کد خبر: ۳۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۲

در سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می کنم

محمدرضا عارف با اشاره به اینکه هدفش از کاندیداتوری در انتخابات پیشرفت کشور است، گفت: بیش از سه دهه تجربه کاری اجرایی در بخش‌های مختلف دارم و فکر می‌کنم بتوانم با استفاده از این پشتوانه، برنامه خوبی را تقدیم ملت عزیزم کنم.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که در برنامه «انتخاب ایرانی» که بصورت از پیش ضبط شده از شبکه جام‌جم صداوسیما پخش می‌شد اظهار کرد: یک برنامه عملیاتی را در 22 فصل تنظیم کرده‌ام که جهت‌گیری خوب و منطقی در بخش‌های مختلف دارد و امیدوارم با کمک مردم عملی شود. تلاش ما باید این باشد که با برنامه‌ریزی دقیق و عملی کشور را در جهت رسیدن به افق چشم‌انداز هدایت کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از ایرانیان خارج از کشور درباره مطالبات ایرانیان خارج از کشور و حفظ شأن و عزت ایرانیان در سراسر جهان تاکید کرد: باید تلاش کنیم که از همه پتانسیل‌ها و امکانات و هنر دیپلماسی برای ارتقاء جایگاه کشور استفاده کنیم. حضور چهار میلیون نفر به عنوان سفیر ایران در خارج از کشور که عمدتا نخبه و تحصیلکرده هستند، از مزایای ماست که باید از آن برای تقویت رابطه‌مان با سایر کشورها استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم منازعات سیاسی بین کشورها را از مسائل جاری مردم و ایرانیان خارج از کشور جدا کنیم.

معاون اول دولت هشتم با بیان اینکه "از پتانسیل‌هایمان بویژه در زمینه روابط خارجی کمتر استفاده کرده‌ایم"، یادآور شد: آقای خاتمی مبتکر ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها بوده و روابط خوبی را با بسیاری از کشورهای دنیا داشته است. آقای هاشمی نیز از استوانه‌های انقلاب است که روابط بسیار دوستانه،‌ حسنه و دیرینه‌ای با بسیاری از کشورهای اسلامی داشته است ولی متاسفانه در سالهای گذشته از پتانسیل‌هایمان به هیچ وجه استفاده نکرده‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید دانشمندان بزرگ دنیا را به ایران دعوت کنیم و از ظرفیت خود در علم، هنر، ورزش و امور فرهنگی استفاده کنیم و تلاش کنیم منازعات سیاسی را از مسائل جاری جدا کنیم تا پاسپورت ایرانی جایگاهی که در شأن مردم متمدن و فرهنگی ماست، داشته باشد.

وی درباره استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور نیز تصریح کرد: متاسفانه با واقعیت نامبارکی به نام مهاجرت مغزها مواجه‌ایم. بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود و این یک اتوبان یک طرفه است و باید آن را به اتوبان دوطرفه تبدیل کنیم. انتظار ما این است که یک نخبه ایرانی در هرجا زندگی می‌کند به ایرانی بودن خود افتخار کند و خود را ایرانی بداند. چه داخل کشور و چه در خارج از کشور باید برای جذب نخبگان و متخصصان برنامه‌ریزی کرد اما متاسفانه گاه با برخوردهای غیرمنطقی که با یک نخبه می‌شود، نه تنها نمی‌توانیم او را جذب کنیم بلکه آنها را هم فراری می‌دهیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مثلا در سالهای اخیر در یکی از مراکز دانشگاهی، از فارغ‌التحصیل دانشگاه برجسته دنیا برای استخدام سوال می‌کنند که در سال 88 به چه کسی رای دادید؟ باید گفت که این موضوع جزو حقوق فردی اوست و هیچ ضرورتی به این پرسش‌ها نیست. باید تلاش کنیم قدرت جذبمان را بالا ببریم و امکانات خوبی برای ایرانیان ایجاد کنیم.

عارف همچنین درباره ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران گفت: یکی از برنامه‌های جدی ما در بخش اقتصادی، جذب سرمایه است که اولویتمان را بر جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور گذاشته‌ایم. ما سرمایه را تضمین خواهیم کرد اما تضمین سرمایه به این برمی‌گردد که در چه زمینه‌ای کار خواهند کرد اما اطمینان می‌دهیم که حمایت حداکثری از سرمایه ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم.

