کد خبر: ۴۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۲
از خيانت مخالفان تا چالشهاي باقيمانده از زمان مبارک

ديكتاتوران روشنفكر مصر

آنچه در مصر رخ داد بي‌شك تركيبي از «ضعفهايي از طرف اخوان»، «خيانتهايي از طرف مخالفان» و «چالشهاي واقعي باقيمانده از زمان مبارك» بود.
شیرازه- گفته شده، بوده‌اند عده‌اي از شيعيان انقلابي كه وقتي امام حسن عليه السلام با آمريكاي زمان خويش يا نماد نفاق، صلح كرد با زشتي به او گفتند: يا مذل المؤمنين! اساساً هميشه بوده و هستند كساني كه تك بعدي نگر يا احساساتي‌اند و از همين رو در فهم مواضع «مصلحت» كه مستلزم داشتن نگاهي چندبعدي و نگرشي منطقي است كم مي‌آورند! در ماجراهاي داخلي كشور خودمان نيز مصاديق اين مساله كم نيست!

و اما بعد...

آنچه در مصر رخ داد بي‌شك تركيبي از «ضعفهايي از طرف اخوان»، «خيانتهايي از طرف مخالفان» و «چالشهاي واقعي باقيمانده از زمان مبارك» بود. حقير نقش عامل دوم و سوم را خيلي جدي مي‌بينم.

مخالفان، دقيقاً شبيه انتخابات 88 ايران، از همان ابتدا، مرسي را نماينده مردم نخواندند و با وجود اينكه گرايشات سكولار و غربگرا دارند، بازي دموكراسي را نپذيرفته و مدام به خيابان ريخته و روند رشد كشور را مختل نمودند!! بواقع، اين خيابان كشي، نماد ديكتاتوري روشنفكري است.

با اينكه كابينه مرسي از گروههاي مختلف تشكيل شده بود و با اينكه در انتخابات مختلف از مجلس تا رياست جمهوري و قانون اساسي و... اكثريت توسط اسلامگرايان كسب شده بود ولي براحتي، همه اينها زير سوال رفت و همگي دست به دست هم داد تا نماينده اسلامگرايان ناكارآمد و ديكتاتور جلوه كند!

از آن سو البته اخوان بايد بيش از پيش به چند مساله توجه مي‌داشت هر چند بخاطر مصالح و مصائب موجود، راه مدارا را در پيش گرفت و با عربستان و آمريكا سخت نگرفت و در مقابل اسرائيلي‌ها نيز فعلا سكوت كرد! چه بسا اگر محكم، مبتني بر عقايد خود، جلو مي‌رفتند و بدنه مردم را به پشتيباني خود مي‌خواندند و به خط مقاومت مي‌پيوستند، اينك در عين وجود فشار فراوان بر مسند بودند.

بهر حال، خيلي جالب است كه برخي در داخل انگار كه اينك از روي كارآمدن سكولارها خوشحال‌اند و حتي اين وضع را براي تركيه نيز آرزو مي‌كنند تا كساني كه با شيشه‌هاي ويسكي به ميدان آمده بودند به مسند قدرت برسند و اسلامگراياني كه ما در سياست خارجي منتقد جدي آنها هستيم  را كنار بزنند!

جالب است كه رهبري سال گذشته كه اردوغان در مشهد، نامه اوباما را به ايشان رساند، هم از گسترش اسلام در تركيه و هم از حجاب زن او تقدير كردند و اين يعني نبايد بگذاريم جريان اسلامگرايي در اين كشورها ضربه بخورد هر چند اين جريانات، نمايندگان خوبي براي آن نباشند.

همه اينها در حالي است كه معتقد به ايجاد تمدن اسلامي باشيم و در واقع هم بدانيم كه جايگزيني معتدلتر و بهتر از جريان اخواني وجود ندارد.
نویسنده :
علیرضا کمیلی
نظرات بینندگان