کد خبر: ۳۸۵۱۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
کمیت زدگی مشکل اساسی رسانه ملی

آیا 24 ساعت، «24 ساعته شدن» را تکرار کردن افتخار است؟

اگرچه افتخار دوباره و چندباره به این که «شبکه استانی فارس اولین شبکه در میان استان‌های ایران است که توانسته 24 ساعت برای مردم برنامه پخش کند»، در این چند سال به یک رویه! تبدیل شده است، اما به نظر می‌رسد بالاخره مسئولین مربوطه باید از این افتخار عبور کنند و به مسائل دیگری بیندیشند.

شیرازه - این روزها که سال‌روز 24 ساعته شدن شبکه استانی فارس است، باید منتظر بود تا مسئولین سیمای مرکز فارس، گزارشی به دور از هرگونه شعار به مردم ارائه دهند. البته اگرچه افتخار دوباره و چندباره به این که «شبکه استانی فارس اولین شبکه در میان استان‌های ایران است که توانسته 24 ساعت برای مردم برنامه پخش کند»، در این چند سال به یک رویه! تبدیل شده است، اما به نظر می‌رسد بالاخره مسئولین مربوطه باید از این افتخار عبور کنند و به مسائل دیگری بیندیشند. این مسائل، مطمئنا می‌تواند میزان تولید برنامه را شامل شود اما آن‌چه کم‌تر به آن پرداخته می‌شود، کیفیت برنامه‌های شبکه استانی متناسب با اقتضائات و نیازهای استان می‌باشد. صرف گفتن این که در سال گذشته ما چند صد ساعت و دقیقه برنامه تولید کردیم، نمی‌تواند نشان‌دهنده موفقیت یا عدم موفقیت یک شبکه باشد. مهم محتوایی است که مدیران صدا و سیمای مرکز فارس در تلاش برای انتقال آن به مخاطب هستند. اصل حرف منتقدین صدا و سیما در سطح کلان و استانی آن، بر سر این محتوا است.

 

اینجا شیراز،‌ سومین حرم‌ اهل‌بیت علیهم السلام است!

این جمله را بارها و بارها در شبکه استانی شنیده‌ایم. اما آیا واقعا شبکه استانی فارس، شبکه‌ای در شان و منزلت سومین حرم اهل بیت علیهم السلام است؟ آیا می‌توان گفت چون در روز این دقیقه برنامه مذهبی در شبکه استانی پخش می‌شود، پس این شبکه در چارچوب منزلت سومین حرم گام برداشته است؟ نسبت سومین حرم اهل بیت بودن و گفتمان انقلاب اسلامی در شبکه مرتبط با آن استان چقدر در اولویت‌های مدیران صدا و سیما نهفته است؟ چقدر جنبه‌های اجتماعی زندگی اهل بیت علیهم السلام در برنامه‌های مذهبی استان به مخاطب ارائه شده است؟ برنامه ریزان این شبکه تا چه مقدار به ارائه مفاهیم دینی (در قالب‌های متنوع و مخاطب پسند) اعتقاد راسخ دارند؟ امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مهم‌ترین مواردی که در سیره سیاسی و فرهنگی ائمه قابل مشاهده است، چقدر در مشی شبکه استانی در خصوص معضلات استان قابل رویت است؟

به نظر می‌رسد شبکه استانی نمی‌تواند صرف ارائه چند برنامه در ایام ولادت و شهادت ائمه و یا در قبل و بعد اذان در طی روز، ادعای این را داشته باشد که منزلت سومین حرم اهل بیت را رعایت کرده است.

 

وقتی شان شبکه استانی فقط خبررسانی می‌شود!

یکی از موارد دیگری که خوب است مدیران شبکه استانی، زمانی که می‌خواهند از 24 ساعته شدن این شبکه صحبت کنند، به آن نیز اشاره‌ای داشته باشند! وجود برنامه‌های چالشی در صدا و سیما است. آیا چنین برنامه‌ای وجود خارجی دارد؟ البته منظور عنوان یک برنامه نیست بلکه ماهیت برنامه‌ها است. چرا صدا و سیما نباید در مسیر توسعه استان، نهادها و ادارات کل و مسئولین آن‌ها را به چالش بکشد که چرا چنین عمل کرده‌اید و چنان عمل نکرده‌اید. متاسفانه شان صدا و سیما در مسیر توسعه اسلامی و بومی استان، عمدتا خبررسانی است؛ گزارش کار فلان مسئول، خبر احداث فلان کارخانه، تصمیمات شورای شهر، استاندار این را گفت و آن را نگفت و مانند این‌‌ها. اگر بناست همه قسمت‌های استان در حرکت رو به جلوی آن نقشی ایفا بکنند، شبکه استانی باید قالبی انتقادی برای خود برگزیند تا با رصد گفتمانی و عملکردی سایر ارگان‌ها و بیان نیازهای دقیق و صحیح استان، بتواند موثر واقع شود.

البته باید روحیه حاکم بر مدیریت این مجموعه را در عملی شدن این موضوع به عنوان یک اصل اساسی در نظر داشت؛ که خبرهای منتشر شده اخیر مبنی بر برخورد و حذف یک روحانی صراف به دلیل انتقاد از نوع نگاه برنامه سازان وجود این ظرفیت را نقض می کند.

 

در مجموع افتخار به این‌که شبکه استانی فارس اولین شبکه استانی 24 ساعته کشور است، زمانی می‌تواند به معنای واقعی کلمه یک «افتخار» محسوب شود که ضمن محوریت‌بخشی به گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان نخ تسبیح شبکه (در قالبی مخاطب پسند و متناسب با خود گفتمان)، حداقل بخش اعظم آن‌را برنامه‌هایی که مشکلی از مشکلات استان و مردم را حل می‌کند، تشکیل داده باشد نه این‌که مثال غالب برای موفقیت شبکه تنها یک یا چند برنامه زرد و کلیشه ای بشود که سبک زندگی‌ای که چندان نسبتی با سومین حرم اهل بیت‌ علیهم السلام ندارند را تبلیغ می‌کنند.

انتهای پیام/523

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
فوضول
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
2
خداوکیلی 24 ساعته شدن شبکه فارس چه ربطی به بیماری پروستات داره که شما زدین مطالب مرتبط !!!!!؟؟؟؟؟؟
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
1
اتفاقا خیلی هم ربط داره! درست است که برنامه پزشک شما از برنامه های مفید و کاربردی صدا و سیماست، اما در این برنامه خاص یعنی "بررسی بیماری پروستات" توسط پزشک اقا و مجری خانم به نوعی تغییرسبک زندگی‌ است .عادی شدن ارتباط زن و مرد، نادیده گرفتن احکام شرعی و نظر مراجع تقلید در خصوص ارتباط پزشک با بیمار نامحرم از دیگر موارد هنجار شکن این برنامه بود.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
1
این مطلب را برای رضای خدا و پیشرفت استان ومصالح نظام مطرح نکردید بلکه خواستید فقط بفرماییید یکی از عواملتان از صدا و سیماحذف شده است رسانه ملی جای حزب و دسته و گروه نیست بلکه زیر مجموعه مقام معظم رهبری و نماینده ایشان در استان میباشد
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
1
به برخی مجری های صدا و سیما که نمونه بارز استحاله فرهنگی هستند توجه کردید؟
پسره روی آنتن زنده طوری با دختر بازیگ
ر و هنرمند و ... شوخی می کنه انگار خونه خالشه