کد خبر: ۳۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۱

مسئولین در حوزه امر و نهی دینی با مردم شفاف باشند

حجت الاسلام خوشنویس خاطرنشان کرد: امر و نهی دینی باید از دولتی بودن خارج شود و به سمت بسیجی بودن برود.به طوری که مردم خودشان به همدیگر تذکر بدهند و نصیحت و اندرز کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از عصر فارس، به مناسبت هفته احیای امر به معروف ونهی از منکر ،حجت الاسلام عبدالرضا خوشنویس دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس درمصاحبه اختصاصی با عصر فارس به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد.

امر و نهی باید از دولتی بودن خارج و به سمت بسیجی بودن برود

حجت الاسلام خوشنویس در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که هفته بسیج هفته امر به معروف و دهه اول محرم فصل مشترک زیادی دارند آیا وقت آن نرسیده که با تفکر عاشورایی برای احیای امر به معروف، بسیجی وار وارد عمل شد گفت:برداشتی که بسیاری از مومنین دارند یا برخی از بزرگان دارند که ما می بایست با مظاهر گناه باید به شدت برخورد کنیم به نظر می آید که بایستی یک تفکیکی در اینجا صورت گیرد ما منکرانی داریم که می بایست با اقدام حسینی یا اقدام حماسی یا یک اقدام بسیجی کار را تمام کرده اما برخی از منکرات در جامعه هست اگر با ترویج فرهنگ اندرز ونصیحت پیش رویم از بین رفتن آنها راحت تر هست. مثلا خیلی مومنین از پوشش جامعه  یا پوشش برخی از افراد جامعه ناراحتند و غالبا هم وقتی صحبت می کنند ابراز ناراحتی می کنند که چرا مدیران ما یا مثلا دست اندرکاران اجرایی ما ورود قاطعی ندارند می خواهیم قاطعیت را  معنا کنند می گویند فریاد بزنید برخورد کنید فریادها و برخوردها هر چند در جاهایی لازم است مثلا منکری مقابله با دین است یا تقویت کننده دشمن است بایستی با شجاعت وارد شد اما برای برخورد با منکرات مثل بدحجابی چاره ای هست غیر از اقداماتی که در ذهن امثال ماست راهش هم این است که بدحجابان به چند گروه تقسیم کنیم برخی معاندند و با برنامه می آیند که قطعا برخورد قاطع را می طلبد. بر اساس پژوهش های صورت گرفته 75% از افرادی که بد پوشش هستند معدل دینی بالایی دارند.و درواقع به تدین آنها آسیب نرسیده است.

اما چرا این که اینطوری پوشش دارند، جواب این است به دلیل سهل انگاری غیر عمد ما این پوشش به سبد فرهنگ عمومی  این افراد افزوده شده است. اگر بخواهیم این لباس را از سبد آنها خارج کنیم باید کار فرهنگی کنیم، باید به تدریج صورت گیرد،برای مخاطب 75 % تجربه ثابت کرده که کار فرهنگی تاثیر بیشتری دارد مثلا نصیحت همایش و کلاس بخشی از کار است.ما بر این عقیده هستیم که برای اصلاح منکری مثل بد حجابی باید تمام توان خود را بر روی احیای لباس ایرانی بگذاریم. ما 1800 نوع لباس مردانه و زنانه ایرانی داریم و حداقل 200 واحد این لباس ایرانی الان قابل ترمیم و باز طرح است که دوباره به صورت نوین ارائه شود و دختران ما این لباس را بگیرند و بپوشند. مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی  270 مصوبه دارد که در باب پوشش  و 23 دستگاه اجرایی که مکلف کرده بر اجرای این مصوبات، از این دستگاهها  نیروی انتظامی است و 22 دستگاه دیگر هم هستند که فقط نیروی انتظامی 20 مصوبه موظفی اوست بقیه 250 مصوبه روی زمین مانده است مصوبات آنگونه که باید وشاید عمل نمی شود، من شرط می گذارم با مردم ومسئولین اگر این مصوبه بصورت کاملا علمی و درست اجرا شود دغدغه ای در بحث پوشش و حجاب ما نخواهیم داشت.

اگر ما بخواهیم یک کار بسیجی انجام بدهیم مثل همان کاری که در انرژی هسته ای و بعضا در بحث های اقتصادی انجام دادیم، بسیج به عنوان نیروی مخلص و مقتدر باید شیوه ها و روش هایی امر به معروف و نهی از منکر به آنها انتقال داده شود. خود آنها نیز باید در عرصه حضور داشته باشند بسیج همان مردم هستند امر و نهی باید از دولتی بودن خارج شود و به سمت بسیجی بودن برود. مردم خودشان به همدیگر تذکر بدهند و نصیحت و اندرز کنند.

پایین بودن آستانه تحمل مردم، وبگردی الوده، گسترش ایده های آلوده سه منکر عمده فارس هستند

دبیر ستاد احیای امر به معروف ونهی از منکر استان فارس درباره بزرگترین منکر و معروف امروز کشور و استان به خبرنگار ما گفت:همانطور که مقام معظم رهبری بیان کردند، کم توجهی به نخبگان، بالا رفتن نرخ بیکاری، کم توجی به تولید، تجمل گرایی مسئولین، کم توجهی مسئولین به مردم،از منکراتی هستند که در نهایت همه دست در دست هم می دهند و باعث بی اعتمادی می شوند، پس بزرگترین منکر ایجاد بی اعتمادی است و بالاترین معروف افزایش اعتماد به نظام جمهوری اسلامی است. متأسفانه در جغرافیای استان ما، باید بگویم مسئولین دغدغه احیای امر به معروف را دارند اما در مصادیق و روشها بشدت اشتباه می کنند مصادیق را برعکس تشخیص می دهند و در اولویت بندی نظر کارشناسی نمی دهند یا نظر کارشناسان برایشان مهم نیست، وقتی می خواهند احیا کنند وارد عرصه های اجرایی می شوند و در حوزه مأموریت دیگر دستگاه ها ورود پیدا می کنند در نتیجه تداخل پیش می آید و نهایتا واجب خدا روی زمین می ماند.

بهرحال مهمترین منکر ریزش اعتماد مردم و بالاترین معروف افزایش اعتماد مردم است در این بین مسئولین می گویند آستانه تحمل مردم کاهش یافته است. اگر مسئولین بروند با کار کارشناسی این ادعا را مصداقی کنند که آیا چنین چیزی واقعا وجود دارد و یا ملاک های کاهش آستانه تحمل مردم چیست؟

وقتی آستانه تحمل مردم کاهش می یابد نزاع های خیابانی زیاد می شود، تنش های خانوادگی بوجود می آید فرار دختران از خانه افزایش می یابد.یا این که نرخ بیکاری در استان فارس خیلی بالاست. مسئولین الان و گذشته ما برای کاهش این نرخ تلاشهایی کرده اند  اما واقعیت آن است چون شرکت های تولیدی کم هست کارخانجات بندرت یافت می شوند سرمایه گذاری کم هست طبیعتا بیکاری زیاد می شود خیابان گردی زیاد می شود ناامیدی زیاد می شود که همه اینها خود عامل افزایش منکر است. در حوزه وب گردی آلوده (ناسالم) استان فارس وضعیت مطلوبی ندارد خوشبختانه خیلی از دستگاههای اجرایی ما در حوزه وب گردی سالم کارهایی را انجام داده اند بطوری که آرام آرام وضعیت به سمت نرمال شدن پیش می رود. در حوزه فرق و ادیان بر اساس یک تحقیق که بنده انجام داده ام، 15 فرقه یا گرایش های نوظهور در فارس یا در حال فعالیت است یا در حال شکل گیری است. 3 منکر پایین بودن آستانه تحمل مردم، وبگردی الوده، گسترش ایده های آلوده که همگی علت هستند که طبیعتا معلول هایی را هم خواهند داشت به عنوان 3 منکر بزرگ فارس هستند.

مسئولین بروند ریشه یابی کنند آیا منشا برخی از بدبوششی و بدحجابی ها به خاطر وجود فرقه های نوظهور نیست. ما بارها گفته و طرح داده ایم برای مبارزه با هر کدام از اینها راهی است غیر از راهی که در ذهن برخی از مسئولین و بزرگان است به نظر بنده فارس استانی است مستعد برای از بین بردن منکرات هیچ گونه کم کاری قابل قبول نیست ،ما فردای قیامت هیچ بهانه ای در درگاه خدا نخواهیم داشت.

مسئولین در حوزه امر و نهی دینی با مردم شفاف باشند

حجت الاسلام خوشنویس در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که علیت بی تفاوتی مردم نسبت به اوضاع واحوا پیرامونشان چیست، اظهار داشت:مردم نسبت به منکرات بی تفاوت نیستند مهارتش را بلد نیستند و روشها را درست نمی دانند،مرزها را نمی دانند، قوانین را متوجه نیستند کسی که امر و نهی می کند، نمی داند کدام منکر جرم است و باید به نیروی انتظامی اطلاع دهند، کدام منکر یا چالش ضد نظام است و باید به نهاد های امنیتی اطلاع دهند، یا اینکه در بازاد کدام منکر در اولویت نهی است.

اما مشکل اینجاست، مردم وقتی می بینند تضاد وجود دارد مثلا در صدا و سیما فیلم پخش می شود که ترویج کننده بدحجابی است یا در بانکداری اسلامی ما شبهاتی در شیوه بانکداری است که خود نظام مرتکب آن می شود و یا این که کارمندان نظام با یک پوشش غیر مطلوبی تردد می کنند باعث می شود که مردم سر در گم باشند. مردم وقتی می بینند منکرات بزرگی در جامعه وجود دارد ولی مسئولین بزرگ ما حتی توجهی ندارند استدلال می کنند که بالا بودن آستین یک دختر منکر نیست .

مسئولین باید در حوزه امر و نهی دینی با مردم شفاف باشند خودشان پیش گامی عملی داشته باشند، وقتی بخشی از نظام ما ادارات و دستگاههای اجرایی اصراف، تجمل گرایی، کارشکنی نکنند. دولت اسلامی بیاید منکرات خودش را از بین ببرد و اول از خود شروع کند بعد متوجه می شود که مردم ما که طرفدار این نظام هستند بسیار بسیار تلاشگر بوده همان طور که در انتخابات و راهپیمایی ها می آیند در انجام این فریضه واجب مشارکت گسترده ای خواهند داشت. مردم آمادگی دارند اما تصویرهای تار و ابهام ها باعث میشود که ما نتوانیم از جامعه استفاده درست کنیم برای احیای امر به معروف و نهی از منکر.

رسانه ها بدون بسته فرهنگی کار میکنند

خوشنویس درباره نقش رسانه ها دراحیای امربه معروف ونهی از منکر بیان داشت:متأسفانه رسانه های ما آنگونه که باید و شاید در عرصه امر و نهی دینی نیستند، رسانه ها بدون بسته فرهنگی کار میکنند.اگر حضور واقعی داشته باشند نه تعارفی و گزارشی، مطمئن باشید رسانه ها موثرند بطوری که شاه بیت تأثیر گذاری در جامعه متعلق به رسانه هاست ،ولی متأسفانه رسانه های 9 گانه ما درست عمل نمی کنند.

نظرات بینندگان