای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: برگزاری نماز اول وقت در مراسم عزاداری، تلاوت قرآن قبل از مداحی و حضور روحانی آگاه در مجالس و تبیین مسائل معرفتی، اجرای سنتی مراسم و پوشش مناسب از مصادیق معروف در مراسم عزاداری است.

امام جمعه موقت شیراز در ادامه بیان کرد: امر به معروف باید همراه با استدلال و منطق باشد و به صورت غیرمستقیم و بدون تکرار نامناسب صورت گیرد.

وی افزود: در امر به معروف باید شرایط مکانی و زمانی و حال فرد مخاطب رعایت شود چنان که اگر فرد عجله دارد یا در جمع قرار دارد، امر به معروف نتیجه عکس می‌دهد.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان