کد خبر: ۳۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۱

فرهنگ اهدای خون بجای سنت قمه‌زنی

 با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری شهدای کربلا، مردم متدین ولایت شمالی «بلخ»، شهر «مزارشریف» را با شعارها و پرچم‌های عزاداری محرمی کرده‌اند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، همه ساله و با آغاز ماه محرم، فضای ولایت بلخ به ویژه شهر مزارشریف شور و حال و سیمای دیگری به خود می‌گیرد.

 

مردم مسلمان و دین‌مدار ولایت بلخ با سیاه‌پوش کردن مساجد، تکایا و محله‌های خود و با برپایی مراسم ویژه این ایام از قهرمانی‌ها و جان‌فشانی‌های شهدای کربلا تجلیل می‌کنند.

از ابتدای ماه محرم، مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و برنامه‌های سخنرانی و مرثیه‌سرایی در تمام تکایا و مساجد ولایت بلخ با شور و حال وصف‌ناپذیری در حال برگزاری است.

در این روزها به دلیل رجوع مردم برای تهیه پرچم‌های عزا و نصب آن در سطح شهر و روی دیوار منازل بازار عرضه محصولات فرهنگی گرم شده است.

 

جوانان و نوجوانان با شور و علاقه خاصی در این شب‌ها در مراسم عزاداری شهدای کربلا شرکت می‌کنند.

همچنین شورای اخوت اسلامی ولایت بلخ که مرکب از علمای اهل تشیع و تسنن است، با انتشار اطلاعیه‌ای از مردم این ولایت خواسته است در ایام عزاداری امام حسین (ع) از هرگونه عملی که مغایر با ارزش‌های دینی قلمداد شود، جداً پرهیز کنند.

در این اطلاعیه از عزاداران مسلمان خواسته شده است از انجام اعمالی چون تیغ و قمه‌زنی و هدر دادن خون خود خودداری کرده و عمل نیکوی اهدای خون در بانک خون امام حسین (ع) را جایگزین آن کنند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان