کد خبر: ۴۲۳۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
شیرازه منتشر می کند؛ فارس در عرصه رسانه نیز در قله است

نخستین مدیر، نخستین سردبیر و نخستین چاپ‌کنندهٔ روزنامه در ایران از فارس بوده اند

استان فارس در طول تاریخ همواره از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار بوده است، اگر بگوییم فارس جوهره مردم ایران در مسیر رشد، تعالی و شکوفایی بوده و علمدار حرکت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور بوده و هست چیزی به گزاف نگفته ایم.
شیرازه - این دیار، ویترین تاریخ افتخارات ایران زمین و الگویی بی نظیر از همه داشته هاو استعداد های خدواندیست. از همین رو نقش فارس در فرهنگ سازی و انقال فرهنگ انکار ناپذیر و ستودنی است. به عنوان مثال، سند تاریخ مطبوعات در ایران به نام دو برادر از اهالی فارس خورده است، «میرزا محمدصالح شیرازی کازرونی« و «محمدجعفر ادیب شیرازی» بنیانگذار مطبوعات و کار رسانه ای در ایران هستند.

اگر «میرزا محمد صالح شیرازی» را مدیر نخستین نشریهٔ فارسی‌زبان جهان در دوران محمدشاه قاجار بدانیم، باید از «میرزا محمد جعفر ادیب» نیز به عنوان اولین سردبیر یا دست‌کم معاون سردبیر اولین نشریهٔ به زبان فارسی یاد کنیم. این دو نفر به همراه «میرزا اسدالله باسمه‌چی» که او نیز زادهٔ فارس‌ است، مثلث نشر روزنامه کاغذ اخبار، اولین نشریهٔ ادواری چاپی در ایران را تشکیل می‌دهند. بنابراین نخستین مدیر روزنامه، نخستین سردبیر و نخستین چاپ‌کنندهٔ روزنامه در ایران هر سه از استان فارس بودند.

همه نقش آفرینی فارسی ها در این عرصه فقط به این دوران محدود نمی شود، به طوری که در مقاطعی از دوران پهلوی 24 روزنامه یا نشریه در فارس چاپ می شد.

اوج حضور، اثرگذاری و تکلیف مداری اصحاب رسانه این استان را باید در جنگ تحمیلی و پس از انقلاب دانست. جایی که دفاع از دین و خاک در اولویت بود، خبرنگاران و فعالان مطبوعاتی فارس سزوارانه در قامت یک سرباز در میدان جنگ حاضر شدند و نقش خود را عمده و ویژه در این نبرد نابرابر بازی کردند، به طوری که فارس با 9 شهید در این عرصه پیشتاز از سایر استان هاست.

شهیدانی چون «جلال نوبهار»، «حسن لاری زاده»، «پیمان بزرگ زاده»، «محمدرضا طباطبائی زاده»، «عبدالرسول مصطفایی»، «مهدی رکنی»، «محسن نقدی»، «عبدالرضا مصلی نژاد» و «ناهید کمالی سروستانی».


در این دوران که تنوع رسانه ها بیشتر شده، فارس نیز پیشتازی خود را کماکان حفظ کرده است. اکنون نیز افرادی از این استان همچون گذشتگان از این افتخار دفاع می کنند، دیگر تنها روزنامه «خبر جنوب» نیست که بار اطلاع رسانی فارس را به دوش بکشد؛ در کنار این روزنامه، روزنامه هایی همچون «عصر مردم»، «نیم نگاه»، «افسانه» و «سبحان» در شیراز با خبرنگارانی مجرب در عرصه رسانه فعال هستند.

اگر به این ها، هفته نامه ها، نشریات، روزنامه های شهرستانی و چندین و چند خبرگزاری و وب سایت و وبلاگ را هم اضاف کنیم، بدون تردید خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه در فارس همچون گذشته در کشور می درخشند.

در حال حاضر چهره های مطرح رسانه ای پیشکسوت و جوانی هستند که از این استان در فضای اطلاع رسانی شناخته می شوند و نمایندگان خیل عظیم خبرنگاران و اصحاب رسانه فارس به حساب می آیند.
افرادی چون، «سعد الله زارعی» در کیهان، «سيروس رومي» پیشکسوت رسانه، «حسن روزیطلب» در سایت رجانیوز، «مسعود بصیری» در روزنامه خراسان، «مصیب نعیمی» در روزنامه الوفاق و ... در کشور، فارس را نمایندگی می کنند.

انتهای پیام/523/2
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سعید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
0
آمار جالبی بود . اگه شد باز هم از اولین ها بنویسید. اگه از زوایای دیگه هم باشه بد نیست !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
0
بود رو ولش کن!
الان چی هستیم؟