وی درباره برنامه‌هایش درباره اشتغال متخصصان نیز اظهار کرد: برنامه‌های خوبی برای اشتغال طراحی کرده‌ایم و امیدواریم به طور متوسط یک میلیون فرصت شغلی در سال ایجاد کنیم. نرخ بیکاری در کشور ما بالاست، بویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی. اولویت را به جذب متخصصان دانشگاهی داده‌ایم و چند طرح ویژه داریم.

عارف توضیح داد: امیدواریم با گسترش صنعت گردشگری بتوانیم 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و در عین حال طرح ارتقاء جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز داریم. متاسفانه سهم این موضوع از تولید ناخالص داخلی کشور 1.5 درصد است که باید آن را به سهم متوسط منطقه که 7 درصد است برسانیم. اگر این کار را انجام دهیم فرصت بسیار خوبی برای جذب متخصصان خواهیم داشت. تلاش داریم دفاتر جذب را در وزارتخانه‌های تخصصی بویژه در وزارت علوم و بهداشت فعال کنیم تا متخصصان خارج از کشور را جذب دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کنیم.

وی با بیان اینکه "در حال حاضر حدود 4.5 میلیون دانشجو در سراسر کشور وجود دارد"، گفت: نسبت استاد به دانشجو هنوز در وضعیت خوبی قرار ندارد. باید تولیدات علمی به ثروت تبدیل کنیم و در این جهت باید چرخه علم،‌ فناوری و نوآوری را تقویت کنیم که نیاز به کارشناسان و نخبگان برجسته‌ای داریم که در این زمینه تخصص دارند. برنامه‌ای داریم که از توان ایرانیان خارج از کشور در این زمینه استفاده کنیم.

عارف همچنین درباره برنامه‌هایش برای حوزه فرهنگ گفت: در برنامه 22 فصلی که داریم، به این موارد رسیدگی شده است. فرهنگ جزو اولویت‌های اصلی ماست. جهت‌گیری اصلی ما این است که کاهش تصدی دولت را در این بخش دنبال کنیم و حمایت حداکثری دولت را داشته باشیم. باید سهم فرهنگ را از تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم. دخالت دولت در امور فرهنگی باید کم و به نهادهای فرهنگی محول شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه "متاسفانه در برخی بخش‌ها بویژه در زمینه هنر، گاهی نگاه امنیتی حاکم شده است"، تاکید کرد: دخالت‌های امنیتی و نگاه امنیتی که در بخش فرهنگ وجود دارد به هیچ وجه به صلاح کشورمان نیست. ما به داشتن سینما و تئاتر پویا نیاز داریم. باید اجازه دهیم هنرمندان ما در چارچوب قوانین مصوب فعالیت‌های خود را ادامه دهند. ما به طور جدی از تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد مانند خانه سینما و خانه هنر و موسیقی که جهت‌گیری اصلی آنها مشارکت مردمی است، حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: نشر در کشور ما وضعیت خوبی ندارد. تنوع آثار مکتوب و تیراژ آنها محدود است. بحث نشر را باید جدی بگیریم و کتاب و مطبوعات مورد حمایت قرار گیرد. بنابراین، داشتن قانون نشر و کتاب را به طور جدی دنبال می‌کنیم که هم نویسنده و هم ناشر با اطمینان خاطر کار خود را دنبال کند و دغدغه‌های امروزه از انقلاب فرهنگی‌مان را رفع کنیم.

به گزارش ایسنا، پس از حدود 15 دقیقه و در زمانی که پرسش‌های اقتصادی از عارف پرسیده شد، این برنامه با پخش انیمشین‌هایی در مورد انتخابات قطع شد و پس از آن از طریق زیرنویس اعلام شد که "بینندگان محترم به علت قطع صدا، ادامه برنامه انتخاب ایرانی تا چند لحظه دیگر". دقایقی بعد در زیرنویسی دیگر اعلام شد "با عرض پوزش از بینندگان محترم به علت عدم رفع اشکال فنی نوار، برنامه انتخاب ایرانی در فرصت مناسب پخش می‌شود".

انتهای پیام/


برچسب ها: عارف ، انتخابات ، شغل
نظرات بینندگان