کد خبر: ۴۰۹۱۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۲

تصاویر+ شمع مسجد جامع عتیق آرام آرام خاموش می شود!

این روزها مسجد جامع عتیق شیراز حال خوشی ندارد و تخریب و فرسایش این بنای عظیم تاریخی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی شکوه و عظمت آن را به فراموشی سپرده است!
به گزارش شیرازه به نقل از شیرازنا، مسجد جامع «عتیق» نخستین و کهن‌ترین مسجد شیراز است که در شرق حرم مطهر شاهچراغ(ع) واقع شده است و مسجد جمعه یا آدینه نیز نامیده می‌شود.

مسجد جامع عتیق علاوه بر اینکه یک بنای ارزشمند تاریخی و میراث کهن فرهنگی محسوب می‌شود، اولین هسته‌ی تاریخی شهر شیراز بوده که فعالیت‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی صورت گرفته در این مسجد، اهمیت و نقش آن را دوچندان کرده است.

اما این روزها مسجد جامع عتیق شیراز حال خوشی ندارد و تخریب و فرسایش این بنای عظیم تاریخی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی شکوه و عظمت آن را به فراموشی سپرده است!

فرو ریختن بخش‌هایی از سقف‌ها، تخریب کاشی‌کاری‌ها، پوسیدگی درب‌ها، ترک خوردن دیواره‌ها و فرسودگی سنگ‌فرش‌های مسجد در طول سال‌های اخیر، تنها نشان از بی‌توجهی و سهل‌انگاری مسئولان استان فارس و شیراز است که سرنوشت غمبار این روزهای مسجد جامع عتیق شیراز را رقم زده است.

مسجدی که زمانی به واسطه‌ی نگهداری و تلاوت قرآن به «خدایخانه» یا «دارالمصحف» مشهور بود و سالیانی نه چندان دور نیز مرکز مبارزاتی مردم شیراز به رهبری شهید محراب حضرت آیت‌الله دستغیب علیه نظام شاهنشاهی پهلوی بوده است و سابقه‌ی آن به هزاران سال می‌رسد اما گویا مسئولان شیراز قدمت مسجد جامع عتیق را فراموش کرده‌اند و کسی بنا ندارد آستین همت بالا زند و غبار غربت و فراموشی را از سر و روی آن پاک کند!

اگرچه در طول سال‌های اخیر بارها مسئولان وعده‌ی تعمیر و بازسازی مسجد عتیق را در بوق و کرنا کرده‌اند و از اختصاص بودجه‌های میلیونی برای مرمت آن سخن گفته‌اند اما همچنان فرسودگی و ویرانه‌های مسجد، افسوس هر رهگذری را به همراه می‌آورد و این سؤال را در ذهن‌شان تداعی می‌کند که چرا باسابقه‌ترین و مؤثرترین مسجد شیراز باید چنین حال و روزی داشته باشد؟!

با وجود توافق سال‌های پیش بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اوقاف و امور خیریه فارس و شهرداری شیراز در خصوص مرمت این بنای تاریخی، اما تعمیرات جزئی انجام شده هم نتوانسته است مسجد جامع عتیق را به جایگاه شایسته خود بازگرداند و ارگان‌های مذکور آنگونه که باید به وظایف خود عمل نکردند و تنها اقدامات صورت گرفته در حد رفع مسئولیت بوده است!

مسلماً عدم رسیدگی‌های مستمر و برخورد جزیره‌ای متولیان امر در تعمیر و بازسازی مسجد عتیق در کنار بودجه‌های قطره‌چکانی و طولانی و ناکافی بودن روند تعمیرات آن، کار را به جایی رسانده است که در صورت ادامه‌ی روند فعلی باید در طول سال‌های آینده شاهد تخریب بیشتر مسجد باشیم!

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

÷مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲
0
جاي شهيد دستغيب خالي كه زماني خودش با دستان خودش در تعمير و بازسازي اين بنا شركت ميكرد . يادش گرامي
ناشناس
دستغيب صد پاره شد ديگر نميايد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲
0
رو ميراث فرهنگي سفيد !!